شناسهٔ خبر: 42906978 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ اطلاعاتی؛ فاز جدید مقابله ونزوئلا دربرابر آمریکا

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ونزوئلا روز سه‌شنبه، به دنبال افشای عملیات تروریستی مخفیانه سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، بر لزوم ایجاد «ستاد فرماندهی مخفی» علیه اقدامات جاسوسی واشنگتن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نشریه اولتیماس نوتیسیاس ونزوئلا امروز نوشت: «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور آمریکای جنوبی در گفت وگویی تلویزیونی با بیان اینکه دولت دونالد ترامپ علاوه بر سازمان سیا، اداره مبارزه با مواد مخدر را نیز به عنوان ابزاری برای سازماندهی عملیات سرّی و حملات تروریستی علیه ونزوئلا به کار گرفته است، از ایجاد ستاد فرماندهی عملیات مخفی در این کشور خبر دارد.

این خبر زمانی منتشر شد که مقامات آمریکا به عوامل سازمان سیا اجازه اجرای عملیات تروریستی مخفی را دادند. در همین راستا،  رئیس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: افشا شده که سازمان سیا در عملیاتی پنهانی و تروریستی به دنبال حمله به صنایع نفت و انرژی و تاسیسات الکترونیکی و تجهیزات نظامی و انتخاباتی ونزوئلا بوده است. به همین خاطر باید با تقویت ظرفیت های فناوری خود این عملیات  فوری را در تمام مناطق کشور اجرا کنیم.

مادورو در ادامه برای خنثی سازی توطئه های پنهانی آمریکا  بر لزوم ایجاد ستاد "فرماندهی عملیات سرّی" برای انجام امور جنگ اطلاعاتی تاکید کرد و گفت: دولت دونالد ترامپ علاوه بر سازمان سیا، اداره مبارزه مواد مخدر را به عنوان نهادی عملیاتی برای حمله تروریستی به ونزوئلا و ایجاد بی ثباتی در این کشور به کار گرفته است.

مادورو با تاکید بر مقابله  ملت ونزوئلا در برابر اقدامات آمریکا گفت: با حداکثر هوشیاری و آماده باش، به مبارزه و پیروزی بیندیشید.

رئیس دولت کاراکاس با اشاره به بازداشت جاسوس آمریکایی در نزدیکی پالایشگاه های نفتی این کشور گفت: این آمریکایی به انجام "عملیات مخفیانه" واشنگتن اعتراف کرده است.

دادستانی ونزوئلا، جاسوس آمریکایی به نام «متیو جان هیث» را به اتهام دست داشتن در عملیاتی تروریسیتی علیه تاسیسات نفتی و برقی این کشور تحت پیگرد قرار داد.

پیش از این نیز در اردیبهشت دو شهروند آمریکایی به همراه یک نظامی کهنه کار به اتهام علمیات تروریستی علیه مادورو، در حمله مسلحانه ناکام موسوم به عملیات «گدئون» به ۲۰ سال زندان  محکوم شدند. نیروهای امنیتی ونزوئلا، ۱۳ نفر دیگر که در این طرح تروریستی مشارکت داشتند دستگیر کردند.

تاسیس پایگاه های اطلاعاتی و ضد جاسوسی به دفاع از ونزوئلا در راه برگزاری انتخابات مجلس ۶ دسامبر (۱۶ آذر) کمک خواهد کرد. انتخاباتی که برخی از مخالفان با ادعای "تقلبی" بودن، پیشاپیش آن را تحریم کرده اند.

مقاومت ونزوئلا در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا

با وجود انتخاب مجدد نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا در انتخابات سال ۲۰۱۸، کاخ سفید با ادعای غیرقانونی بودن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، با حمایت از «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالفان، وی را رئیس جمهوری (خودخوانده) ونزوئلا به رسمیت شناخت.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها و به نوعی ایجاد حصار دیپلماتیک علیه دولت ونزوئلا گذاشت. هرچند در برخی مواقع سخن از مذاکره با دولت کاراکاس به میان آورد اما هدف اصلی واشنگتن براندازی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و قرار دادن فردی مطیع سیاست‌های آمریکا در این کشور بوده است.

ونزوئلا در شش سال اخیر با شدیدترین بحران اقتصادی روبرو بوده و تحریم‌های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت گرفته است. تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا باعث شده صادرات نفت کاراکاس به پایین ترین سطح خود طی دهه‌های اخیر کاهش یابد. با این وجود، آمریکا هنوز موفق به تضعیف  قدرت مادورو نشده و بنابر نظر مقامات آمریکا، این موضوع باعث ناخشنودی دونالد ترامپ شده است.

کاراکاس بارها دولت ترامپ را متهم به سوء قصد علیه رئیس جمهوری این کشور کرده است. دولت ترامپ که با تهدیدها و عملیات تروریستی همواره به دنبال سرنگونی مادورو بوده، حتی در اقدامی عجیب، ۱۵ میلیون دلار برای سر وی تعیین کرد.  

دولت آمریکا همچنین با تحریک حزب مخالفان در این کشور و شوراندن کشورهای همسایه همچون کلمبیا به دنبال ایجاد بی ثباتی در کاراکاس با هدف ممانعت از برگزاری انتخابات آزاد در این کشور برآمده است. اخیراً نیز سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به همسایگان هم مرز این کشور بولیواری به منظور مداخله جویی در امور داخلی ونزوئلا صورت گرفت.  

با نزدیک شدن به انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان)، واشنگتن به ویژه با اعمال تحریم های سخت گیرانه علیه صنعت نفت و طلای ونزوئلا به دنبال تقویت مواضع سخت گیرانه خود در منطقه است.

با این حال، ونزوئلا همچنان از حمایت نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است. این کشورها از تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا در قبال ونزوئلا به شدت انتقاد کرده‌اند.

نظر شما