شناسهٔ خبر: 42905768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نماینده پارلمان ژاپن:

صلح دوستی مشخصه ملت های ایران و ژاپن است

دبیرکل انجمن دوستی پارلمانی ایران و ژاپن گفت: دو ملت بزرگ ایران و ژاپن، اشتراکات زیادی دارند که از جمله آنها «صلح دوستی و مخالفت با جنگ افروزی» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزای برنا به نقل از سفارت ایران در ژاپن، «دایشیرو یاماگیوا» روز چهارشنبه در آیین گشایش نمایشگاه کتاب و عکس گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سفارت ایران در توکیو با بیان اینکه تهران و توکیو باید برای صلح و ثبات در منطقه و در کل جهان همکاری کنند افزود: ژاپن حدود ۸۰ سال قبل، در جنگ جهانی دوم خسارات و تلفات بسیار زیادی دید و به همین خاطر مردم ژاپن از جنگ بیزار هستند و به هیچ دلیلی نباید مردم و ملت ها را دچار جنگ کرد و تا جای ممکن باید جلو جنگ‌ها گرفته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از این برنامه، پیام «فومیو کیشیدا» رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور را که حاوی ابراز تسلیت و همدردی به خانواده های آسیب دیده از جنگ و آرزومندی برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور از طرف خود و تمامی اعضا گروه دوستی به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ایران بود قرائت کرد.

در ادامه مراسم آقای «سوزوکی» استاد ژاپنی موسسه آموزشی جترو که در زمان جنگ تحمیلی در ایران اقامت داشته است گفت: از صمیم قلب به خانواده های ایثارگر،  رزمنده و جانباختگان جنگ ایران بویژه سردار شهید سلیمانی ادای احترام می کنم.

وی همچنین خاطراتی از دوران جنگ ایران و عراق بیان کرد و روحیه همبستگی و ایثارگری مردم ایران را ستود.  

 

«نیشیکاوا» از خبرنگاران ارشد ژاپنی و رئیس دفتر روزنامه ماینیچی در سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ در تهران،  با اشاره به مشکلات و موانع بسیار زیادی که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی متحمل شده بود گفت: من در خرمشهر به دیدار رزمندگان ایرانی رفتم و حتی با اسرای عراقی هم مصاحبه کردم ایران با همه مشکلاتی که روبرو بود و علی رغم اینکه همه کشورها به صدام کمک کردند در نهایت ایران پیروز شد.

او گفت: ایران اکنون کشوری است که مسیر همکاری بین المللی را می پیماید و برای رشد و توسعه به دنبال همکاری های منطقه ای و بین المللی است و بدنبال ایجاد مشکل در منطقه نیست.

این روزنامه نگار ژاپنی تصریح کرد: ایران بخشی از راه حل صلح منطقه و کشوری است که در برهه های متعدد بسیاری از مقامات آن در انفجار و یا در ترورهای کور کشته شده‌اند اما این حوادث هیچ خللی در استمرار نظام آن ایجاد نکرده است در حالی که بسیاری از کشورها اگر رییس جمهوری یا یکی از شخصیت های مهم ترور شود کشور دچار هرج و مرج و یا دگرگونی می شود.

به گفته وی در طول سالیان متمادی مشکلات زیادی از جمله حضور آوارگان افغانی، کرد، عراقی و تروریسم در مناطق مرزی برای ایران ایجاد شده است اما ایران بر همه این مسایل  فائق آمده است و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است.

نیشیکاوا با بیان اینکه ایران اکنون به همکاری بین المللی اهمیت می دهد اظهار امیدواری کرد که تهران با هوشیاری و هوشمندی،   مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی خود را ادامه دهد.  

 

در ادامه برنامه چند فراز از پیام های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری در رابطه با دفاع مقدس قرائت شد.

در نمایشگاه عکس و کتاب دفاع مقدس ۶ آلبوم عکس به تعداد ۲۰۰ قطعه عکس، ۶ کتاب به تعداد  ۱۲۰۰ عکس، ۴۰ تابلو عکس،  ۸ بنر ایستاده و ۵ تابلو طراحی شده با موضوع دفاع مقدس نمایش داده شد.

این نمایشگاه در شرایط کرونایی با ارائه عکس ها و تصاویر متنوع، کتاب های ویژه به معرفی ابعاد گوناگون مقاومت و ایثار مردم کشورمان به ویژه رزمندگان جبهه‌های نبرد به عموم علاقه مندان ایرانی و ژاپنی پرداخته و گوشه ای از یاد و خاطره رشادت ها و مقاومت و پیروزی ملت بزرگ ایران در مقابله با تجاوز صدام و هم پیمانانش را به نمایش گذاشته است.

در پایان برنامه از سه نفر از کارکنان و دیپلمات های سفارت که سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس داشتند، از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اهدا لوح،  تقدیر شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما