مجازیست-فیس بوک قصد دارد به کاربران امکان دهد بهتر بر تصاویر خودشان نظارت کنند. در همین زمینه، فیس بوک بهتازگی بهروزرسانی جدیدی در سیاستهای خود اعمال کرده و از آغاز همکاری با برخی از شرکای تجاری خاص خبر داده است تا به آنها امکان دهد ادعای مالکیت تصاویر را مطرح کنند. سپس، مالکان میتوانند تعیین کنند عکسشان در کجای پلتفرم فیس بوک بهنمایش درآید. این موضوع شامل اینستاگرام هم میشود. فیس بوک قصد دارد این قابلیت را بهصورت عمومی دردسترس همهی کاربران قرار دهد، همانطورکه درحالحاضر اقدام مشابهی برای حق نشر ویدئو و موسیقی انجام میدهد. فیس بوک در بیانیهی جدیدش تاریخ دقیقی برای انتشار گستردهی این قابلیت اعلام نکرده است.
فیس بوک دقیقا اشاره نکرده که با کدامیک از شرکای تجاری برای ارائهی قابلیت جدید پلتفرمش وارد همکاری گسترده شده است؛ بااینحال، تغییر اعمالشده در سیاستهای فیس بوک ازلحاظ تئوری بدینمعنی است برندی نظیر نشنال جئوگرافی پس از بارگذاری عکسی اختصاصی در ابزار ویژهی فیس بوک با نام Facebook Rights Manager، میتواند تعیین کند که این عکس در کدام بخشهای پلتفرم نمایش داده شود. این قابلیت برای دیگر برندهای حاضر در اینستاگرام نیز فعال خواهد شد.
در ابزار یادشده، برندی نظیر نشنال جئوگرافی میتواند انتخاب کند که عکس همچنان در پلتفرم بهنمایش دربیاید یا درخواست حذف بدهد که در آن صورت، پستهای حاوی تصویر بهطور کلی حذف میشوند. برندها خواهند توانست طبق تمایل خود از نمایش عکس در بخشهای خاصی از فیس بوک و اینستاگرام جلوگیری کنند. این یعنی پست از دسترس خارج نمیشود؛ اما در بخشهایی بهنمایش درنمیآید که کپیرایت برند اعمال میشود.
اسکرینشاتی از ابزار Rights Manager فیس بوک
یکی از مدیران فیس بوک بیانیهای برای رسانهی ورج ارسال کرده و در آن نوشته است که فیس بوک میکوشد ابتدا قابلیت جدید را با شرکای تجاریاش آزمایش کند و درصورت رسیدن به نتایج مطلوب، آن را بهصورت عمومی دردسترس قرار دهد. او از ابزار جدید فیس بوک بهعنوان ابزاری بسیار حساس و بسیار قدرتمند یاد میکند و میگوید چنین ابزاری باید پیش از انتشار عمومی، حتما دقیقا بررسی و نقصهایش رفع شود.
کسی که حقوق معنوی تصاویر را دراختیار دارد، بهمنظور ثبت ادعای مالکیت بر تصویر، باید وارد ابزار Rights Manager فیس بوک شود و فایل CSV حاوی تمامی متادیتای عکس را بارگذاری کند. در مرحلهی بعد، مالک تصویر میتواند انتخاب کند کپیرایت در کدام بخشهای پلتفرم اعمال شود و برخی بخشها همچنان بتوانند تصویر را نمایش دهند. زمانیکه ابزار فیس بوک تشخیص دهد که متادیتای آپلودشده با عکسی منتشرشده در پلتفرم مطابقت دارد، فرایند پردازش تصویر را آغاز میکند و بخشهای نمایشدادهشدهی تصویر در آنها بررسی میشود.
اگر فرد دیگری بخواهد ادعای مالکیت بر همان تصویر را ثبت کند، دو طرف ماجرا میتوانند در چند مرحلهی دیگر درخواست مالکیت را ثبت کنند تا فیس بوک درنهایت مالک را انتخاب کند. فیس بوک مالکیت را به فرد یا برندی میدهد که زودتر درخواست مالکیت را ثبت کرده باشد. اگر افراد بخواهند به تصمیم فیس بوک اعتراض کنند، میتوانند از فرمهای ویژهی فیس بوک بهره بگیرند.
بهروزرسانی جدیدی که در قوانین فیس بوک اعمال میشود، میتواند نحوهی کارکرد امروزی اینستاگرام را بهخوبی متحول کند. امروزه، برخی تصاویر در اینستاگرام بارها بارگذاری میشوند و هربار بهمنظور رعایت کپیرایت، دارندهی اصلی عکس تگ میشود. اکنون بهلطف ابزار جدید فیس بوک، مالک عکس میتواند بیدرنگ پستهای جدید حاوی عکس خود را از دسترس خارج کند.
درنهایت، خالقان محتوا مجبور خواهند شد سرمایهگذاری بیشتری بهمنظور ثبت تصاویر اختصاصی کنند تا پستشان از دسترس خارج نشود. تمامی اینها دستبهدست هم میدهند و احتمالا به نتیجهای ختم میشوند که اینستاگرام بهوضوح در پی دستیابی به آن است: تبدیلشدن به پلتفرمی که در آن تصاویر اختصاصی، تنها یکبار منتشر میشوند و بقیه نمیتوانند آنها را بازنشر کنند. کپیرایت در اینستاگرام سالها است که مشکلساز شده و بهنظر میرسد مدیران فیس بوک میکوشند تا با ابزار جدید مشکلات را رفع کنند.
/زومیت/
نظر شما