شناسهٔ خبر: 4289911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش اختصاصی جماران از لوزان 2/

نتانیاهو با اشاره به توافق احتمالی: از آن چه فکر می کردیم بدتر است/منابع مطلع حاضر در مذاکرات: اظهارات نتانیاهو فاقد تاثیر است

صاحب‌خبر -
در ادامه مذاکرات دو و چند جانبه در لوزان سوییس پیرامون پرونده هسته ای کشورمان، دقایقی پیش نشست دو جانبه هیات های ایران و آلمان به ریاست وزرای خارجه دو کشور آغار شد. 

به گزارش خبرنگار اعزامی جماران به سوییس، هیات ایرانی پیش از این نیز با هیات های آمریکایی، آلمانی، چینی و فرانسوی جلساتی را در سطح وزرای خارجه برگزار کرده بود.  همچنین دیدار دو جانبه وزرای خارجه چین و فرانسه نیز در حال حاضر در جریان است. پیش از این نیز هیات آمریکایی و چینی با هم دیدار و تبادل نظر کرده بودند.

همچنین، در پی انتشار گزارشی توسط خبرگزاری آسوشیتد پرس در مورد توافق ایران و کشورهای 1+5 مبنی بر انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور، یک مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان این گزارش را حاوی نکات غیر دقیقی دانست، از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه و افزود که انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در راستای فضاسازی هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.
در تحولی مرتبط، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه امروز کابینه گفته است که چارچوب توافقی که قدرت‌های جهانی در مذاکره با ایران در پی دست یافتن به آن هستند، حتی از آنچه اسرائیل از آن می‌ترسید هم بدتر است! این توافق تحریم‌ها علیه ایران را بر می‌دارد، اما توانایی اولیه لازم برای تولید سلاح اتمی را در دست ایران باقی می‌گذارد. علی رغم تلاش های فزاینده رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو در روزهای اخیر برای اخلال در روند مذاکرات، منابع مطلع این اظهارات را فاقد تاثیر در فضای فعلی مذاکرات ارزیابی کردند.
طبق آخرین اخبار از منابع نزدیک به هیات آمریکایی، نشست مهم وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است تا کمتر از یک ساعت دیگر یعنی 16 به وقت محلی برگزار شود. از آنجا که وزرای خارجه روسیه و بریتانیا هنوز به محل مذاکرات نرسیده‌اند، به احتمال زیاد در غیاب آنها معاونانشان در این جلسه شرکت خواهند کرد. 

نظر شما