شناسهٔ خبر: 42898674 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نگار گذر عکس عاشورایی افتتاح شد

نمایشگاه نگار گذر عکس عاشورایی متشکل از چهل قطعه عکس و کارت پستال از عزاداری ایام محرم و صفر در دوره قاجار به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، احمد چایچی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سرپرست طرح) در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه نگار گذر عکس عاشورایی با بیان اینکه هیچ رویداد تاریخی مانند حماسه کربلا فکر و ذهن ایرانیان را به خود مشغول نداشته، تصریح کرد: در طی هزار و چهارصد سال ایرانیان برای پاسداشت این رویداد عظیم همه ساله مراسم و سنت هایی را در ایام ماه محرم به جای آورده‌اند و یاد و خاطره قیام امام حسین علیه السلام و یارانش را در مقابل با ظلم و جور حاکمان ستمگر زمانه خود زنده نگاه داشته‌اند.

او گفت: پیروزی نور بر تاریکی در این میان در فرهنگ و هنرهایی مانند ادبیات، کتابت، نقاشی و فلزکاری تجلی می‌یافت؛ پس از ورود صنایع تمدنی جدید به ایران در دوره قاجار مانند عکاسی و چاپ مصور و مسافرت بیشتر شرق شناسان و فرستادگان غربی به ایران و گسترش ارتباط ایران با کشورهای اروپایی ثبت و ضبط، نمایش و معرفی این حماسه و مراسم آن به جهانیان ابعاد جدید و گسترده‌تری یافت.

چایچی با اشاره به این نکته که امروزه تصاویر این مراسم که در دوران قاجار و پهلوی گرفته شده‌اند در مهم‌ترین آرشیو‌ها و کتابخانه‌های سراسر جهان دیده می‌شوند خاطرنشان کرد: عکاسان چیره‌دستی مانند عبدالله میرزاقاجار، دیمیتری یرماکف و آنتوان خال سورگین خالقان این آثار ارزشمند بوده‌اند.

او گفت: مدارک و اسناد بجای مانده از این آثار و دوران از مواد مختلف و به روش‌های گوناگونی تولیده شده‌اند، بجز عکس ها که با فنون مختلفی ظاهر می‌شدند و  شیشه‌ها یا نگاتیوها همه از جمله مدارک نوشتاری محسوب می‌شود.

این عضو هیئت علمی اظهار داشت: در نمایشگاه پیش رو کوشش شده نمونه‌های مختلف و متنوعی از این تصاویر ارایه شوند که آزروی نقاشی، عکس و شیشه‌ها برداشته شده‌اند و برخی از آنها در دوران خود کم نظیر هستند.

او با اشاره به یک عکس دوتایی که به عکس برجسته بین معروف است و زینت بخش این نمایشگاه و نشان دهنده اهمیت عاشورا نزد جهانیان است، افزود: کارت پستال‌ها از دیگر موارد هستند که به مثابه یک رسانه جمعی بین‌المللی در آن دوران به حساب می‌آمدند.

چایچی افزود: تصاویر کارت پستال‌ها از ایران به مناطق مختلف اروپا و جهان پست می‌شدند و کنجکاوی بینندگان آنها را برمی‌انگیخته زیرا که برخی از این کارت پستال‌ها منحصر بفرد بوده و از تصاویر تقدیمی مجموعه‌دار شمس آبادی تهیه شده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: نحوه ثبت و ضبط تصاویر عاشورا و محرم که از دوران پهلوی معرفی شده‌اند از دیگر جلوه‌های این نمایشگاه است که از آن جمله می‌توان به یک کارت ثبت عکس کجاوه عاشورا از اداره باستان‌شناسی و فرهنگ عامه اشاره کرد که واقعه کربلا را بصورت یک میراث معنوی و فرهنگی در ایران محفوظ داشته است.

گفتنی است، بازدید از نمایشگاه «نگار گذر عکس عاشورایی» واقع در خیابان امام خمینی - ابتدای خیابان سی تیر - خیابان پروفسور رولن - روبروی موزه ملی ایران از دوم تا پانزدهم مهر ماه همه روزه از ساعت ۹الی ۱۴ برای عموم آزاد است.

برچسب‌ها:

نظر شما