شناسهٔ خبر: 42896923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سینمای ایران به روایت سیف‌الله داد

سیف‌الله داد از داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس مورد علاقه‌اش نام می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، زنده‌یاد سیف‌الله داد متولد دو مهر ۱۳۳۴ در خرمشهر و دومین فرزند خانواده بود. کارگردان "بازمانده" که سال ۸۸ از دنیا رفت، در یک مصاحبه تصویری که موزه سینما منتشر کرده، درباره دوره حضور در بنیاد سینمایی فارابی گفت: بعد از "زیر باران" از تلویزیون آمدم بیرون و در بخش فرهنگی فارابی یک شورای طرح درست کردم. از دل آن شورا چند فیلم تولید شد، مثلا "دستنوشته‌ها" که مرحوم مینویی اولین و آخرین کارگردانی‌اش را انجام داد یا "سرب" ایده اولیه‌اش مربوط به آن شورا بود که بعدها مسعود کیمیایی فیلمنامه‌اش را نوشت.

خالق "کانی مانگا" در بخش دیگری از این مصاحبه تصویری درباره این فیلم ادامه می دهد: تقریبا ساخت "کانی مانگا" کار هر کسی نبود؛ فیلم سنگینی از نظر تولید و تعدد شخصیت‌ها بود. ما فیلم اکشن زیاد داشتیم که مرحوم خاچیکیان ساخته بود اما در ساخت "کانی مانگا" برای هر صحنه اکشن از یک الگوی دکوپاژی تبعیت کرده بودم بنابراین هیچ دو صحنه "کانی مانگا" نیست که به یک مدل تدوین شده باشد. کسانی را می شناسم که می گویند بیش از ۳۰ بار "کانی مانگا" را دیده‌اند.

داد از علیرضا زرین‌دست به عنوان فیلمبرداری حرفه‌ای نام برد و فیلمنامه‌نویس محبوبش را بهرام بیضایی معرفی کرد: بدون تردید ممکن است بعضی کارهایش سینمایی نباشد اما فوق‌العاده است و بالاتر از او کسی را نداریم اما در فیلم‌هاش یک مقدار سبک زیادی به چشم می‌خورد که ممکن من نپسندم و ایشان حُسن کارش بداند. ولی حیفم می‌آید بیضایی فیلم نسازد و من بسازم. من سنگ روی سنگ فرهنگ این مملکت نمی‌گذارم اما او هر کارش یک خدمت به ادبیات، تئاتر و هنر است. فیلم‌های داریوش مهرجویی را با علاقه می‌بینم و اگر جایی اُفت کند، نارحت می‌شوم.

سیف‌الله داد فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز (۱۳۵۸) بود. عضویت در شورای بررسی فیلمنامه و گروه فیلم شبکه یک (۱۳۶۲) و بخش فرهنگی بنیاد سینمای فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از موسسان سازمان سینمایی سینافیلم، رییس هیات‌ مدیره خانه سینما در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ بخشی از سابقه ‌کاری اوست. اپیزودی درباره شهر تهران و فیلمی کوتاه درباره خرمشهر از جمله آثاری بودند که داد فرصت ساختش را پیدا نکرد.

سیف‌الله داد ششم مرداد ۱۳۸۸ پس از سال‌ها تحمل بیماری سرطان در سن ۵۴ سالگی از دنیا رفت و پیکرش در قطعه‌ هنرمندان به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها:

نظر شما