شناسهٔ خبر: 42890461 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعیین نشدن نرخ مناسب خرید تضمینی مشکل اصلی پنبه است

واردات وش پنبه کیلویی ۱۲ هزارتومان تمام می شود اما کشاورز مجبور است محصول خود را کیلویی ۹ هزارتومان به دلال بفروشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قربان‌علی روشن رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور امروز  در بازدید مرکز تحقیقات در کاشمر  اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۴ رقم پنبه کاشمر، خورشید، خرداد و ورامین توسط محققان کشور اصلاح و معرفی شده است که در حال حاضر ۹۵ درصد پنبه کاران کشور از رقم‌های های داخلی استفاده میکنند.

وی افزود: به دلیل اینکه این ارقام بر اساس شرایط آب و هوایی کشور اصلاح شده اند تطابق و سازگاری بالایی دارند و میانگین تولید محصول آنها از بسیاری کشور‌ها بالا تر است.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه ادامه داد: جایگاه ایران در میانگین عملکرد در واحد سطح هشتم جهان است و تنها  تعدادی از کشور‌های توسعه یافته از جمله استرالیا بالاتر و دو برابر میانگین جهانی است.

وی اظهار داشت: دلیل پیشرفت در تحقیقات پنبه تلاش برای خود اتکایی و عدم وابستگی است ؛ متاسفانه  کشور‌های دیگر ژرم پلاس که تکنولوژی منحصر به فرد تحقیقات علمی است را  به ما نمی‌دادند بنابراین برخی از این‌ها مانند رقم خورشید به طول دوره ۱۲۰ روز رسیده که مفهوم این را دارد مصرف آب سه ماه کاهش یافته است.

روشنی گفت: مشکل بذر پنبه در زمینه تکنولوژی  آن است یعنی کرک‌های بذر باید حذف شود و قارچ کش و مواد غذایی بر آن سوار شود که در این صورت تولید بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که کارخانه دار  از کوتاهی الیاف  پنبه داخلی گلایه داشته و این امر را دلیل واردات مشابه خارجی بیان می‌کنند گفت: ۹۵ درصد الیاف موجود در دنیا الیاف متوسط است و برای تامین خوراک کارخانه داران مشکلی ندارد.

عدم حمایت دولت در تعیین نرخ‌های نامناسب خرید تضمینی باعث شده قیمت پنبه وارداتی ۱.۶ دلار است که با دلار ۲۵ هزار تومانی ۴۲ هزار تومان تمام میشود و قیمت هر کیلو وش حداقل ۱۲ هزار تومان باید باشد اما دلال‌ها و واسط‌ها ۹ هزار تومان خریداری میکنند.

یکی از کارخانه داران حاضر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دلیل تمایل شما به واردات چیست گفت: تولید داخلی پاسخگوی نیاز نیست و از سوی دیگر در محصولات داخلی الیاف غریه زیاد است و باعث کاهش کیفیت محصول نهایی میشود و از طرفی بسته بندی مناسبی ندارد و از فلزاتی در بسته بندی استفاده می‌شود که کار را سخت می‌کند. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر محصولات یک دست نداریم و هر کامیونی با دیگری متفاوت است که این امر هزینه کارخانه‌ها را بیشتر میکند و الیاف یکسان و یک شکل نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما