شناسهٔ خبر: 42871649 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تقویت روحیه انقلابی جامعه

تهران-ایرنا- تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌هایی است که رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل انجام داده‌اند. بنابراین برای تقویت روحیه انقلابی جامعه ضرورت دارد که به صورت منسجم و همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید و این موضوع را به شیوه‌های مختلف به نسل جوان انتقال داد.

صاحب‌خبر -

دوران هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ و می توان گفت حتی بخشی از هویت ملی ما نیز محسوب می شود. بنابراین نهادهای مرتبط با این موضوع باید استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای نوین فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و شهادت را نسل به نسل منتقل کنند و نباید اجازه دهند که موضوع جهاد و شهادت مورد غفلت قرار بگیرد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به مناسبت چهلمین سالروز آغاز جنگ میان ایران و عراق به بررسی جنبه های مختلف این جنگ پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

با ادبیات، از تحریف دفاع مقدس در امان بمانیم

روزنامه وطن امروز به گفت و گو با مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس پرداخته و نوشت: روزنامه وطن امروز:یکی از این شخصیت‌ها که از شهرت بالایی در دوران دفاع‌مقدس برخوردار نبود و با انتشار کتاب «فرنگیس» به شهرت رسید، بانو فرنگیس حیدرپور است؛ زنی از دیار مردم غیور کردستان که یک تنه مقابل بعثی‌ها ایستاد و حماسه‌ای آفرید. کتاب فرنگیس با تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب، بیشتر به چشم آمد. در ادامه بد نیست بخش‌های مهمی از متن تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب که روایتی از مقاومت بانوی روستایی مرزنشین کرد کرمانشاهی بوده است مرور شود. در متن تقریظ رهبری آمده است: «بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح‌حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه استوار و پرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم». بسیاری از شخصیت‌های گمنام دوران دفاع‌مقدس هنوز آنطور که باید به نسل جدید معرفی نشده‌اند. فتاحی گفت: نکته دیگر آنکه نویسندگان ادبیات دفاع‌مقدس با پرداختن به شخصیت‌های مختلف و تاثیرگذار جنگ تحمیلی یک الگوسازی انجام می‌دهند، چرا که نسل جوان ما تشنه داشتن الگوهای مختلف است. به عنوان مثال «فرنگیس حیدرپور» با آن شجاعت خود یک الگوی تمام‌عیار برای زنان محسوب می‌شود یا شخصیت‌هایی چون بهنام محمدی برای نوجوانان یک الگوی مناسب به حساب می‌آیند. یکی از نکات مهمی که رهبری در تقریظ کتاب «فرنگیس» به آن اشاره کرده بود همین اهمیت معرفی الگو برای نسل جوان است که امیدوارم سایر نویسنده‌ها هم با شناسایی چهره‌های برجسته دوران دفاع‌مقدس به رونق یافتن این موضوع کمک کنند. متاسفانه یکی از مشکلات بزرگی که بنده و سایر نویسندگان ادبیات دفاع‌مقدس با آن مواجه هستیم، مربوط به سختی‌های مصاحبه گرفتن با چهره‌های برجسته دوران دفاع‌مقدس است که این پیشکسوتان دفاع‌مقدس بنا به دلایلی چون ملاحظات، تواضع و... از مصاحبه طفره می‌روند و نویسندگان این حوزه برای راضی کردن این عزیزان برای انجام مصاحبه کار سختی دارند.

عشق است و آتش و خون

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت:جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اسلامی، تاریخ معاصر کشورمان را وارد یک دوره هشت ساله پرافتخار کرد که برای سال‌ها، می‌تواند منبع لایزال سوژه‌های ناب انسانی برای فیلم سازی باشد. سینماگران ایرانی هم اگرچه می‌توانستند بیش از این، از دفاع مقدس ملت ایران استفاده کنند، اما عرصه را خالی نگذاشتند و آثار شاخص و مهمی را تولید کردند و می‌کنند. در طی چهار دهه گذشته، سینماگران تصمیم گرفتند با ساخت آثاری درباره دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را از دریچه سینما به تصویر بکشند و قصه‌ رزمنده‌هایی را که در دل جنگ با دشمن مبارزه کردند یا مردمی که جنگ تحمیلی زندگی آن‌ها را زیر و رو کرده بود، روایت کنند. به این ترتیب ژانر دفاع مقدس رسما تبدیل به یک گونه در سینمای ایران شد که با مختصات ژانر جنگی معمول سینمای جهان، تفاوت‌های محسوسی دارد. به بهانه هفته دفاع مقدس، در گزارش ویژه امروز درباره سه نسل از سینماگرانی می‌خوانید که از دهه ۶۰ تا امروز با ساخته‌ها و آثار خود، هرکدام به سهم در سینمای دفاع مقدس تاثیرگذار بوده‌اند. نسل اول بهزاد بهزادپور این سینماگر ۵۹ ساله، خالق یکی از آثار خاطره‌انگیز سینمای دفاع مقدس بوده است. فیلم سه اپیزودی «خداحافظ رفیق» محصول ۸۲، سه داستان مرتبط با دفاع مقدس را روایت می‌کند و با وجود بعضی نقاط ضعف در ساخت، از محصولات تأثیرگذار دفاع مقدس است. بهزاد بهزادپور همچنین نویسندگی فیلمنامه چند فیلم دفاع مقدسی دیگر چون «رنجر»، «باشگاه سری»، «قله دنیا» و «آخرین شناسایی» را هم در کارنامه دارد. او یکی از بازیگران اصلی فیلم دفاع مقدسی «بلمی به سوی ساحل» اثر رسول ملاقلی‌پور هم بوده است. جعفر دهقان از بازیگرانی که در سال‌های آغازین فعالیت خود در سینما، حضور پررنگی در آثار دفاع مقدسی داشت، جعفر دهقان است. فیلم «عقود» اولین فیلم این گونه است که دهقان سال ۶۳ در آن بازی کرد. او سال‌های بعد نیز با کارگردانان مهم حوزه دفاع مقدس مانند رسول ملاقلی‌پور، جمال شورجه و ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری کرد.  

خبرگزاری تسنیم به گفت و گو با شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پرداخته و آورد: خوشبختانه طی چهل سال گذشته در حوزه هنر دفاع مقدس اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به شکل‌گیری موزه‌های دفاع مقدس در بسیاری از شهرهای کشور اشاره کرد. برای مثال، دوستان ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از بهترین موزه‌های دفاع مقدس را در همدان طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که با استانداردهای بین‌المللی طراحی موزه‌ها فاصله چندانی ندارد. در تهران نیز باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داریم که در نوع خود یکی از بهترین‌ها است و سینمای پانورامای آن یکی از اتفاقات شاخص این حوزه است؛ همچنین در کرمان و بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز موزه‌های متعدد دیگری را به منظور پاسداشت دوران دفاع مقدس راه‌اندازی کرده‌ایم. موزه‌های دفاع مقدس می‌توانند بستر مناسبی برای ارتباط مؤثر هنر دفاع مقدس و هنرمندان آن با آحاد مردم خصوصاً جوانان باشند. اکنون در یک رویارویی نابرابر با رسانه‌های معاند قرار داریم؛ این رسانه‌ها به دنبال اینند که شرایط کشور را به گونه‌ای جلوه دهند که جای جلاد و شهید عوض شود و این شرایط وظیفه ما را دوچندان می‌کند؛ خوشبختانه مبتنی بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند "امروزه زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست"، عزیزان ما در این حوزه بسیار فعال هستند. اکنون طرح جدیدی که به مناسبت هفته دفاع مقدس به عنوان دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) رونمایی شده، اثر هنری شایسته‌ای است که توسط هنرمند توانمند مشهدی؛ سیدمحمدرضا میری نقاشی شده است؛ این هنرمند به اتفاق دوستانش جریان هنری بسیار مؤثری را در مشهد راه‌اندازی کرده است؛ یا هنرمند دیگرمان؛ احمد منصوب که حالا دیگر ما او را به عنوان نقاش شهدا می‌شناسیم؛ اینها تنها تعدادی از چهره‌های فاخر، جوان و انقلابی ما هستند که به هنر دفاع مقدس نگاه ویژه‌ای دارند.  باید شرایطی را مهیا کنیم تا هنر دفاع مقدس آنطور که بایسته و شایسته است، به نمایش درآید. ما گنجینه‌ای از بهترین آثار هنری انقلاب و دفاع مقدس را در حوزه هنری داریم که امیدواریم شرایط به شکلی رقم بخورد که شاهد برپایی موزه هنرهای انقلاب و دفاع مقدس در حوزه هنری باشیم.

تحریف دستاوردهای دفاع مقدس در دستور کار دشمن

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام موسی پولادی مسؤول حوزه نمایندگی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان پرداخته و آورد: ایجاد انحراف در برخی سخنان ارزشمند حضرت امام راحل(ره) آرام آرام و طی این سال‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفته است. جریان تحریف ذهن‌ها را امروز از اصل سخن‌ها امام خمینی(ره) به سوی مسائل کم اهمیت سوق می‌دهند. آنچه این جریانات انحرافی از شخصیت امام معرفی می‌کنند با بیان شخصیت واقعی ایشان متفاوت است. رهبر انقلاب نیز در سخنان اخیر خودشان بر تحریف دستاوردهای دفاع مقدس از سوی دشمنان تاکید کردند و گفتند: جریان تحریف بدنبال کم‌اهمیت جلوه دادن دفاع مقدس، اهداف و ارزش‌های والای آن هست. وی با اشاره به برخی از دلایل‌ترین شروع جنگ تحمیلی، ضربه به انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل امام راحل و عدم نتیجه گیری نهضت امام عزیز را از دلایل مهم آن دانست و گفت: دشمن پس از آن نیز این تمام تلاش اش را در عرصه تجزیه کشور و ترور علمداران انقلاب بکار گرفت. به حول و قوه الهی نه تنها نتیجه‌ای حاصل دشمنان نشد بلکه طی این سال‌ها انقلاب اسلامی با تمام دستاوردهایش به تمام دنیا صادر شد. حجت‌الاسلام پولادی انتخاب صدام را برای مقابله با جمهوری اسلامی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی را داشتن ظرفیت حماقت در وجود وی دانست و گفت: ترس غرب از حمله صدام به اسرائیل دیگر دلیل ایجاد جنگ تحمیلی از سوی استکبار با استفاده از صدام  بود. وی با اشاره به نامگذاری دفاع مقدس بر هشت سال جنگ تحمیلی گفت: ایمان و باور ملت ایران در اینکه ولایت فقیه همان ولایت رسول خداست، این امر دفاع را دفاع مقدس کرد. مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان برپایی نمایشگاه دفاع مقدس را یک نوع خودسازی برای نسل جوان دانست و گفت: قطعا روحیه معنوی و جهادی جوانان در این مکان‌های شکل می‌گیرید.

انتقاد تند جمهوری اسلامی از حذف نام و تصویر آیت الله هاشمی از تاریخ دفاع مقدس

خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشتی به قلم حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بیت‌الغزل سخنان رهبری در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس این بود که گفتند: قبول قطعنامه، کاری عاقلانه و مدبرانه بود... خطر تحریف دفاع مقدس جدی است و باید مراقب تحریف‌ها بود. تحریف، به منحرف کردن چیزی از مسیر صحیح گفته می‌شود. تحریف سخن، نادرست نقل کردن آنست. تحریف یک واقعه، کم یا زیاد کردن اجزاء آن و یا واژگونه نشان دادن آنست. تحریف انسان‌ها، ترسیم چهره و معرفی شخصیت و عملکرد آنها برخلاف آنچه بودند و آنچه کردند و یا سانسور آنهاست. از همین چند نمونه به روشنی می‌توان ابعاد چهارگانه تحریف را فهمید که عبارتند از کم کردن، زیاد کردن، محو کردن و جعل کردن. اگر واقعه‌ای از دفاع مقدس را، که اکنون موضوع سخن است، عمداً یا سهواً مطرح نکنیم، تحریف کرده‌ایم. اگر چیزی که اصولاً وجود نداشته است را به آن اضافه کنیم، اینهم تحریف است کمااینکه سانسور افراد صاحب نقش در دفاع مقدس هم تحریف است. اگر بطور کلی دفاع مقدس را از تاریخ حذف کنیم، این نیز از مصادیق تحریف است کمااینکه جعل و خلق یک واقعه و گنجاندن آن در تاریخ نیز تحریف است. بدیهی است که تحریف در تمام اشکال و انواعش، خیانت و محکوم است. در دفاع مقدس مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی ۸ ساله، اقسام سه‌گانه اول تا سوم تحریف امکان وقوع دارند و متأسفانه واقع هم شده‌اند. کوتاهی در تشریح جامع وقایع و نقل ناقص آمارها و اقدامات و وقایع، از قسم اول است. افسانه‌سازی‌ها، تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز و جا زدن افرادی که نقشی در دفاع مقدس نداشتند به‌عنوان قهرمانان این واقعه، از مصادیق قسم دوم هستند. از اینها زشت‌تر و خائنانه‌تر، محو کردن نقش افراد صاحب نقش و عملکردها و وقایع مهم در دفاع مقدس است که از مصادیق بارز و بسیار خطرناک تحریف است.

فرزندان ‌بانوان فرهیخته ایران ‌در ‌جنگ تحمیلی با ‌زمان شناسی به سوی جبهه‌ها شتافتند

خبرگزاری تسنیم به بازتاب سخنان فاطمه گریوانی معاون خواهران سازمان بسیج دانشجویی کشور پرداخته و آورد:فرزندان تربیت یافته در دامن بانوان فرهیخته ایران زمین در زمان آغاز جنگ تحمیلی با بصیرت و زمان شناسی به سوی جبهه‌ها شتافتند. وی با اشاره به اینکه راهبری عواطف جامعه توسط زنان بزرگترین نقشه مسیر برای رسیدن به ظهور است، تصریح کرد: همسران و مادران شهدا با مدیریت صحیح حماسه و عاطفه که برگرفته از اراده قوی بانوان عاشورایی است، توانستند این نقش با عظمت را به خوبی انجام دهند. معاون‌ خواهران سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: پشتیبانی در پشت جبهه‌ها از مهم‌ترین نقش زنان در دوران دفاع مقدس بود که به صورت ناخودآگاه سبب ترغیب و تقویت روحیه رزمندگان شد. گریوانی با اشاره به نقش بانوان در زندگی جامعه امروزی بیان کرد: روحیه بانوان ایران اسلامی در ادامه مسیر گام دوم انقلاب باید به مانند روحیه مادران شهدا و ایثارگران دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. وی در پایان با اشاره به سبک زندگی شهدا خاطرنشان کرد: بانوان ضمن اهمیت دادن به جنگ جمعیتی باید برای برون‌رفت از این مشکل، در راستای فرزندآوری تلاش‌های مضاعفی داشته باشند تا کشور دچار مشکل نشود.

اهتمام شهید صیاد شیرازی به هیئت معارف جنگ

خبرگزاری مشرق به بازتاب سخنان امیر سرتیپ دوم «ابوالقاسم کیا» معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی و امیر سرتیپ دوم «احمد آرام» مدیر آموزش دانشجویان وظیفه هیئت معارف جنگ پرداخته و آورد: «هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» در سال ۱۳۷۳ توسط شهید سپهبد علی صیاد شیرازی دایر شد و افرادی که آن زمان در مجموعه هیئت معارف جنگ مشغول به فعالیت بودند غالبا به صورت افتخاری و بدون تکلف کار می‌کردند که این روحیه همچنان در این مجموعه زنده و پابرجاست. وی با بیان اینکه مجموعه هیئت معارف جنگ مورد توجه و عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی بوده و ایشان همواره فعالیت‌های این مجموعه را تحسین کرده‌اند، گفت: شهید سپهبد صیاد شیرازی نیز به این مجموعه توجه ویژه‌ای داشتند و ما نیز به تاسی از فرمانده ملی، مذهبی و نظامی خود علاقمند خدمت در این مسیر نورانی هستیم که هادی و راهنمای آن شهید بزرگوار هستند تا بدین وسیله نسل جوان را از گنجینه عظیم دفاع مقدس بهره‌مند سازیم. در ادامه این نشست امیر سرتیپ دوم «احمد آرام» مدیر آموزش دانشجویان وظیفه هیئت معارف جنگ با اشاره به اهتمام شهید صیاد شیرازی به نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، گفت: شهید صیاد شیرازی در ابتدا به طور خودجوش خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس را در مساجد و مراکز فرهنگی عنوان می‌کردند و این روند تا بیان خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس در دانشگاه افسری امام علی (ع) ادامه پیدا کرد. شهید سپهبد صیاد شیرازی فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را از ارتش، سپاه، بسیج، وزارت دفاع و جهاد به دانشگاه امام علی (ع) دعوت می‌کردند تا وقایع جنگ را برای آنان بازگو و ابهامات ذهنی آنان را مرتفع کنند. هنگامی که گزارش این فعالیت‌ها توسط شهید صیاد شیرازی خدمت حضرت آقا ارائه شد، ایشان خیلی استقبال کردند و فرمودند یک سازمانی را در این رابطه ترسیم کنید که یادگار از شما باقی بماند. شهید صیاد شیرازی در پی ماموریتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت کردند به دنبال ایجاد این مجموعه به شکل منسجم تری برآمدند و برای اینکه این مجموعه از سازوکارهای مردمی‌تر برخوردار شود و بتوان به سهولت با آن ارتباط برقرار کرد هیئت معارف جنگ را در ارتش جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

رسانه‌های اصلاح طلب

دفاعی از نوع همبستگی

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم اردشیر گراوند جامعه‌شناس نوشت:روزنامه ایران:جنگ تلخ‌ترین اتفاقی است که می‌تواند مردم کشوری را تحت تأثیر خود قرار دهد. هنگامی‌که به مرزهای یک کشور حمله می‌شود، افراد آن جامعه برای جنگیدن داوطلب می‌شوند و مردم برای دفاع از سرزمین، میهن و هموطنان خود به میدان جنگ می‌روند. همین موضوع برای جامعه یک انسجام اجتماعی پدید می‌آورد.  یکی از عوامل مهم انسجام و همبستگی ملی ورود یک دشمن خارجی به کشور است. ما این وحدت و همبستگی ملی را در زمان هشت سال دفاع مقدس حس کردیم. البته این راهم اضافه کنم که انسجام ملی در زمان جنگ فقط مربوط به مردم کشور ما نمی‌شود. جنگ برای هر کشوری انسجام می‌آورد. مردم علیه دشمن بسیج می‌شوند و از مرزها، دارایی‌ها و تمامیت ارضی‌شان دفاع می‌کنند. در دوره هشت سال دفاع مقدس هم شاهد این روحیه در مردم بودیم و بسیاری از افراد با دستان خالی برای حفط تمامیت ارضی مقاومت کردند. همین مقاومت نوعی انسجام اجتماعی در کشور به‌وجود آورد. مردم منافع اجتماعی و سیاسی خودشان را در خطر می‌دیدند. از طرفی سرزمین برای همگان مهم بود و مفهوم سرزمین مردم را با هم متحد کرد. یکی از مهمترین دستاورهای هشت سال دفاع مقدس، تقویت همگرایی و همبستگی بین اقوام گوناگون در ایران بود که سبب تقویت بنیان‌های انقلاب اسلامی شد. علاوه بر اقوام ایرانی همه نیروهای انقلاب را هم برای مقابله با دشمن مشترک متحد کرد وموجب شد اختلافات درونی کنار گذاشته شود. بنابراین در دوران جنگ مردم با یکدیگر مهربانتر و همراه‌تر بودند زیرا هنگام دفاع مقدس، زن و مرد، پیر و جوان هر یک از نقاط مختلف کشور آمده‌ بودند تا دفاع کنند و زندگی‌ همه‌شان به دلیل حضوردر جنگ با معنای جنگ و دفاع از سرزمین گره‌خورده بود. این انسجام البته تنها برای دفاع از سرزمین بوجود می‌آید و غیر از جنگ جامعه دچار انسجام اینچنینی نمی‌شود برای همین این همبستگی را خیلی از سیاستمداران به نفع خودشان مصادره می‌کنند. آرمان‌ها و ایدئولوژی‌های مردم در آن زمان یکی بود و همه برای دفاع از کشور بسیج شدند.

فرهنگ دینی و اعتقادی عامل اصلی پیروزی در دفاع ۸ ساله بود

روزنامه ایران به بازتاب سخنان حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته و نوشت:در بعضی از کشورها حرف اول را در جنگ، تجهیزات و امکانات نظامی می‌زند اما بی‌تردید در دفاع مقدس ۸ ساله کشورمان، نیروی انسانی حرف اول را می‌زد و دفاع ما نیرو محور بود. روحانی اضافه کرد: امیدوارم اصحاب فرهنگ و آنهایی که اهل قلم هستند نه تنها دوران ۸ سال دفاع مقدس، بلکه همه مراحل بعد از آن را نیز برای جامعه تبیین کنند و در این راه باید روحیه و احوال جانبازان و خانواده معظم شهدا که به رغم گذشت ۳۰ سال هنوز هم ایستادگی و مقاومت می‌کنند، برای همگان تبیین شود و صحنه‌های بی‌بدیل دفاع مقدس پیش روی نسل جوان قرار گیرد. در این جلسه محسن محبی به عنوان رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، فرهاد ابول‌نژادیان به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی دانشگاه جندی شاپور اهواز، پیمان نامدار به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مصطفی جهانگیر به عنوان رئیس مرکز آموزش عالی و علوم پزشکی وارستگان مشهد انتخاب شدند. رئیس جمهوری همچنین در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس تأکید کرد که هفته دفاع مقدس یادآور پایمردی، آزادگی و جانفشانی ملتی است که با ایمان و عشق توانستند سال‌ها در برابر تهاجم و توطئه‌های دشمنان اسلام و ایران، مقاومت جانانه نمایند و پیروزی پرشکوه‌ شان را در صفحه تاریخ ماندگار کنند.

«رزمی» چنین میانه میدانم آرزوست

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:یک روز قبل از فتح خرمشهر در جاده شلمچه محمد فرنود عکسی از سرباز بلوچ ۱۹ ساله‌ای می‌گیرد که حالا بعد از گذشت سال‌ها یکی از ماندگارترین عکس‌های جنگ تحمیلی است. آنچه در ادامه می‌خوانید روایت عکاس از داستان این عکس است. یک روز قبل از آزادسازی خرمشهر بود. خاکریز سوم را فتح کرده بودیم. خاکریز سوم در واقع نزدیک‌ترین جبهه به دشمن بود. یعنی کافی بود یک حرکت اضافی بکنی و در تیررس عراقی‌ها قرار بگیری. من تصمیم داشتم از طریق جاده شلمچه خودم را به خرمشهر برسانم تا زمان فتح آنجا باشم. توی خاکریز سوم بودم که این سرباز بلوچ را دیدم که بدون هیچ ترسی نشسته بود. قرار بود هلیکوپتر بیاید و مصدومان را به عقب برگرداند. دکتر و پرستار به اندازه تمام زخمی‌ها نبود. این رزمنده ۱۹ ساله بلوچ بی‌خیال توپ و تفنگ عراقی‌ها دست به کار شده بود و داشت خودش را تیمار می‌کرد. اینقدر شجاعت و بزرگی در وجودش دیدم که دلم نیامد با لنز واید از او عکس بگیرم. برای اینکه بتوانم شهامت و بزرگی و شجاعتش را نشان دهم تله ۸۰ -۲۰۰ بستم و از او فاصله گرفتم و حس و حالی که در خلوتش ساخته بود را عکاسی کردم.  یوسف جعفری، پرش می‌زد؛ با «کراس» ۱۲۵ سی‌سی «یاماها»، روی پیست خاکی دست‌ساز خانی آباد نو، از روی تایرهای پخش و پلا در گردنه‌های عبوری. محسن طالب‌زاده، تک چرخ می‌زد؛ با «کراس» ۴۰۰ سی‌سی «سوزوکی»، روی پیست خاکی تهرانپارس. با هم رفیق بودند. چند روزی بعد از شروع جنگ، رفتند پیش مصطفی چمران و گفتند: «آقای دکتر، موتور توی جبهه خیلی به درد می‌خوره.» «دکتر» قبول کرد. با همان لندرور خاکی رنگی که بعد از برگشتن از لبنان سوار می‌شد، یک روز رفت کنار تپه‌های گیشا و خیره شد به چرخ جلوی موتور «کراس» ۴۰۰ سی‌سی «یاماها» عباس که چطور روی شیب ۹۰ درجه و ناصاف تپه، توی هوا سرگردان می‌چرخید و عباس و موتور، چطور در آن سرازیری تند، معلق نمی‌زدند. یک روز هم رفت و حمید فتحی را از دور نشانش دادند که چطور با موتور کراس، دو ترک سوار کرده بود و سربالایی تپه گیشا را مثل موشک، تیز رفت تا خود قله. اینها را دید، قبول کرد. روز ۱۵ آبان ۵۹، ۱۴ قهرمان موتور سواری؛ بچه‌های نازی‌آباد و سلسبیل و آریانا و جیحون و تهرانپارس و سپه و میدان خراسان و قلعه‌مرغی و اتابک، سوار اتوبوسی شدند که جلوی ساختمان نخست‌وزیری ایستاده بود و می‌رفت تا چند کیلومتر مانده به خط مقدم؛ تا جبهه اهواز.

هدف دشمن از ترور شهید سلیمانی جلوگیری از تحقیر بیشترآمریکا در منطقه بود

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان امیر حاتمی وزیر دفاع پرداخته و نوشت:جنگ تحمیلی در کنار خسارت‌های فراوان و مخاطراتی که برای کشور مان داشت؛ دستاوردهای ارزشمندی نیز برای انقلاب اسلامی به ارمغان آورد. وزیر دفاع  در این مراسم که بصورت ارتباط تصویری پخش می‌شد با بیان اینکه دفاع مقدس ملت ایران بر خلاف سایر نبردهای ایران در ادوار گذشته، عزت، افتخار و غرور را برای میهن اسلامی به همراه آورد گفت: وضعیت امروز ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و بخصوص حوزه دفاعی به گونه‌ای است که علی رغم تهدیدهای ظالمانه نظام سلطه، ایران اسلامی می‌تواند هر تهدیدی را در نقطه شروع آن حتی خارج از مرزهای خود کشف و خنثی نماید. وزیر دفاع با بیان اینکه مصداق عینی اقتدار ایران در آوردگاه‌ها و برهه‌های مختلف، برای همگان آشکار و نمایان شده است تصریح کرد: زمانی که دشمن یک سرزمین بزرگ را با ایجاد گروه‌های تروریستی به اشغال خود در آورد، ایران اسلامی با نقش آفرینی خود و با الهام و تأسی از دفاع مقدس توانست به کمک نیروهای مسلح و مردم سوریه و عراق بر دشمنان و تروریسم ساختگی فائق آید. امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به رشادت‌های سردار افراز اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم جهانی گفت: هدف دشمن از ترور شهید سلیمانی جلوگیری از تحقیر بیشتر آمریکا نزد اذناب منطقه‌ای خود بود. وزیر دفاع با بیان اینکه یاد سردار دلها همواره در دل آزادی خواهان جهان زنده خواهد ماند افزود: حق تعقیب قاتلین شهید سلیمانی به قوت خود باقیست و این لرزه همواره بر تن جنایتکاران خواهد ماند. امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: مقاومت  تا بیرون راندن دشمن از غرب آسیا و پاک کردن منطقه از لوث وجود شیطان بزرگ ادامه خواهد یافت و این مسیر با الهام گیری از راه شهدای دفاع مقدس و راه امام حسین(ع) و یارانش با قدرت به پیش خواهد رفت.

روایت رزمنده‌ای که ۹ بار مجروح شد

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با رزاق قاسم‌پور یکی از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس پرداخته و آورد: در سن ۱۹ سالگی بنا بر اطاعت از فرمان امام خمینی(ره) از روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی وارد جبهه شدم، خانواده‌ام هیچ‌گونه مخالفتی برای حضور من و سه برادر دیگرم در جبهه نداشتند، هشت سال در جبهه‌های حق علیه باطل در کنار سایر رزمندگان به دفاع از مرز و بوم کشور جنگیدم و در این مدت حدود ۹ بار در عملیات‌های مختلف اعم از فتح‌المبین، والفجر مقدماتی، خیبر، کربلای ۵، والفجر ۸ و ... مجروح شدم، اما هر بار پس از مجروحیت و بهبودی پرقدرت‌تر از همیشه عازم جبهه‌ها شدم و تا پایان دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشتم. اوایل حضور در جبهه و در سال ۶۰ در منطقه شوش دانیال در عملیات فتح‌المبین حضور داشتم، در این عملیات تعداد زیادی از نیروهای عراقی با رشادت رزمندگان به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، همچنین سه عملیات برای آزادسازی خرمشهر انجام شد و در نهایت جوانان غیرتمند ایرانی توانستند خرمشهر را از دشمنان باز پس بگیرند، این مسئله در حالی رخ داد که صدام گفته بود اگر ایران خرمشهر را آزاد کند کلید بصره را تحویل ایران می‌دهم. یکی از عوامل اصلی پیروزی مردم ایران در جنگ‌تحمیلی و آزادسازی خرمشهر وحدت و انسجام بین نیروهای مردمی، سپاه، بسیج و ارتش بود، زمانی که خرمشهر آزاد شد تمام رزمندگان با اشک شوق سر بر سجده گذاشتند، با این که می‌دانستند دشمن پایتک سنگینی را بعد از این پیروزی انجام می‌دهد. پس از آزادسازی خرمشهر زمانی که رزمندگان  به سمت آبادان حرکت می‌کردند دشمن با شلیک خمپاره بسیاری از رزمندگان را شهید و مجروح کرد، جدا شدن سر برخی از رزمندگان در پی شکلیک خمپاره، واقعه روز کربلا را برای ما یادآوری می‌کرد، رزمندگان تا لحظات آخر رسیدن به فیض شهادت ندای یا مهدی ادرکنی را تکرار می‌کردند.

جمع‌بندی

دوران دفاع مقدس در کنار خسارت های مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است. بنابراین جمع آوری خاطرات و همچنین استفاده از شیوه‌های هنری جذاب برای انتقال آنها به نسل جدید امری ضروری است. باید دفاع مقدس، جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلی که اوج تاریخ دفاع مقدس را آفرید، ملحق شود.

نظر شما