شناسهٔ خبر: 42871621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

کاهش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی در عربستان

مقامات عربستان سعودی در حالی کاهش سرمایه گذاری خارجی در این کشور را ناشی از مشکلات همه گیری کرونا در جهان اعلام کرده اند که این کشور برای سومین سال متوالی با روند نزولی سرمایه گذاری خارجی روبرو است.

صاحب‌خبر -

العالم ـ عربستان سعودی

خالد الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان، دیروز (سه شنبه) در حاشیه نشست گروه بیست گفت، این کشور شاهد کاهش سرمایه گذاری های خارجی در دوران شیوع ویروس کرونا است.

وی افزود: طبیعی است که عربستان نیز با توجه به کاهش تجارت و سرمایه گذاری در سراسر جهان به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش سرعت در سرمایه گذاری مستقیم خارجی باشد.

الفالح در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال جاری گفت: عربستان سعودی از جامعه بین المللی جدا نیست و به همین دلیل شاهد کندی این روند است.

در حالی که وی آماری از سرمایه گذاری خارجی در سال جاری در عربستان ارائه نکرد، افزود: آنچه در حال حاضر توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی و نهادهای ملی هدایت می شوند، ابزاری برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سراسر جهان است.

به گزارش ایرنا، اعمال محدودیت در برگزاری مراسم حج، فشار مالی بیشتری به عربستان وارد کرده است، کشوری که در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، با بحران مالی روبه‌رو است بطوری که این کشور سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته و مجبور به گران کردن بنزین شده است.

علاوه بر این هزینه های گزاف جنگ در یمن نیز دولت سعودی را با کاهش شدید منابع ارزی روبرو کرده است.

از سوی دیگر به دلیل حضور عربستان سعودی در جنگ های نیابتی منطقه و خطر به هم خوردن ثبات سیاسی در این کشور، صاحبان سرمایه در عربستان تمایل بیشتری به خارج کردن دارایی های خود از این کشور نشان می دهند و با وجود اعمال محدودیت های سختگیرانه، خروج سرمایه برای سومین سال متوالی در عربستان روندی صعودی داشته است.

نظر شما