شناسهٔ خبر: 42870981 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رفتار هوشمندانه ایران در برابر اقدامات قلدرمآبانه ترامپ

تهران- ایرنا- دولتمردان آمریکایی‌ قصد دارند با وجود مخالفت متحدان اروپایی‌شان، تحریم‌های ایران را به طور یکجانبه اجرا کنند. در این میان مسوولان سیاست خارجی ایران با اتخاذ واکنشی قاطع و در عین حال هوشمندانه می‌کوشند تا ضمن اثبات حقانیت ایران در موضوع هسته‌ای، چهره‌ واقعی و استکباری دولتمردان آمریکا را در عرصه جهانی آشکار سازد.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای اعمال فشار برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است، این کوشش ها در حالی صورت می گیرد که مخالفت‌های گسترده بین‌المللی با این موضوع، همچنان ادامه دارد. تلاش شکست خورده ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به طرزی تأسف‌آور، گواهی بر ناکامی این کشور در ایجاد موانع در مسیر توسعه ایران است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به واکاوی زوایای مختلف این خبر پرداخته‌اند.

رسانه های اصولگرا

خراسان: نیمه شب یک شنبه دولت آمریکا نتوانست حرف خود را به کرسی بنشاند و کشورهای جهان را برای استفاده از مکانیسم ماشه قانع کند.

موج کنایه ها به افتضاح ماشه

روزنامه خراسان با درج گزارشی نوشت: از آن پس بود که سیل طعنه ها و انتقادها به سمت سیاست های کاخ سفید روانه شد؛ تا جایی که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و چهره بسیار ضد ایرانی نیز در صفحه توئیتر خود پافشاری آمریکا بر استفاده از گزینه ماشه را تاسف بار توصیف کرد:« تلاش شکست خورده دولت ترامپ برای «بازگرداندن تحریم‌ها»، به طرز طعنه‌آمیز و تاسف‌آوری تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن برنامه هسته‌ای نظامی ایران را تضعیف خواهد کرد.» اگر چه آمریکایی ها مایل نیستند که این « نه » جهانی را شکست خود اعلام کنند اما درلابه لای سخنانشان تلویحا به این شکست معترف هستند؛ در همین زمینه، «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از فاصله ای که بین اروپا و آمریکا افتاده پرده برداشته و با ابراز ناراحتی از عدم همراهی اروپا درخصوص سیاست های این کشور اعلام کرده که از «کشورهای اروپایی ناامید شده است»، شکستی که گزارشگر بی بی سی نیز با عکسی جالب آن را این گونه در صفحه توئیتر خود توصیف کرده است:« پاسخ دولت ترامپ به دست رد بی سابقه شورای امنیت به تلاش هایشان: جلوی دوربین آمدن وزرای خارجه، دارایی، دفاع و تجارت و خواندن نام چند نهاد و شخصیت اضافه شده به لیست تحریم شدگان. کاری که هر چند هفته معمولا در بیانیه‌های وزارت دارایی انجام می شه.»

مکانیسم ماشه ای وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اغلب کشورها با آن مخالفت کرده و ایران در حال مانور برای بهره‌برداری از این اقدام جهت تضعیف نقش آمریکا در خاورمیانه است و روسیه، ترکیه، چین و دیگر بازیگران نیز به دنبال استفاده از این فرصت برای کاهش نقش آمریکا در منطقه و جهان هستند. این لحظه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان است و ایران معتقد است پایانی نمادین برای هژمونی آمریکا رقم خواهد زد و به نقش سی ساله آمریکا در منطقه خاتمه خواهد داد. تمام اتفاقات حول این مسئله، نبرد پیچیده‌ای را نه تنها میان ایران و آمریکا بلکه میان آمریکا و چین و روسیه و بین آمریکا و اروپا به دنبال دارد. به نظر می‌رسد آمریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را تدارک دیده است که علیه کشورهایی که مکانیسم ماشه را درک نکنند، اعمال خواهند شد. واشنگتن تهدیدات مشابهی را برای ناقضان محدودیت تسلیحاتی که قرار است علیه ایران وضع کند، ترتیب داده است.

نشانه‌های ناامیدی از دور دوم در اردوگاه ترامپ

وزنامه جوان در مطلبی آورد: ظاهراً دولت ترامپ نه تنها شکست در فعال کردن مکانیسم ماشه و متقاعد کردن شورای امنیت را پذیرفته، بلکه شواهدی هم وجود دارد مبنی بر اینکه تردید هم‌کابینه‌ای‌های ترامپ درباره پیروزی او در انتخابات نوامبر هم روز به روز بیشتر می‌شود. از یک طرف، نماینده ویژه امریکا در امور ایران می‌گوید که واشنگتن از کشورهای اروپایی درباره اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناامید شده و از طرف دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده که اگر تیم بایدن هم روی کار بیاید، سیاست دولت ترامپ در قبال تهران را ادامه بدهد؛ موضعی که تلویحاً نشان‌دهنده امید کم به پیروزی ترامپ است. هرچند نماینده انگلیس با گفتن اینکه از تهران می‌خواهیم که به پیروی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازگردد، نشان داد که از نظر اروپاییان، برجام تبدیل به جاده یک طرفه اجرای تعهدات ایران شده، ولی موضع مخالف متحدان اروپایی امریکا با تفسیر واشنگتن از فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها، باعث شده که دولت امریکا بیش از هر زمان دیگری احساس یأس و سرخوردگی کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز یک بار دیگر در پیامی در توئیتر نوشت امیدوارم اروپایی‌ها به این درک برسند که برای کاهش خطر در خاورمیانه باید تحریم‌ها علیه ایران بازگردد.

هژمونی آمریکایی‌ها در شورای امنیت فرو ریخت

سعود اخوان فرد معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت:‌ علی رغم اینکه ترامپ یک ظاهر غیر قابل پیش‌بینی، بدون چارچوب، و رفتار دیوانه‌وار و جسو و خارج از قاعده دارد اما باید به این واقعیت توجه کرد که تصمیمات نهایی او خارج از راهبردها و خط مشی برآمده از استراتژی ترسیم شده برای حکومت آمریکا که در جای دیگری تدوین می‌شود نیست. به همین دلیل هم ایران می‌‍‌گوید تفاوتی بین رؤسای جمهور آمریکا قائل نیست. اما اینکه ترامپ سریعتر سیستم امپریالیسم آمریکا را به فروپاش زودهنگام می‌کشاند را قبول دارم. ترامپ روند فروپاشی آمریکا را سرعت بخشیده و  می‌بینیم حتی با مردم و جامعه خودش چه برخوردی می‌کند و چگونه ساختارهای نظام بین‌الملل را مورد هجمه قرار می‌دهد. اما هم جامعه آمریکا و هم نظام بین‌المللی یک آستانه تحمل دارد. اروپایی‌ها متوجه شدند که منافع خودشان را بی‌دلیل با مشکل آمریکا با ایران گره زده‌اند و به دلیل فشارهای ترامپ پس از خروج از برجام و بروز رفتارهای نامعقول او اروپایی‌ها منافع تجاری زیادی را از دست دادند. در این میان شرکت‌های اروپایی زیان‌های زیادی را متقبل شدند و یا از سودهای زیادی محروم شدند و این همه فقط به خواست و فشار تحریم آمریکایی‌ها بود. در واقع ترامپ تحریم‌ها را از جیب اروپا و دیگر کشورهای دنیا اعمال کرد. دولت‌های اروپایی باید به بخش خصوصی خود و افکار عمومی شان به ویژه در شرایط بد اقتصادی موجود و رکود جهانی پاسخگو باشند.

رفتار هوشمندانه در برابر ترامپ 

روزنامه صبح نو با درج یادداشتی به قلم قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، نوشت: تحریم‌های تازه ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران، ادامه همان رفتارهای سابق دولت ترامپ است و ازنظر عملی تأثیر چندانی ندارد؛ بااین‌حال دوره تازه تنش‌ها میان ایران و آمریکا ممکن است به اشکال دیگری نیز ظهور و بروز یابد. البته اگر بخواهیم قاعده‌ای تعریف کنیم و منطقی را در نظر بگیریم، منطقی نیست که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک رئیس‌جمهور ریسک بزرگی انجام دهد و دست به اقدام نظامی علیه یک کشور مثل ایران بزند. اما دونالد ترامپ هم نشان داده که فرد نرمالی نیست و نه ازنظر اخلاق و رفتار، نه ازنظر توجه به حرف کارشناسان و صاحب‌نظران، اقدامات منطقی و عقلانی انجام نمی‌دهد. به همین دلیل ممکن است بخواهد به خاطر ماندن در قدرت، دست به هر کاری بزند. کما این‌که چندی پیش درباره وضعیت داخلی کشورش ادعا کرد که ممکن است جلوی انتخابات را بگیرد. اگرچه سیستم آمریکا، نظام هوشمندی است و بعید است اجازه دهد آمریکا وارد بحران تازه‌ای شود. بااین‌همه باید این احتمال را هم در نظر گرفت که اگر ترامپ احساس کند یک اقدام نظامی هرچند کوچک، ممکن است سبد رأی‌اش را تقویت کند، دست به چنین کاری خواهد زد. البته درست است که رئیس‌جمهور در آمریکا، فرمانده کل قواست و اوست که می‌تواند فرمان حمله یا اقدام نظامی علیه یک کشور را صادر کند، اما بعید است وزارت دفاع آمریکا علاقه‌مند باشند دست به اقدام نظامی تازه‌ای بزند.

شکست ترامپ در بازگرداندن تحریم ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت کنونی آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور بابت کلید زدن مکانیسم ماشه و «شکست» خوردن در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل انتقاد کرد. جان بولتون که در دولت کنونی آمریکا سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است، به کلید زدن مکانیسم ماشه از سوی دولت دونالد ترامپ به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد. او که در دولت «جورج بوش پسر»، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، پیش از این با هشدار درباره تبعات توسل واشنگتن به مکانیسم ماشه گفته بود، آمریکا از برجام خارج شده و با توسل به مکانیسم ماشه، جایگاه خودش را در سازمان ملل و شورای امنیت تضعیف خواهد کرد. ماکرون سپس با اشاره به طرح چند بندی خود که به عنوان طرح مکمل برجام در سخنرانی دو سال پیش خود در همین نشست مطرح کرده بود اشاره کرد. اذعان بولتون به شکست اقدام آمریکا در احیای تحریم‌های سازمان ملل از یک سو و لفاظی او درباره نظامی بودن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در شرایطی مطرح شده که واشنگن بعد از ناتوانی در همراه کردن کشورهای جهان با احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، مواضع یکجانبه‌گرایانه و غیرقانونی خود را تشدید کرده است.

بن بست پدرخوانده و هفت تیر کشی تگزاسی!

سیدجلال فیاضی فعال سیاسی، با درج یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: یک ماه پس از توهم فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی کاخ سفیدنه تنها اتفاق تازه ای رخ نداد بلکه کشورهایی_ که کشورمدعی پدرخواندگی جهان فرزندان مطیع خود می‌پندارد_ رسماً در برابر ادعای آمریکا موضع‌گیری کردند؛ تروئیکای اروپاآلمان ،فرانسه و انگلیس _طی یک نامه رسمی به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کردند: تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت ایران فاقد اثر قانونی است و سه کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند.سه کشور اروپایی عضو برجام _که کاخ سفید رابه دلیل خروج از برجام فاقد صلاحیت برای فعال کردن مکانیزم ماشه می‌دانند گفتند:تعلیق تحریم‌های ایران موسوم به برجام پس از ۲۰سپتامبر۳۰ شهریورادامه خواهد یافت. روسیه و چین_ اضلاع دبگربرجام و اعضای دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت تلاش آمریکا برای توسل به مکانیسم ماشه را "پوچ وبی معنی" خواندند و هیچ حق قانونی و سیاسی برای ارائه درخواست بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران _پس از خروج آمریکا از برجام برای این کشورقائل نشدند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد: به دلیل ابهاماتی که وجود دارد نمی‌تواند در خصوص اسنپ بک اقدامی انجام دهد.  شکست مفتضحانه آمریکا و تنها ماندن کاخ سفیددر نمایش چکاندن ماشه به معنای پابرجا بودن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و لذا در روز۲۷مهرماه بر اساس این قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران نیز پس از ۱۳ سال لغو می‌شود.

رسانه های اصلاح طلب

روزنامه اعتماد: دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا اخیرا تحت عنوان بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران، اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران کرده است.

ایران، برگ انتخاباتی ترامپ

روزنامه اعتماد یادداشتی را قلم رامین مهمان پرست منتشر کرده است که در ادامه می خوانیم: تیم ترامپ ادعا می‌کند که این تحریم‌ها را با استفاده از حق تعریف شده در قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و برجام بازگردانده است. روایت و تعبیری که نه بازماندگان در برجام(بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) پذیرفتند و نه سایر اعضای غیردایم سازمان ملل متحد. به نظر من، رفتارهای اخیر شخص رییس‌جمهور ایالات متحده و تیم او را باید در زمین نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا تفسیر کرد.  از آنجا که تنها چند هفته تا روز سوم نوامبر زمان باقی مانده است، تیم رییس‌جمهور مستقر تلاش می‌کند با راه‌اندازی موج‌های تبلیغاتی پیرامون موضوع‌های مختلف، رای‌دهندگان امریکایی را تحت تاثیر قرار بدهد. در این مقطع زمانی بهبود وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها و جمع‌آوری رای بیشتر، اصلی‌ترین اولویت جمهوری‌خواهان است و به منظور تحقق این هدف چند موضوع را در دستور کاری جدی قرار داده‌اند. یکی از این موضوعات در حوزه سیاست خارجی، نمایش مهار ایران است. دونالد ترامپ تلاش می‌کند با حفظ فضای سیاست فشار حداکثری در سایه تشدید تحریم‌ها نشان بدهد که راهبرد او در مقابل ایران در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش با موفقیت همراه بوده و توانسته همان ‌طور که وعده داده ‌بود، توافق هسته‌ای با ایران را از خاصیت بیندازد. بر همین اساس باید توجه داشت که تمام اقدام‌های اخیر تیم ترامپ یک جنگ روانی در بطن خود داشته و در حقیقت برای او کاربرد تبلیغاتی دارد. البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که ایالات متحده امریکا در ۴ سال اخیر به هیچ‌کدام از تعهدات بین‌المللی‌اش از عضویت در توافقنامه آب و هوایی پاریس گرفته تا همکاری با اعضای ناتو یا برجام پایبند نبوده است.

مکانیسم ماشه، سه کشور بزرگ جهان را وارد فاز جدیدی کرده است

روزنامه همدلی در گزارشی آورده است: پس از ناکام ماندن آمریکا در همراه کردن کشورهای اروپایی و طرفین برجام در عملیاتی کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، واکنش‌های جدید این کشور نسبت به کشورهای غیر همراه در این زمینه، رویکردی تهدیدآمیز به خود گرفته است. این سیاست جدید همزمان با مخالفت کشورهای اروپایی در همراهی آمریکا، توسط رئیس جمهور این کشوراعلام شد و او آنها را تهدید به تحریم کرد. در ادامه این روند، روز گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز هشدار داد که دولت آمریکا در صورت اقدام چین در فروش سلاح به ایران، این کشور شرق آسیا را تحریم خواهد کرد. تکرار ادعای مقام‌های آمریکایی درباره بازگشت قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم‌های سازمان ملل در شرایطی صورت گرفته که دیگر کشورهای عضو برجام و به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل این ادعای آمریکا را رد کرده و غیرقانونی خوانده‌اند.

تحریم‌های بی‌اثر

جعفر قنادباشی در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: افزایش تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران در عرصه عمل هیچ تاثیر ویژه‌ای نخواهد داشت. در توضیح چرایی این تحلیل نیز می‌توان به چند نکته اشاره کرد.  آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری برخلاف قوانین بین‌المللی حرکت می‌کنند و این امر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها آشکار شده است. شاید بتوان گفت که در طول ریاست‌جمهوری ترامپ هیچ‌گاه به این اندازه حرکت خلاف قانون آمریکا آشکار نشده و در معرض دید همگان قرار نگرفته بود. این روند آمریکایی‌ها نیز نتیجه‌ای غیر از انزوای آنها در مسیر اعمال فشار بر ایران نخواهد بود؛ انزوایی که سمبل آن همراهی دومینیکن در آن جلسه شورای امنیت بود. ادامه مسیر آمریکایی‌ها سبب شد شاهد باشیم حتی این کشور کوچک نیز به همراهی خود با آمریکایی‌ها ادامه نداد. دولت‌های اروپایی نیز به خاطر سوابق استعماری خود و میل به استمرار آن سیاست‌ها در این صحنه مواضع اصولی و منطبق با قوانین بین‌المللی را اتخاذ نکردند. مجموعه واکنش‌های دولت‌های اروپایی نشان‌دهنده نگرانی آنان از محروم شدن از بازارهای ایران در آینده میان‌مدت بود یعنی دولت‌های اروپایی با توجه به منافع بزرگ خود در خاورمیانه و جایگاه ایران در تامین منابع و ذخایر سوخت فسیلی مثل نفت و گاز، همچنین بازارهایی که برای فروش کالا در ایران ۸۵ میلیونی دارند نگران محروم شدن از این فرصت‌ها هستند.  آنچه بر این تحریم‌های آمریکا سایه افکنده انتخابات قریب‌الوقوع آمریکاست که کشورها را برای اعلام موضع صریح به تردید انداخته است. اکنون شاهدیم که چطور همراهان ترامپ کابوس شکست او را دارند. اگر تحریم‌های قبلی و فعلی آمریکا علیه ایران را بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که تحریم‌های جدید نیز در عرصه عمل هیچ تغییر محسوسی ایجاد نخواهد کرد. دلیلش نیز این است که فشارهای پیشین آمریکا در قالب تحریم نیز مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل نبود بلکه تحریم‌‎های یکسویه و یکجانبه‌ای بود که علیه ما اجرا کردند و دیگران را نیز از ترس تحریم وادار به پرهیز از رابطه تجاری با ایران ‌کردند. اکنون هم در همان قالب عمل کرده‌اند نه در چارچوب قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل.

آمریکا نمی‌تواند در مورد تحریم‌های شورای امنیت اعمال نظر کند

داود هرمیداس  کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: اقدام آمریکا غیرقانونی و خلاف منشور است. در شورای امنیت سازمان ملل کشورهایی که حق وتو دارند نظر مخالف خودشان را در این باره اعلام کردند. بعید است که شورای امنیت بخواهد تصمیمی راجع به احیا یا فعال کردن تحریم‌های شورای امنیت  برخلاف برجام داشته باشد.  برجام پایدار است. کشورهای طرف برجام به غیر از آمریکا نیز  حضور دارند و اگر قرار باشد این کار را در مورد تحریم ها انجام دهند، دیگر برجام محلی از اعراب ندارد. پیش از این آمریکا در شورای امنیت طرح‌های خود را ارائه داده بود که کشورهای اروپایی رأی ممتنع داده و چین و روسیه نیز نظر موافقی نداشتند اما اکنون آمریکا اقدامات خود را اعلام کرده که تحریم‌های جدیدی را برای نهادها و افراد وضع می‌کند. باید بدانیم که تحریم‌های شورای امنیت لازم‌الاجراست و کشورهایی مثل روسیه و چین قبلا هم اعلام کرده بودند که در رابطه با آن‌ها پایبند هستند اما در تحریم‌هایی که آمریکا خارج از شورای امنیت اعمال کند خود را پایبند نمی‌دانند. از همین رو آمریکا غیر از تحریم‌های شورای امنیت تحریم‌های سنگین‌تری را مانند بحث تحریم تسلیحاتی ایران مطرح کرد و هر روز موضعش شدیدتر شده، اما بعید به نظر می‌رسد که شورای امنیت اعمال تحریم‌های آمریکا را بپذیرد.

قطع‌نامه‌های ادعایی آمریکا از نظر حقوقی احیا شده تلقی نمی‌شود

کوروش احمدی تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات ادعایی آمریکا در خصوص احتمال توقیف کشتی‌های ایرانی بر اساس اجرای مکانیزم ماشه، اظهار داشت: در بند ۱۵ قطع‌نامه ۱۹۲۹ اشاراتی در این رابطه شده است. در درجه اول باید توجه داشت که این بند یک زبان (language) کاملا توصیه‌ای دارد. شاید حتی توصیه‌ای هم نباشد. می‌گوید شورای امنیت «توجه دارد» (notes) که کشورهای عضو سازمان ملل می‌توانند درخواست کنند، کشتی‌هایی که مشکوک به نقض مفاد این قطع‌نامه هستند و در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، مورد بازرسی قرار گیرند. همین امر حتی در شرایطی که در گذشته این قطعنامه اعتبار حقوقی داشت نیز مشروط به شروطی بوده است. یکی اینکه کشور صاحب پرچم اجازه بازرسی را داده باشد. یعنی کشور صاحب پرچم می‌تواند ایران و قدرت‌های مخالف مکانیسم ماشه باشند که طبیعتاً اجازه‌ نمی‌دهند و یا اینکه کشورهایی مانند پاناما و لیبریا و غیره باشند که می‌توانند چنین اجازه‌ای را صادر کنند. بنابراین به این صورت است که مثلا آمریکا باید از کشوری که پرچم آن بر کشتی نصب است، اجازه بازرسی بگیرد و کالاهایی که طبق این قطع‌نامه و قطع‌نامه‌های قبلی ممنوع هستند را مورد بررسی قرار دهد که تماماً شامل اقلام مرتبط با صنایع موشکی، صنایع هسته‌ای و اقلام نظامی که جزو ۷ رده مشخص شده در این قطعنامه هستند، می‌شود. این ۷ رده شامل هلی‌کوپترهای توپ‌دار، هواپیماهای جنگنده، تانک‌ها و نفربرهای تهاجمی و ... می‌شوند.

تهدیدهای ترامپ علیه ایران ناشی از عصبانیت است

 رونی لیپ‌شوتز در گفت‌وگو با ایلنا درباره تهدیدهای اخیر ترامپ علیه ایران عنوان کرد: ما می‌دانیم که ترامپ تنها یاد گرفته است اظهارات تهدیدآمیزی را مطرح می‌کند. صادقانه بگویم، من فکر نمی‌کنم درک او از اوضاع چندان درست و منطقی باشد و او به سادگی از توصیه‌های مشاوران خود پیروی می‌کند که فکر می‌کنند این امر باعث می‌شود وی برای کارزار ریاست‌جمهوری قدرتمند به نظر برسد. با توجه به توافق‌های اخیر،  ایالات متحده در تلاش است تا اسرائیل و «متحدان» جدیدش با ایران معامله کنند برای همین هم به خوبی می‌داند که گزینه حمله علیه ایران گزینه مناسبی برای آمریکا نیست. او جایزه صلح نوبل را می‌خواهد، بنابراین شاید او به دنبال یک توافق غافل‌گیرانه با ایران است ( همانطور که در مورد کره شمالی اتفاق افتاد). بهترین حالت این است که ایران منتظر بماند تا بعد از سوم نوامبر و برگزاری انتخابات در مورد دیدار با سران آمریکا تصمیم بگیرد.

آمریکا و چالش اجرای یکجانبه تحریم‌های چندجانبه

به گزارش فرارو، حدود سه روز بعد از اعلام بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران از سوی آمریکا، رئیس جمهور این کشور با صدور یک فرمان اجرایی جدید، جنبه یکجانبه بودن تحریم‌های بازگشته را برجسته کرد. تحریم‌های جدید گامی در مسیر اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد است که اوایل هفته جاری آمریکا به طور یکجانبه بازگشت آن‌ها را اعلام کرد. مایک پمپئو، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام بازگشت این تحریم ها، همه کشورها را به اعمال تحریم تهدید کرد. او گفت آمریکا انتظار دارد که همه کشورهای عضو سازمان ملل، تحریم‌های این سازمان را اجرا کنند و در غیر این صورت با تدابیر تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد. اما اعلام بازگشت تحریم‌ها تازه آغاز ماجراست. در حال حاضر، از نظر آمریکا، تحریم‌های مندرج در شش قطعنامه‌ای که اجرای آن‌ها به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بود، بازگشته اند. اما این بازگشت فعلا فقط روی کاغذ است و جنبه عملی دارد. چرا که برای اجرای این تحریم‌ها به همکاری سایر کشورها و سازمان ملل نیاز است.

جمع بندی:‌

آمریکا در استفاده از مکانیزم ماشه با شکست دیگری روبرو شد و به انزوای بیشتر خود کمک کرد. در این میان کشورهای اروپایی در بیانیه ای آوردند که ایران پایبند به برجام بوده است و همچنین جامعه جهانی با اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه توسط آمریکا مخالفت کردند. رسانه های مختلف امروز در مطالبی به تحلیل این شکست سخت آمریکا پرداختند.

نظر شما