شناسهٔ خبر: 42869898 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

دیدار رئیس ارشاد شهرستان تهران از کتابخانه جنگ حوزه هنری؛

صمدزاده: کتابخانه‌ها می‌توانند دماسنج فرهنگی کشور باشند

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری در این دیدار گفت: ما هیچ جنگی را تأیید نمی‌کنیم و بودنش را خسارت می‌دانیم، اما وقتی در تاریخ هر جامعه‌ای رخ می‌دهد به یک سرمایه تبدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، علی اکبر شیرکوند رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران از کتابخانه جنگ حوزه هنری دیدار و با نصرت‌الله صمدزاده، مدیر کتابخانه تخصصی جنگ به گفت‌و شنود پرداخت.

صمدزاده در این دیدار در توضیحاتی از چگونگی آغاز به کار این کتابخانه و برنامه‌های پیش روی آن گفت: ما یک پیش‌فرض ذهنی از کار کتابخانه داریم و تصور می‌کنیم منابع را به شکلی جمع‌آوری کنیم کافی است، در حالی که عملا اینگونه نیست. به عنوان مثال ما اگر بخواهیم کتابخانه در دو حوزه مهم یکی در حوزه فرهنگ و یکی در حوزه پژوهش مؤثر باشد، باید ببینیم می‌تواند چگونه مؤثر باشد. بی شک با کتابخانه ساختن اثری ندارد، حتی اگر بهترین کتابخانه‌ها با بیشترین منابع را در یک‌ جا جمع کنیم هیچ اتفاق مؤثری شکل نمی‌گیرد. اتفاق اصلی زمانی شکل می‌گیرد که ما بدانیم با این منابع چه کنیم و چه استفاده‌ای از آنها ببریم. به این ترتیب دو تعریف اساسی برای این کار در حوزه فرهنگ و دیگری در حوزه پژوهش ارائه دادیم. یعنی یک تابلویی جلوی چشم خودمان در حوزه فرهنگ قرار دادیم که به ما نشان دهد کتابخانه‌ها چگونه می‌تواند دماسنج فرهنگی کشور باشند. همچنین در حوزه پژوهش، کتابخانه‌ها چگونه می‌توانند پردازنده سیستم‌های مطالعاتی باشد؟ با چنین اندیشه‌ای و برنامه‌ریزی‌هایی متناسب با آن برای آنکه بتوانیم به کتابخانه کارایی ببخشیم، همواره یک قدم جلو بودیم و مراکزی که به همکاری با ما نیاز دارند را خودمان شناسایی می‌کنیم و به سراغشان می‌رویم که اگر کاری در این زمینه‌ها از ما بر می‌آید در خدمتشان هستیم. در ادامه به آنها در برنامه‌های فرهنگی، مطالعاتی و پژوهشی‌شان راهکار ارائه می‌دهیم.

وی افزود: در ادامه به این می‌پردازیم که نیازهای واقعی را در این زمینه‌ها شناسایی کنیم و همچنین نیازسازی هم بکنیم. به این ترتیب سعی کردیم تا کتابخانه‌ای با چنین شیوه و تفکری راه‌اندازی کنیم، که به نیاز جامعه همواره پاسخ داده و همچنین نیازهای خودش را نیز می‌یابد و به آنها رسیدگی می‌کند. بنابر این ما به واسطه این نوع نگاه هم در حوزه عملی کار کردیم و هم در حوزه نظری فعال بودیم.

صمدزاده ادامه داد: هر کتاب در جامعه دارای سه زیست فرهنگی، پژوهشی و تجاری یا فروشگاهی دارد. در زیست فرهنگی و پژوهشی به عنوان مثال اگر بخواهیم کتابی به عنوان مثال در حوزه خاطره‌نگاری به زیست فرهنگی در جامعه برسد، باید سنگینی بار پژوهش را از آن حذف کنیم. در نتیجه باید با توجه به انتظاری که از یک کتاب به لحاظ اینکه می‌خواهیم بُرد فرهنگی داشته باشد و یا بُرد پژوهشی، فعالیت خود روی آن اثر را برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر این کتابخانه تخصصی جنگ افزود: از آنجایی که ما خود را صرفاً یک مجموعه سازمانی نمی‌دانیم به بررسی و تحلیل فعالیت‌های کتاب و کتابخانه‌ای کشور و سازمان‌های مربوطه به آنها پرداخته‌ایم تا نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی شود و متناسب با آن برایش فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: ما در این کتابخانه که بیستمین سالگرد تأسیس خود را پشت سر می‌گذارد و از یک اتاق بسیار کوچک آغاز به کار کرده است کاستی‌هایی نیز داریم، بخشی از این کاستی‌ها به صورت کشوری است و امیدواریم با همکاری شما برطرف شود. با اینکه این کاستی‌ها را در سطح کشوری می‌دانیم اما برای آنها برنامه‌داریم و می‌توانیم حلشان کنیم.

صمدزاده با خطاب قرار دادن ارشاد در تسهیل کردن فعالیت این کتابخانه طبق برنامه‌هایی که دارد گفت: اگر ارشاد بتواند یک نرم‌افزار کتابخانه و کتابداری جامع بنویسد و در اختیار همه کتابخانه‌ها قرار دهد به صورتی که همه کتابخانه‌های روستایی، شهری، کوچک و بزرگ به صورت متمرکز و یکپارچه‌ای در چنین نرم‌افزاری قرار بگیرند، هرکسی می‌تواند به سادگی کتابی را که نیاز دارد پیدا کند. همچنین هر نویسنده می‌تواند میزان به امانت داده شدن آثار خود در هر شهر را به تفکیک و یا در مجموع مشاهده کند و با بررسی دقیق اطلاعات آماری آن از نقاط قوت و یا ضعف خود مطلع شود. همچنین آن نویسنده می‌تواند کتابخانه‌هایی که اثر خود در آنها وجود ندارد را شناسایی کند و برایشان کتاب ارسال کند.

وی افزود: در مجموع کاستی‌هایی کشوری در این زمینه از جمله نبود تمرکز در پرتابل کتابخانه یا نرم‌افزار کتابخانه، نبود دانش کافی در متخصصین این کار به تبع نیاز روز مثل نبود شبکه قدرتمند توزیع کتاب وجود دارد.

صمدزاده ادامه داد: درخواستی از شما دارم که نمی‌دانم چقدر این درخواست امکان اجرایی دارد و آن هم این است که سالانه بسیاری از آثار ممیزی می‌شوند و یا مورد بررسی مجدد و اصلاح قرار می‌گیرند. یکی از مشکلات ما در انتخاب کتاب در حوزه ادبیات خلاق است. خوب اگر ما یک مدیریت فرایندها در مجموعه‌های فرهنگی داشته باشیم و خوب هم باشد و به من اطلاعاتی که مشخص می‌کند هر کتاب متعلق به خانواده‌ است یا دفاع مقدس و یا هر موضوع دیگری دسترسی آسان به هر نحوی بدهد، خیلی اهمیت دارد و کاربردی است. این کار و شناسایی این آثار برای سخت شده است. این موضوع را چگونه می‌توانیم با مجموعه‌های کارشانسی ارشاد ارتباط برقرار کنیم که بتوانیم بر اساس چک‌باکس موضوعی که کارشاناسان شما انجام داده‌اند آثار مورد نظر خود را به خصوص در کتاب‌های داستان و شعر پیدا کنیم.

 

شیرکوند: نشست مشترکی با وزیر فرهنگ و ارشاد به زودی برپا می‌کنیم

علی اکبر شیرکوند رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران نیز که بسیار از این کتابخانه استقبال کرد گفت: امسال با چهلمین سال دفاع مقدس تصمیم گرفتیم تا با دوستانی که در این حوزه فعالیت دارند دیداری داشته باشیم تا اگر بتوانیم کاری برای آنها انجام بدهیم و متعاقبا در پی آن دیداری ه با وزیر داشته باشیم. که خوشبختانه پذیرفته شده است تا دیداری صمیمانه با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و مشکلاتی که پیش روی فعالانی همچون شما هست بدون واسطه به سمع و نظر ایشان برسد. این دیدار انشالله به زودی تا هفته آینده برگزار می‌شود.

شیرکوند افزود: باید برای چنین منابع ارزشمندی که شما در حوزه جنگ با بیش از 24 هزار عنوان جمع‌آوری کرده‌اید، قدردانی کنیم. همچنین طبقه‌بندی‌های شما بسیار دقیق و عمیق انجام شده است که بسیار تحسین برانگیز است.

وی ادامه داد: اگر در بحث دیجیتالی کردن آثار این کتابخانه هم سرعت را بیشتر کنید تا دسترسی به آنها را تسهیل کنید کاری فوق‌العاده انجام داده‌اید.

 

صمدی: تولید کتاب الکترونیکی به قوانین تسهیلاتی نیاز دارد

صمدی در ادامه در مورد دیجیتالی کردن آثار گفت: این کار بسیار دشواری به ویژه در حوزه کتاب است که اگر ارشاد بتواند در این زمینه کمکی به ما کند بسیار مورد توجه و استقبال ما قرار می‌گیرد. از حدود 18هزار کتابی که از آثار مربوط به جنگ عراق و ایران و دفاع مقدس وجود دارد در خوشبینانه‌ترین شکل آن 16هزار عنوان آن را بدون اینکه مشکلی در قانون کپی‌رایت آن بوجود بیاید می‌توانیم بارگذاری کنیم. تنها مشکل ما مشکل قوانینی از جمله این که به عنوان مثال یک کتابی را بیست سال پیش یک ناشری منتشر کرده است که اصلا هم نه زیست فرهنگی پیدا کرده  و نه زیست پژوهشی پیدا کرده است و بلافاصله مدعی می‌شود که از من برای دیجیتالی کردن این اثر اجازه گرفته نشده است. این در حالی است که اگر قانونی وجود داشت که به ما این اجازه را می‌داد که آثار را به صورت الکترونیک و تنها جهت مطالعه و نه دانلود منتشر شود کاری بسیار مهم در این زمینه انجام می‌شود.

شیرکوند در پاسخ به این موضوع گفت: پیشنهاد می‌شود تا در دیداری که قرار است با وزیر داشته باشیم این موضوع را مطرح کنید تا برای حل آن پی‌گیری کنیم. یا حداقل در زمینه آثار دفاع مقدس این کار انجام شود.

صمدزاده در ادامه این نشست گفت: واقعا جنگ یک گنج در حوزه مطالعاتی است. چرا که بسیاری از پیشرفت علوم در گرایش‌های گوناگون در دل سختی‌ها که یکی از آنها جنگ است شکل می‌گیرد. درست است که ما هیچ جنگی را تأیید نمی‌کنیم و بودنش را خسارت می‌دانیم، اما وقتی در تاریخ هر جامعه‌ای رخ می‌دهد به یک سرمایه تبدیل می‌شود. به این ترتیب هر محققی که بخواهد در این زمینه مطالعه کند ما در کتابخانه جنگ وظیفه خود می‌دانیم که با او همکاری کنیم.

وی افزود: ما سعی کردیم در این کتابخانه به عنوان مرجعی که به نوعی ارتباط را میان علاقه‌مندان و پژوهشگران با این موضوع و منابع را برقرار کند فعالیت کنیم. این مرجعیت متعلق به هیچ جای مشخصی نیست و ما با نگاهی ملی برای این کار در تلاش هستیم.  

صمدزاده در پایان گفت: دسته‌بندی‌های ما آنچنان دقیق و کاربردی در این کتابخانه انجام شده است که تاکنون چند ناشر و نهاد مربوطه برای دسترتسی به دسته‌بندی‌های آثاری که خودشان منتشر کرده‌اند به ما مراجعه کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما