شناسهٔ خبر: 42869813 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

مزایده زمین‌های زراعی؛ راهی برای نجات جنگل‌ها

صاحب‌خبر -

مزایده زمین‌های زراعی؛ راهی برای نجات جنگل‌ها

گروه اجتماعی- جنگل به نوعی ُشش زمین محسوب می‌شود. ُششی سبزرنگ که هر چقدر آسیب ببیند، مستقیماً به حیات انسان‌ها لطمه می‌زند. اما در این بین هستند کسانی که با گران شدن قیمت چوب به قاچاق آن می‌پردازند. گوش‌ها را که خوب تیز کنی، صدای ماشین‌های قاچاقچیان را می‌شنوی که در دل تاریک جنگل، صدای سرقت کلمه جنگل توسط اره‌هایشان به گوش می‌رسد. انسان‌نماهایی که جز پُر کردن جیبشان چیز دیگری به ذهنشان نمی‌رسد و همین وضع باعث شده تا اوضاع برای مهم‌ترین عنصر سرسبزی زمین به حالت هشدار در بیاید. همگان می‌دانیم که کشوری به وسعت ایران نیازمند چوب است؛ چه این چوب صرف ساخت کمدهای نفیس شود، چه کاغذهای گران و چه زغالی برای قلیان! حال سؤال این است که جز برخورد با قاچاقچیان چه می‌توان انجام داد؟

دو راه اساسی برای مبارزه با قاچاق چوب

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از قاچاق چوب علاوه بر واردات که هزینه بسیار سنگینی دارد، این است که بتوانیم نهال‌هایی بکاریم که سرعت رشدشان بالا باشد و بتوانند زود تبدیل به درخت شوند. از سوی دیگر نیازمند این هستیم که زمین‌هایی را برای این امر اختصاص دهیم تا بتوانیم نهال‌ها را به سرعت تبدیل به درخت کنیم. شمال کشورمان با توجه به وضعیت جغرافیایی خاصی که دارد، بهترین مکان برای این امر است و مدت‌هاست که مزایده زمین‌های زراعی برای کاشت درختان صنوبر که از جمله بهترین و زودبازده‌ترین درختان دنیا محسوب می‌شوند، برگزار می‌شود.

زراعت چوب در گیلان

حال میرحامد اختری؛ مدیرکل منابع طبیعی گیلان در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از محقق شدن زراعت چوب در ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال۱۴۰۰ مابقی تعهد زراعت چوب استان، معادل ۲۰۰۰ هکتار اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه به دنبال طرح توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی، متعهد به زراعت چوب در برنامه ششم توسعه شدیم، اظهار کرد: سهم گیلان در زراعت چوب تا پایان برنامه، ۶۶۰۰ هکتار است. مدیرکل منابع طبیعی گیلان از محقق شدن زراعت چوب در ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان خبر داد و تصریح کرد: تا پایان سال‌جاری نیز ۱۷۵۰ هکتار دیگر از طریق فرآیند تهیه طرح و مزایده به اراضی زراعت چوب استان افزوده خواهد شد. اختری، با بیان اینکه همچنین در نیمه دوم سال۱۴۰۰ مابقی تعهد زراعت چوب استان معادل ۲۰۰۰ هکتار اجرایی خواهد شد، گفت: با افزوده شدن این ۶۶۰۰ هکتار، به مجموع ۱۸ هزار هکتار زراعت چوب در گیلان می رسیم.

کاشتن صنوبر در ۳۵ هزار هکتار از اراضی

اختری، از اجرای زراعت چوب هم در اراضی ملی و هم در مستثنیات مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر در استان گیلان حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی مستثنیات مردم زیر کشت صنوبر قرار دارد و سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب صنوبر توسط زارعین گیلانی برداشت می شود. وی با اشاره به رتبه نخست گیلان در تعهد زراعت چوب تا پایان برنامه ششم، عنوان کرد: میانگین زراعت چوب در اراضی ملی و مستثنیات گیلان نیز رتبه های اول تا دوم کشور است. مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سه نهالستان را برای تولید نهال صنوبر اختصاص دادیم، اضافه کرد: در سال‌جاری حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر را به صورت رایگان بین مردم توزیع خواهیم کرد تا موجب گسترش حوزه های زیر کشت صنوبر شویم. اختری صنوبر را از گونه های سریع الرشد با قابلیت بهره برداری پنج تا هفت سال در صنایع چوب دانست و تأکید کرد: صنوبرکاری علاوه بر حفاظت از جنگل ها، موجب اشتغالزایی و توسعه درآمد مردم می شود.

نظر شما