شناسهٔ خبر: 42867500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شمارش معکوس ثبت جهانی اورامانات با بازدید ارزیاب یونسکو آغاز شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با اشاره به ورود «حسام مهدی» ارزیاب مصری یونسکو به استان کرمانشاه، گفت: این کارشناس به مدت هشت روز منطقه اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

«امید قادری» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ارزیاب یونسکو به همراه معاون میراث فرهنگی و مدیران کل ستادی و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه شنبه شب وارد استان کرمانشاه شد، افزود: بازدید هوایی برای ارزیابی وضعیت منطقه اورامانات در استان کرمانشاه از صبح امروز چهارشنبه با استفاده از بالگرد جمعیت هلال احمر آغاز شده است.

به گفته او، این بازدید در منطقه اورامانات استان کرمانشاه تا روز جمعه چهارم مهر ادامه دارد و ارزیاب یونسکو برای ارزیابی منطقه اورامانات در کردستان راهی این استان می شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی به ۲ صورت هوایی و زمینی انجام می شود، گفت: تمام آنچه که در پرونده ثبت جهانی اورامانات آورده شده مانند روستاها، آیین ها و مکان‌های خاص توسط این فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او معیار یونسکو برای ثبت جهانی اورامانات را نظر ارزیاب دانست و اظهار داشت: ما شرایط لازم را برای حضور ارزیاب در منطقه اورامانات فراهم کرده ایم و امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد.

وی همچنین گفت: نتایج این ارزیابی را پس از اتمام بازدیدها از طریق رسانه ها اعلام می‌کنیم.

ثبت جهانی اورامانات باعث تحول اقتصادی در منطقه می‌شود

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه با اشاره به مزایای ثبت جهانی اورامانات، مشارکت مردم و مسوولان را لازمه رسیدن به این هدف بزرگ دانست و گفت: روستاهای هدف گردشگری که در شرف ثبت جهانی است علاوه بر داشتن ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و گردشگری، دارای ظرفیت‌های معنوی نیز هستند.

قادری افزود: ‌دهیار روستای «شرکان» با کمترین امکانات و با ایجاد موزه، ابزارآلات مختلف مورداستفاده مردم منطقه را در زمان‌های گذشته به نمایش گذاشته و فرهنگ دیرینه غرب کشور را به همگان یادآور شده و این یکی از نمونه های همکاری خوب مردم منطقه اورامانات برای ثبت جهانی این منطقه است.

او گفت: ثبت جهانی اورامانات رخداد بسیار مهم و تأثیرگذاری در آینده است که می‌تواند گردشگران بسیاری را در سطح بین‌المللی به منطقه جذب کند.

وی یادآور شد: لازم است در مسیر و داخل روستاهای هدف بازدید کارشناسان یونسکو، ناهنجاری‌های بصری رفع شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی آب، برق، مخابرات، راهداری، بنیاد مسکن، دهیاران، شوراهای روستاها و کارشناسان میراث‌ فرهنگی برای رفع ضعف‌های ساختاری اقدام کنند.

قادری، ثبت جهانی روستاهای اورامانات را گامی بلند در راستای توسعه همه جانبه این منطقه عنوان کرد و گفت: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی با هم افزایی با یکدیگر بستر لازم برای ثبت جهانی روستاهای اورامانات را فراهم کنند.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است. 

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

نظر شما