شناسهٔ خبر: 42866943 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دستاوردهای دفاع مقدس

محمدکاظم انبارلویی

فقط خدا می‌داند، اگر قدرت «بازدارندگی» و قدرت «اقدام پیش‌دستانه» ارتش اسلام در منطقه نبود، چه فاجعه‌ای در ایران و غرب آسیا و حتی در جهان به واسطه شکل‌گیری دولت داعش رخ می‌داد.

صاحب‌خبر - جهان نيوز - محمدکاظم انبارلویی: هشت سال دفاع مقدس، یک قطعه طلایی در تاریخ ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام است که نظیری برای آن نمی‌توان یافت. در هیچ مقطعی از تاریخ ایران سراغ نداریم که تمامی کفر در برابر تمامی اسلام قرارگیرد و فرماندهی جنگ به عهده یک فقیه عادل، یک حکیم الهی، یک مرجع فیلسوف شجاع و یک روحانی سیاستمدار چیره‌دست باشد.

ما آغازکننده جنگ نبودیم و در این معرکه مظلوم واقع شدیم، اما دشمن را زمینگیر کردیم و نگذاشتیم به اهداف شوم خود برسد. جهان انسانیت جنگ ما را دفاع مقدس، جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا و جنگ ایمان و رذالت، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد دید و در کنار ملت ایران از این مظلومیت دفاع کرد.

ما در هشت سال دفاع مقدس جهان انسانیت را در برابر اقیانوسی از معارف  الهی، ایثار و ازخودگذشتگی ملت و آموزه‌های سترگ انسانی قرار دادیم و نشان دادیم برای حفظ اسلام جنگیدیم و این حقیقت در وصیتنامه شهدای جنگ تحمیلی به عنوان یک واقعیت تاریخی ثبت شد. ما در جنگ تحمیلی از اخلاق نظری به اخلاق عملی رسیدیم. عالمان و عارفانی را به جهان معرفی کردیم که ره صدساله را یک‌شبه طی و پایه‌های مکتب مقاومت در برابر قداره‌بندان تاریخ معاصر را پی‌ریزی کردند.

صدای اسلام‌خواهی در پنج قاره جهان در سال‌های دفاع مقدس به برکت خون شهدای مظلوم ما شنیده شد. قرار بود این جنگ اگر 20 سال هم طول بکشد، پای آن بایستیم، اما آن زمان که فرمانده کل قوا تشخیص داد بنا بر امر الهی و مصالح ملت، آتش‌بس را بپذیرد، هنگامی که در تحلیل وقایع جنگ و فلسفه پذیرش صلح به عنوان ثبت در تاریخ، خطوطی را می‌نگاشت، اعلام فرمود؛

- ما می گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست، تا مبارزه هست، ما نیز هستیم.
- ما تصمیم داریم پرچم لااله‌الاالله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.
- من با صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند.

- ما اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است.

- ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب‌‌ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تأمین می‌کند و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام، به اصول و روش‌های مبارزه علیه نظام‌های کفر و شرک آشنا می‌سازد.

- قبول قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی به معنای حل مسئله جنگ نیست. جوانان عزیز خود را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنند.

امام بزرگوار با پذیرش قطعنامه به جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و نوکران آنها در منطقه پایان داد و از همان روزهای اول، پایه‌های یک جنگ نیابتی علیه استکبار جهانی را شکل داد که بعدها به شکل‌گیری مقاومت در منطقه منجر شد و آثار و نتایج آن را دیدیم.

امام(ره) با بیان این جمله عاشورایی در آن روزها با استکبار جهانی، یک جنگ جدید را اعلام کرد که حمایت همه آزادیخواهان جنگ را در پی داشت و آن جمله این بود که؛ «اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا سازند،‌ اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش ما را بسوزانند، ‌اگر زن و فرزندمان را جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت ببرند، هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم».

امام(ره) در 29 تیرماه 67، قطعنامه را پذیرفت. طولی نکشید صدام به کویت حمله کرد و معادلات قدرت در منطقه به هم ریخت. او بلایی بر سر حامیانش آورد که از عجایب تاریخ معاصر است. صدام با همان بلا به دار مکافات آویخته شد، بدون این که کمترین هزینه به ارتش و سپاه و ملت ایران تحمیل کند.

امام(ره) 29 تیرماه 67 قطعنامه را پذیرفت، هشت ماه پس از پذیرش قطعنامه در پاسخ به کسانی که ثمره خون‌ها، شهادت‌ها، ایثارها و دستاوردهای دفاع مقدس را زیر سؤال بردند و از منافقین و لیبرال‌ها خط می‌گرفتند، پاسخ فرمودند. البته امام(ره) در همان قطعنامه این جماعت را خطاب قرار دادند و فرمودند؛ این‌ها از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و همانجا دو دستاورد بزرگ را یادآور شدند؛

الف- خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است.

ب- خون شهدا تا ابد درس مقاومت به جهانیان داده است.

امام در پیام منشور روحانیت در پاسخ به یاوه‌های منافقین و لیبرال‌ها، استراتژی نظام و رسالت حوزه‌های علمیه را تعیین و در ضمن این پیام، فهرست جالبی از دستاوردهای دفاع مقدس را به شرح زیر بیان می‌فرمایند که شنیدنی است؛

1- ما در جنگ، انقلاب اسلامی را به جهان صادر کردیم.

2- ما در جنگ، پرده تزویر را از چهره جهانخواران کنار زدیم.

3- ما در جنگ، دوستان و دشمنان انقلاب را شناختیم.

4- ما در جنگ، ریشه‌های انقلاب را با دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام محکم کردیم.

5- ما در جنگ موفق شدیم مظلومیت ملت ایران و ستم متجاوزان را اثبات نماییم.

6- ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم باید روی پای خود بایستیم، به احدی جز خدا تکیه نکنیم.

7- ما توانستیم در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یک‌یک مردمان بارور کنیم.

8- سردمداران نظام فاسد به واسطه دفاع مقدس در مقابل اسلام احساس ذلت کردند.

9- در جنگ بود که صنایع نظامی ما رشد کرد.

10- روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ در ملت ما تحقق و استمرار یافت.

11- ما در جنگ شعارهایمان را در عمل محک زدیم.

12- صدای اسلام‌خواهی در جهان از جنگ هشت‌ساله ماست.

درباره هر یک از این دستاوردها می‌توان ساعت‌ها بحث کرد و کتاب‌ها نوشت. امروز بیش از 32 سال است از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد. تمامی کفر و شرک جهانی در برابر ملت مظلوم ما صف کشیده‌اند. ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت دارند تحمیل می‌کنند، اما هرچه بیشتر خصومت‌ورزی می‌کنند، کمتر نتیجه می‌گیرند.

40 سال پیش که استکبار جهانی تصمیم گرفت یک جنگ سخت نیابتی را به ملت ایران تحمیل کند، ارتش ما به دلیل انقلاب اسلامی و جنایات سران ارتش در به گلوله بستن مردم در تظاهرات سال‌های 56 و 57 از هم پاشیده بود. دولت موقت در حالی که صدم 12 لشکر و ده‌ها تیپ پیاده را در مرزهای ایران برای حمله تجهیز می‌کرد و نیروهای ذخیره را احضار کرده بود، سربازی را از 24 ماه به 18 ماه کاهش داد و در فکر پس دادن هواپیماهای F-16 به آمریکا بود، به همین دلیل دشمن طمع تجاوز به خاک مقدس ایران کرد، اما امروز به برکت هوشیاری و هوشمندی فرماندهی کل قوا در تجهیز کمی و کیفی نیروهای مسلح به قدرتی دست یافته‌ایم که در اصطلاح نظامی به آن «قدرت بازدارندگی» می‌گویند. ما سال‌هاست از این مرحله نیز عبور کرده‌ایم و به مرتبت «قدرت اقدام پیش‌دستانه» رسیدیم.

این قدرت را در جنگ نیابتی 32روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی تست کردیم. امروز آمریکا، اروپا و همه همدستان منطقه‌ای آن‌ها علیه ملت ایران به همه چیز فکر می‌کنند، جز «ماجراجویی نظامی»! چون به قول شهید سلیمانی می‌دانند؛ در همان دقایق اولیه نبرد همه امکانات آن‌ها در منطقه نابود می‌شود و از همه مهم‌تر از رژیم صهیونیستی اثری باقی نخواهد ماند. این یک حقیقت روشن است که ماشین جنگی آمریکا را در منطقه زمینگیر کرده و بیرون رفتن از غرب آسیا را در دستورکارخود قرار داده است.

امروز ایران به پایه‌ای از قدرت رسیده است که یکی از پنج قدرت غیرهسته‌ای جهان است. آنچه در ذهن هر متجاوزی علیه ملت ایران وجود دارد، این است که مهم نیست در نبرد با ملت ایران چه ضربه‌ای وارد می‌کنیم، چون هشت سال دفاع مقدس ملت ایران نشان داد آماده هر هزینه‌ای است، مهم آن است که؛ «چه ضربه‌ای می‌خورند»!

امروز ده‌ها شهر زیرزمینی موشکی و هزاران پهپاد پیشرفته و انبوه تجهیزات نظامی روی زمین، هوا و دریا در آماده‌باش صددرصد هستند تا در همان دقایق اولیه نبرد، پاسخ پشیمان‌کننده به متجاوز بدهند که در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌سابقه باشد. همین ذهنیت دشمن باعث شده امنیت ملت ایران تضمین شود و این بزرگ‌ترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس و بیمه‌ شدن خاک عزیز ملت ایران است.

فقط خدا می‌داند، اگر قدرت «بازدارندگی» و قدرت «اقدام پیش‌دستانه» ارتش اسلام در منطقه نبود، چه فاجعه‌ای در ایران و غرب آسیا و حتی در جهان به واسطه شکل‌گیری دولت داعش رخ می‌داد. نیروهای مسلح ما خاکریزهای دفاعی خود را فراتر از مرزها پشت خطوط مرزی دشمن برده‌اند و اجازه نفس کشیدن به آن‌ها نمی‌دهند.
سال‌ها طول خواهد کشید تا استراتژیست‌های نظامی جهان بفهمند که سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی چگونه توانست یک ارتش نیرومند از بین‌الملل اسلام پدید آورد و در کمترین زمان ممکن سر افعی داعش را که از آستین استعمار و استکبار جهانی بیرون آمده بود، در سوریه، عراق و لبنان با سنگ مقاومت درهم بکوبد.

سال‌ها طول خواهد کشید تا دنیا بفهمد امام(ره) چگونه کشور را از اشغال دشمن رها ساخت و متجاوز را در خاک دشمن به دست همان کسانی که او را تجهیز به تجاوز کرده بودند، به دار مکافات کشد. سال‌ها طول خواهد کشید آمریکا بفهمد که چطور مقام معظم رهبری با دست خالی با کمترین هزینه، کشور را به سلاح‌‌هایی مجهز کند و خواب خوش را از دشمنان اسلام و ایران برباید. آگاهان جهان می‌دانند غرب و آمریکا به علامت تسلیم، بیرق مذاکره را از دست نمی‌دهند. چند ابله در داخل و با عنوان خطر جنگ فکر می‌کنند، می‌توانند مردم را بترسانند.

خطر جنگ سال‌هاست از کشور رخت بربسته است. اگر هم وجود داشته باشد، آن را باید در وادی دشمن سراغ گرفت. دشمن است که باید فکری برای خود کند که از داخل و خارج مرزهای خود مورد تهدید است. این دستاورد غیبی دفاع مقدس را فقط استراتژیست‌های نظامی نکته‌بین جهان می‌دانند.

پیغام فتح، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید. جهان نيوز لبنان

نظر شما