شناسهٔ خبر: 42865402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

کنترل قیمت‌ها کار اصلی ما نیست، آبان ۹۸ هم تکرار می‌شود! / کارت‌پستال استاد اصلاح‌طلب برای ترامپ

کسانی که می‌گفتند ما "فدائیان روحانی" هستیم، امروز بدون عذرخواهی از مردم و در یک تقلای دوباره انتخاباتی می‌گویند: اصلاح‌طلبان باید اکیدا از مطرح شدن کاندیدای اجاره‌ای پرهیز کنند!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

"استمرار مقاومت موجب ته کشیدن توان مردم می‌شود"!

کارت‌پستال استاد اصلاح‌طلب برای ترامپ

احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی که کانال تلگرامی امتداد منتشر کرد؛ در اشاره به رفتار تحریمی جدید آمریکا نوشته است:

"ایران هم مادامی که نتواند روابط خودش را با آمریکا تنظیم کند، چاره‌ای جز مقاومت در مقابل آمریکا ندارد. اما مشکل اینجاست که استمرار مقاومت در نهایت فرسودگی و خستگی ایجاد میکند که میتواند باعث ته کشیدن توان و انگیزه بخشی از ملت برای تحمل مشکلات شود و فشار را بر رهبران کشور برای تغییر وضعیت بیشتر میکند. نهایتا، مقامهای سیاسی ایران هم در نهایت مجبور هستند که ترتیبی اتخاذ کنند تا با برداشتن چند گامی به عقب  و چند گامی به جلو، به نوعی برای تغییر این وضعیت تلاش کنند. تاثیر مواضع اروپا روی آمریکا بی نتیجه نیست، اما چندان هم موثر نیست. "

*البته همینکه آقای نقیب‌زاده از تحلیل سال ۹۴ خود مبنی بر اینکه "اگر روحانی و اصلاح‌طلبان شکست بخورند مردم انقلاب می‌کنند"! [۱] عدول کرده و می‌گویند چاره کار مقاومت است نه انقلاب؛ جای خوشوقتی دارد.

و البته استمرار مقاومت نیز بر خلاف آنچه که نقیب‌زاده در صبح روز بازی تحریمی جدید آمریکا علیه کشورمان! تصویر کرده؛ موجب فرسودگی و خستگی نیست و بلکه موجب فرسودگی و خستگی دشمن است و نشانه‌های صبح پیروزی را یکی پس از دیگری بر مقاومان مسیر حق آشکار می‌کند.

کما اینکه مردم ایران دیدند بر خلاف آنچه که اوباما و ترامپ می‌خواستند و می‌گفتند هیچ تحریمی موجب قحطی در ایران نشد، صفر شدن صادرات نفت خلل خاصی به اقتصاد ایران وارد نیاورد و جدای از تمام این مقولات هم این موشک‌های جمهوری اسلامی ایران بودند که بر سر پایگاه آمریکایی عین‌الأسد فرود آمدند و هیبت آمریکا را در چشم ایرانیان و جهانیان شکستند.

البته کشور و مردم با مشکلات اقتصادی مختلفی نیز دست به گریبان شده‌اند که تماماً نه مرتبط با آمریکا که مرتبط با مدیریت بد دوستان آقای نقیب‌زاده و ناکارآمدی گزینه انتخاباتی ایشان است که در دامن رأی مردم گذاشته شد.

کسی منکر مشکلات نیست و نمی‌تواند باشد اما مردم باید اولاً علت این مشکلات و میزان ربط بیش از ۷۰ درصدی آنها به سوء مدیریت را بدانند و ثانیا آگاه باشند که گزینه‌های ناکارآمد مجلس دهم، شورای شهر و دولت اعتدال را چه کسانی و از کدام اردوگاه سیاسی در دامن رأی آنها گذاشتند!؟

تا به فضل الهی در انتخابات‌های بعدی شاهد رأی خوب مردم به کارآمدان و معتقدان به مدیریت جهادی باشیم و از مشکلات فعلی و گرانی‌ها عبور کنیم.

***

"فدائی روحانی" دشمن روحانی شد

رسول منتجب‌نیا، از فعالان چپ در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در یک توصیه انتخاباتی به اصلاح‌طلبان گفته است:

"توصیه من این است که باید اکیدا از مطرح شدن کاندیدای اجاره‌ای پرهیز کنند. هنوز هم اسم‌هایی برده می‌شود و می‌گویند ائتلاف می‌کنیم، این واقعا ظلم به اصلاحات است، اساسا انتخاب هر کاندیدا بی‌شناسنامه‌ای در شرایط فعلی ظلم به مردم محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری کنیم. از هر جریان هم فردی باید انتخاب شود که بتواند از مشی آن جریان دفاع کند و به آن معتقد باشد نباید به صرف اسم اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی به حمایت افراد دست بزنیم، همانطور که اکنون شاهد هستیم برخی به‌طور پیش فرض از حمایت اصلاح‌طلبان مطمئن هستند و اصلاحات را حامی خود می‌دانند، اما اصلاح‌طلب نیستند، درواقع ما نباید تاریخ را تکرار کنیم و هزینه یک اشتباه را دوبار پرداخت کنیم. "[۲]

*این صحبت‌های آقای منتجب‌نیا را باید خواند و به این اندیشید که چرا ایشان در روزهای آغازین دولت اول رئیس‌جمهور روحانی، خود و اصلاح‌طلبان را "فدائیان دولت روحانی" می‌نامید!؟ [۳]

اگر آن رفتار اشتباه بوده پس هزینه انتخاب ۲ دوره‌ای آقای روحانی و اینهمه گرانی و مشکلات اقتصادی بر عهده چه کسی جز آقای منتجب‌نیا و دوستان ایشان است؟ و چرا به جای پاسخگویی از بابت ایجاد اینهمه مشکلات، به جای عذرخواهی از مردم و نظام و به جای اشاره به "مثبتات رقیب" اما دوباره مشغول ارائه تز انتخاباتی هستند!؟

و اگر آن رفتار درست بوده پس چه حاجت به توصیه‌های متناقض فعلی!

***

کنترل قیمت‌ها کار اصلی ما نیست، آبان ۹۸ هم تکرار می‌شود!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در اظهاراتی پیرامون بازی تحریمی جدید آمریکا گفته است: ما از تکنیک‌های ماجراجویانه روسای جمهور آمریکا در روزهایی که فکر می کنند منتهی به شکست تبلیغاتی است استفاده کنند، آگاهیم.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی ادامه داد: زمانی که جامعه بین المللی با این صدای رسا به اقدامات آمریکا نه می گوید این می‌تواند به معنای فروپاشی حقوقی رژیم تحریم ها باشد.

ربیعی همچنین می‌گوید:

"البته نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌خواهند و قائل به مقابله حقوقی و سیاسی در عرصه بین المللی نیستند و نمی‌خواهند درک کنند عقب راندن تحریم اصلی‌ترین کار امروز همه ما باید باشد."[۴]

*همینکه اعضای حلقه رئیس‌جمهور روحانی اعتقاد دارند اصلی‌ترین کار امروز کشور "عقب‌راندن تحریم" است نه "نظارت بر قیمت‌ها"! بوضوح هرچه تمامتر می‌تواند علت گرانی‌های بیسابقه را در پیش چشم مردم عزیز ایران بگذارد.

چه اینکه حقیقتا ما با دولتی مواجه هستیم که عمدا یا سهوا اصلی‌ترین وظیفه نظارتی خود یعنی نظارت بر قیمت‌ها را به یکسو نهاده و موجب گرانی‌های وسیع شده است.

و جالب آنکه تحلیلگران معتقدند این گرانی خودساخته دولت ایران را به سمت "فتنه اقتصادی" سوق داده است و همین آقای علی ربیعی نیز در صحبت‌های خود بر این مسئله صحّه می‌گذارد که حکایت اغتشاشات آبان ۹۸ همچنان باقیست! [۵]

به سخن دیگر اینکه چگونه است که علی ربیعی با اینکه می‌داند گرانی‌ها عامل عاصی شدن مردم است و خود او نیز اذعان دارد که اغتشاشات آبان ۹۸ تکرار میشود اما شاهدیم که همین فرد اصلی‌ترین کار امروز کشور را نه نظارت بر بازار که مقابله با تحریم‌هایی عنوان می‌کند که به اذعان تمام کارشناسان مبرّز کشور اثری بیش از میانگین ۳۰ درصد بر تمام اقتصاد ایران ندارند!؟

قضیه البته جالب‌تر از این هم می‌شود زیرا ربیعی چند روز قبل در بحث نظارت بر قیمت‌ها گفته بود: "نباید ذهنیت مردم را نسبت به اینکه دولت کنترلی بر قیمت‌ها ندارد مخدوش کنیم! "[۶]

اکنون آیا این دست‌های پنهان درون خود دولت نیستند که با خارج کردن کارویژه اصلی دولت یعنی نظارت بر قیمت‌ها از دستور کار؛ ذهن مردم را نسبت به هر امیدی مخدوش می‌کنند!؟

گفتنیست رئیس جمهور روحانی در تابستان امسال و آنطور که در رسانه‌ها اعلام شد، ۳ مرتبه بر ضرورت نظارت بر قیمت‌ها تأکید کرده و ۲ مرتبه نیز اسحاق جهانگیری را مأمور مبارزه با گرانی‌ها کرده است!

اما مشخص نیست که چرا این دستورات و مأموریت‌ها بر زمین مانده و چرا دستورات آقای روحانی مثل ماجرای برجام، مو به مو اجرا نمی‌شود!؟

آیا مردم با یک شوآف و تئاتر تراژیک مواجه هستند که قرار است به فتنه اقتصادی منجر شود یا اینکه دولت واقعا می‌خواهد بر قیمت‌های لجام گسیخته نظارت کند اما نمی‌تواند؟

***

۱_ http://www.jahannews.com/analysis/۴۲۴۰۴۵

۲_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۹۷۶۵۴

۳_ http://fna.ir/a۱hzoo

۴_ www.irna.ir/news/۸۴۰۴۹۵۶۳/

۵_ mshrgh.ir/۱۱۰۸۰۶۴

۶_ mshrgh.ir/۱۱۱۸۷۶۹

نظر شما