شناسهٔ خبر: 42865178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عادی انگاری کرونا و استمرار بر وضعیت قرمز

بروجرد - ایرنا - هنوز نه آمار مبتلایان کرونا کمتر و نه واکسن آن تولید شده اما تاملی بر رفتار عموم مردم حکایت از این دارد که کرونا، عادی تر از آن شده است که بخاطرش افراد محدودیتی برای خود قایل شوند، درصد رعایت دستورالعمل ها کاهش یافته است و وضعیت قرمز در بیشتر شهرها استمرار دارد.

صاحب‌خبر -

مشاهدات از رفتار روزانه مردم نشان نمی دهد که تغییرات خاصی مبنی بر رعایت برخی محدودیت ها وجود داشته باشد؛ خیابان ها، بساط دست فروشان کنار خیابان، پاساژ ها و فروشگاه های بزرگ در فضاهای سربسته، رستوران ها و بوستان ها همان حالت عادی را دارند و تنها نشانه مبتنی بر رعایت اصول بهداشتی، زدن ماسک است که در بیشتر مواقع آن هم دیده نمی شود و یا بطور مدام بین ماندن روی دهان و بینی یا زیر چانه سرگردان است.

غروب یک روز تعطیل در بروجرد، فروشگاه بزرگ چند طبقه ای  این شهر از آنچنان ازدحامی برخوردار است که عبور از پله های برقی آن تداعی کننده ساعاتی نسبتا شلوغ از ایستگاه های مترو تهران را یادآوری می کند. عبوری گذرا از  پارکینک همکف فروشگاه نشان می دهد ، هیچ جای پارکی نیست و باید به طبقه زیر زمین رفت و آنجا می توان بسختی جا خالی  پیدا کرد.

نیمکت یا سکوهایی که به منظور نشستن افراد در طبقات و  سالن های فروش پوشاک و مواد غذایی در نظر گفته شده  از افرادی پر شده است که بسختی خود را روی آنها جای داده اند تا اندکی خستگی خود را رفع کنند و دیگر کسی رعایت فاصله اجتماعی را به یاد ندارد و اگر هم چیز یادش مانده باشد ، گشتن در فروشگاه آنقدر او را خسته کرده است که چسبیدن به فردی دیگر و نشستن بر روی یک نیمکت را ترجیح می دهد.

رستوران ها و پارک ها و بلوارها هم حکایت بهتری نسبت به فروشگاهها و پاساژها  ندارند؛ نشستن ها و دورهمی های بلواری که در بروجرد هواداران بسیاری دارد ، همچنان به شکوه روزهای قبل از کرونا برپا است و به نظر نمی رسد کسی نگران همان کرونایی باشد که هفت یا ۶ ماه قبل از ترس آن، خود را در خانه نهان کرده بودند. حاصل چنین عادی انگاری ، تداوم بر وضعیت قرمز کرونا در بیشتر شهرها و استان های کشور است تا آنجاکه بنا بر گفته معاون وزیر بهداشت، تقریبا می توان گفت بیشتر شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

بنا بر گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی ، سطح رعایت دستورالعمل ها،  اکنون ۶۲ درصد است که اگر این عدد بیشتر نشود ، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به شدت افزایش می یابد.

وی اخیرا در گفت و گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه کاش همه مردم در رعایت دستورالعمل ها ، حساسیت و دقت نظر مقام معظم رهبری را داشته باشند می گوید: عمل ایشان را همگی در مراسم عزاداری محرم دیدیم و اخیرا نیز در مورد اربعین تاکید داشته اند باید به هر آنچه که ستاد پیشگیری از کرونا اعلام می کند همگی عمل کنند و اگر ستاد گفت نه همه بگوئیم نه .

بنا بر گفته حریرچی ، میزان رعایت مردم در خرداد ماه با سفرهای عید فطر و تعطیلات نیمه خرداد به ۱۸ درصد کاهش یافت که نتیجه چنین رفتاری بعد از یک ماه ، فوت ۲۳۴ نفر روزانه بر اثر کرونا بود. اواخر تیرماه که میزان رعایت مردم به ۸۲ درصد رسید میزان مرگ و میر به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافت و اکنون میزان رعایت مردم به ۶۲ درصد رسیده است که اگر این درصد بیشتر نشود میران مرگ و میر به شدت بالا می رود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، روزانه بالای هزار مرگ در کشور به علل مختلف رخ می دهد  که ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد آن ناشی از کرونا است که این عدد یعنی ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ و میر ها بدلیل کروناست و رقم کمی نیست . پرستار، پزشک و کادر درمان برای نجات جان بیماران جان خود را بخطر می اندازند اما عده ای با سهل انگاری در عدم رعایت دستورالعمل ها سلامت عموم را با خطر مواجه می کنند.

در استان لرستان بنا بر گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تعداد بیماران بستری کویید ۱۹ در استان افزایش یافته است هم اکنون ،  هفت شهرستان شامل ؛ شهرستانهای خرم‌آباد، بروجرد، الشتر، الیگودرز، دلفان، ازنا و دورود در وضعیت قرمز قرار دارند و مابقی شهرها هم در وضعیت زرد هستند.

بنا بر گفته دکتر محمد رضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، همگان موظف به رعایت اصول بهداشتی هستند تا به کرونا مبتلا نشوند چرا که ابتلا به این بیماری نه تنها برای شخص مبتلا بلکه با فعال شدن زنجیره انتقال به دیگران می تواند سلامت عمومی را بخطر اندازد و در این بین سالمندان و بیماران زمینه ای و بیماران خاص بیشتر در معرض تهدید قرار دارند.

وی با اشاره به فداکاری پرستاران و کادر پزشکی گفت:  همه همکاران ما در بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی در مدت این بیماری نشان دادند که با صبر و خویشتن د اری و با فداکاری و گذشت، سلامت مردم اولویت آنهاست و برخی نیز در این راه جان خود را فدا کردند و در این راه نام شهیده زهرا شیرویه به عنوان  نخستین شهید سلامت لرستان  در شهرستان بروجرد ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: کروا پیچیده تر از تصور ماست؛ مبتلایان به کرونا برای همیشه از تبعات این بیماری رنج خواهند برد؛ قسمت عمده ای از ریه درگیر می شود ولی تا آخر عمر اثرات این بیماری در بدن افرادی که مبتلا به کرونا می شوند باقی می ماند بطوریکه بظاهر خوب می شوند ولی  دیگر نمی توانند کوهنوردی کنند یا فوتبال بازی کنند .

شهرستان بروجرد از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد؛ مدارس در این شهرستان از ۱۵ شهریور آغاز شده است ولی تاکیدی بر برگزاری کلاس های حضوری نیست و بیشتر خانواده های نیز بر برگزاری کلاس های مجازی تمایل بیشتری نشان می دهند.

احمد گودرزیان سرپرست فرمانداری بروجرد در این خصوص می گوید: با توجه به وضعیت موجود در کشور و همچنین در شهرستان بروجرد، بازگشایی مدارس بر اساس اعلام وزارتخانه انجام گرفت. البته این بازگشایی شرایط خاصی از جمله رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت صد در صد را برای مدارس داشت.

وی با تاکید بر اینکه مدارسی که شیوه نامه بهداشتی را رعایت نکنند تعطیل می‌شوند عنوان کرد: تیمی از شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و فرمانداری در راستای اقدامات اخیر و آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی فعالیت می‌کنند، این تیم‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر روز به مدارس سطح شهر سرکشی کرده و وضعیت آن‌ها را از نظر رعایت دستورالعمل‌های صادره بررسی می‌کنند.

گودرزیان افزود:  مدارسی که پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مورد نظر را رعایت نکرده باشند و یا کمبودهایی احساس شود تا رفع موانع تعطیل می‌شوند؛ این مدارس باید بر اساس برنامه‌هایی که از طریق شبکه بهداشت به آن‌ها اعلام می‌شود برای رفع این نواقص اقدام کنند در غیر این صورت آموزشگاه‌ها تعطیل و دانش‌آموزان از آمدن به مدارس منع خواهند شد.

در شهرستان بروجرد بنا بر گفته دکتر محمد کاکاوند رئیس شبکه بهداشت از ابتدای ورود کرونا تا کنون، تعداد چهار هزار و ۳۰ نفر مبتلا شده اند و تا کنون ۱۳۱ نفر جان خود را از دست داده اند و هم اکنون نیز تعداد ۴۰ نفر بر اثر کرونا در این شهرستان بستری هستند.

هر چند محدودیت ها و سخت گیری هایی از سوی دولت در خصوص بازگشایی مدارس و مرکز آموزش عالی اعمال می شود که با توجه به به قرار گیری افراد و ایجاد تجمع که امکان سرایت را چندین برابر می کند این سیاست ها اعمال شده است ولی می توان گفت آنچه که به رفتا رعادی و روزمره مردم بر می گردد نشان از عادی انگاری کرونا دارد.

آنچه که بعنوان درصد رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم اعلام می شود؛ هر یک دهم درصد کاهش در میزان آن؛ برابر با افزایش تعداد مبتلایان، تعداد افراد بستری شده و شمار مرگ و میر ناشی از کرونا است.

 بر اساس  اعلام وزارت بهداشت تاکنون (اول مهر ماه) حدود ۴۲۵ هزار نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا شده و ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. از حدود دو هفته پیش پیک جدید این بیماری و افزایش موارد ابتلا، بستری و فوت این بیماری به وجود آمده به طوری که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده، تقریبا همه کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزیر بهداشت نیز اسامی ۲۴ استان را که در وضعیت قرمز هستند، اعلام کرد.

به گفته وی ،  استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

نظر شما