شناسهٔ خبر: 42865126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آستان قدس رضوی از کلزاکاران خراسان شمالی حمایت می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، از انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از کلزاکاران استان با آستان قدس خبر داد و گفت: بر این اساس، آستان قدس رضوی به تأمین بذر و بیمه کشاورزان و خرید تضمینی محصولات کلزاکاران استان می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

عبدالله یوسفی در گفتگو با خبرنگار فارس در بجنورد، از انعقاد تفاهم‌نامه میان جهاد کشاورزی خراسان شمالی و آستان قدس رضوی خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در راستای حمایت از کلزاکاران استان و با توجه آستان قدس رضوی منعقد شده است.

وی با اشاره به تعهدات آستان قدس رضوی در اجرای این تفاهم‌نامه تصریح کرد: براساس این توافق، آستان قدس رضوی در فصل کاشت کلزا، بذر موردنیاز کشاورزان را تأمین و زمین کشاورزی آنان را بیمه می‌کند و در فصل برداشت نیز محصول کشاورزان را با قیمت تضمینی یا نرخ روز، خرید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: پس از فصل برداشت، هزینه بذر و بیمه توسط آستان قدس از مجموع مبلغ محصولات کشاورزان کسر می‌شود که خدمتی بزرگ به کلزاکاران خراسان شمالی محسوب می‌شود.

وی از پیش‌بینی توسعه 7 هزار هکتار کشت کلزا در استان نیز خبر داد و گفت: تاکنون 2 هزار هکتار قرارداد کشت بسته‌شده و 700 هکتار نیز کار کشت خود را انجام داده‌اند.

یوسفی به تلاش برای جانمایی زمین‌های مناسب کشت کلزا در استان نیز اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده میان کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی و همچنین تشکل‌های مردمی، نقاط مناسب کشت کلزا شناسایی و کشاورزان برای کشت این دانه روغنی توجیه می‌شوند.

وی در انتها گفت: تأمین روغن کشور و قطع واردات ازجمله سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که دانه کلزا به دلیل درصد روغن فراوان آن، برای کشت در نقاط مختلف توصیه می‌شود.

به گزارش فارس چهار هزار و ۴۶ هکتار کشتزار خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفته که پس از سرمای دیررس بهاره، سه هزار و ۷۴۵ هکتار آن به بار نشست و از این سطح ۶ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

خراسان شمالی درزمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند و بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند. 

انتهای پیام/ح

نظر شما