شناسهٔ خبر: 42865053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛

نهضت زبان اشاره راه‌اندازی شده است/ نبود گزارش رسمی درباره ابتلا دانش‌آموزان استثنایی به کرونا برای حضور در مدرسه

زهرا سلیمانی

مجید هداوند گفت: سه بسته تحولی برای ناشنوایان در برنامه‌های سازمان در سال جاری در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دوم مهر، روز جهانی زبان اشاره نام گرفته است. در شرایط کرونایی نحوه تحصیل کودکان کم شنوا و ناشنوا جای تامل دارد. از سوی دیگر نگرانی‌های ناشی از نزدیکی دست زدن به دهان در زبان اشاره و شیوع کرونا در بین افراد ناشنوا و کم شنوا وجود دارد.

نبود برنامه تلویزیونی برای ناشنوایان در ایام کرونا

مجید هداوند، معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، درباره کم و کیف آموزش دانش‌آموزان کم شنوا یا ناشنوا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: سال گذشته به‌‎دلیل مشکلات فنی در شبکه تلویزیونی آموزش نتوانستیم برنامه آموزشی برای دانش‌آموزان ناشنوا داشته باشیم. هرچند این مشکل با پیگیری‌ها برطرف شد.

او افزود: در شبکه تلویزیونی آموزش هم برای دانش‌آموزان مبتلا به آسیب شنوایی برنامه‌های ویژه به نمایش گذاشته شده است. دانش‌آموزان غیر حضوری نیز می‌توانند از ظرفیت شبکه شاد، شبکه‌ آموزش و بسته‌های آموزشی دستیار معلم  و به شکل حضور در منزل  و آموزش اولیا این اقدام در دستور کار قرار بگیرد.

هداوند عنوان کرد: سال گذشته بسته مشاوره و آموزش خانواده در دستور کار قرار گرفت. خانواده‌ها به عنوان یکی از شرکای مهم آموزش در ارتباط با مسائل دانش آموزان فعال و جدی در شرایط کرونا عمل می‌کنند.

به گفته او برنامه‌هایی برای خدمات رسانی‌ در زمینه  آموزش تدارک دیده شده تا بتوان مشکلات ویژه دانش‌آموزان استثنایی را حل و فصل کرد. به نحوی که آنها بتوانند به شکل تلفیقی و فراگیر از این امکانات برخوردار شوند.

نهضت زبان اشاره راه اندازی شده است

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اقدامات ویژه برای دانش آموزان ناشنوایان گفت: سه بسته تحولی برای ناشنوایان در برنامه‌های سازمان طی سال جاری در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است. در بحث مدرسه انطباقی برنامه‌ای با عنوان نهضت زبان اشاره راه اندازی شده است.

هداوند تاکید کرد: در نهضت زبان اشاره به 4 هزار معلم، اولیا و نهادها و سازمان‌های مرتبط با ناشنوایان همچون آتش‌نشان‌ها آموزش هایی داده شده است بدین ترتیب فیلمی در قالب 4 کلیپ بیش از 100 واژه، جمله و اصطلاحات معمول در ارتباط با دانش آموزان نیمه شنوا و ناشنوا تهیه و به کادر درمان در مراکز درمانی آموزش داده شده تا با فرد ناشنوا بتوانند ارتباط برقرار کنند.

به گفته او مناسب‌سازی‌ها برای دانش آموزان ایجاد شده و راهنماهای معلم نیز در دستور کار قرار گرفته است. البته این اقدامات علاوه‌بر مناسب‌سازی‌های انجام شده در طول سال برای ناشنوایان صورت می گیرد.

نباید ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم باشند

 این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه دوم مهر روز جهانی زبان اشاره نام‌گذاری شده است، گفت: قرار است آموزش‌ها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرار کنند  و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.

او افزود: بر اساس آمار دانش‌آموزان ناشنوا در مدارس خاص 5هزار و 521 نفر هستند که  در هزار و 373 کلاس تحصیل می‌کنند. همچنین نزدیک به هزار دانش آموز در 68 هنرستان کار و دانش و 78 دانش آموزان نیز در 8 هنرستان در مدارس فنی و حرفه ای تحصیل می‌کنند.

 به گفته هداوند تدوین تعداد کتب متناسب با این افراد بیش از 44عنوان در دوره‌های ابتدای متوسطه اول و دوم است.

برگزاری 2 میلیون و 56هزار کارگاه زبان اشاره

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: طی سال گذشته دو میلیون و 56هزار کارگاه‌های زبان اشاره و یا 712 ساعت برای1933 نفر برگزار شده و امسال هم 4 هزار نفر را در زمینه زبان اشاره آموزش دادیم. دستورالعمل‌هایی صادر شده تا برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در دستور کار قرار گیرد.

 او درباره تعداد دانش آموزان ناشنوا در مداس استثنایی افزود: 5 هزار و 521 نفر در مدارس استثنایی و 10هزار دانش آموز نیز در مدارس عادی و به شکل تلفیقی تحصیل می‌کنند که این افراد از طریق رابط به تحصیل می‌پردازند.

هدف ترویج آموزش‌های تلفیقی و فراگیر است

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از سیاست‌‎های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ترویج آموزش‌های تلفیقی و فراگیر است، گفت: باید دانش آموزان را به تلفیق و فراگیرسازی ارجاع داد. در این شرایط دانش آموزان نیمه شنوا می‌توانند در مدارس عادی ثبت نام کنند.

 کاشت حلزون برای دانش آموزان

هداوند درباره آخرین اقدامات در زمینه خدمات‌رسانی برای کاهش جمعیت ناشنوایان کشور افزود: از طریق سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان پیگیر هستیم تا از بدو تولد بتوان دانش آموزان آسیب دیده شنوایی را شناسایی کرده  و آموزش بدهیم.

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: اگر نیاز به کاشت حلزون و دیگر خدمات دارند باید این چنین خدمات را دریافت کنند تا این دانش آموزان مشکلات کمتری داشته باشند.

او با اشاره به روند کاشت حلزون ادامه داد: در این زمینه طرح حمایتی وجود دارد تا خدمات مورد نیاز دانش آموزان را ارائه دهند. با توجه به همکاری وزارت بهداشت در حوزه معاونت تشخیص باید کمک هزینه از سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت و درمان اخذ شود.

به گفته هداوند در ارتباط با کاشت حلزون نیز آماری در دستور کار نیست.

آخرین وضعیت ابتلای دانش آموزان استثنایی به کرونا

هداوند درباره تعداد دانش آموزان استثنایی که به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: در مدارس استثنایی تعداد دانش‌آموزان در مقایسه با دانش‌آموزان معمولی اندک است. میانگین تشکیل کلاس در شرایط عادی در مدارس استثنایی 5 تا 6 دانش‌آموز است. در دوران کرونا میانگین تشکیل کلاس بین سه تا چهار نفر است. چراکه تعداد اندک است و افراد در گروه‌های خاص هم در کلاس‌های حضوری شرکت نمی‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد: تاکنون گزارش رسمی درباره اینکه دانش آموزان به علت حضور در مدارس استثنایی به کرونا مبتلا شده گزارش نشده است. در ضمن با مشاهده موارد مشکوک مدرسه تا دو هفته تعطیل می‌شود. معلمان هم از ماسک استفاده می کنند.

هداوند در پایان افزود: زبان اشاره  و لبخوانی به دانش آموزان آموزش داده شده و تاکید شده فاصله بیش از دو متر را رعایت کنند.این افراد از مشکلات کمتری نسبت به سایر دانش آموزان برخوردار هستند.

انتهای پیام: 3

بیشتر بخوانید:

نظر شما