شناسهٔ خبر: 42865002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مطب در خانه/۸۴

تنفس طبی راهی برای بهبود گرفتگی ریه/ بدن دردهای ناگهانی نشانه ای برای کرونا است

پزشک مشاور سلامت وکرونا گفت: بدن دردهایی که علّت مشخصی ندارند و ناگهان بروز کرده و ما را غافلگیر می کنند برای کرونا نشانه های مورد توجهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی در برنامه آنلاین مطب در خانه به سوالات کرونایی پاسخ داد و اصول اساسی پرهیز و پیشگیری از کرونا را رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها دانست و بر رعایت این موارد تأکید کرد.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و  مرکز درمانی کرمان در پاسخ به سئوال فردی 18 ساله که با تشریح علائم جسمی خود گفت از 2 روز گذشته احساس تنگی نفس خفیف دارم و کمی سرفه می کنم چند هفته پیش گلودرد  داشتم که با مراجعه به پزشک تشخیص چرکی بودن گلو داده شد و در حال حاضر گلو درد ندارم، از آنجایی که در کودکی آسم داشته و الان کاملاً درمان شده ام؛ استرس دارم، تب من روی 37.3 است آیا ممکن است به آنفلوآنزا یا کرونا مبتلا شده باشم چون مادر و دایی من هم به این بیماری گرفتار شده اند؛ بیان کرد: به نظر می آید شما علائم کرونا را نداشته باشید، امّا راجع به مراقبت ها، توصیه ما این است که سینه و گلوی خود را مرطوب و گرم نگه دارید، آب نمک غرغره کنید، از غذاهای حساسیت زا، ادویه دار و سرخ کردنی و مصرف بادمجان، انگور و خربزه پرهیز کنید؛ از بوی دود، گرد و غبار و حیوانات هم اجتناب کنید و در مجموع مقابله با حساسیت و استراحت کافی همراه با میل کردن مخلوط عسل و لیمو برای شما می تواند کافی باشد.

 

 

وی در مورد الزامی بودن یا نبودن استفاده از واکسن آنفلوآنزا که سوال یکی از کاربران بود، پاسخ داد: واکسن آنفلوآنزا برای کسانی که بیماری زمینه ای دارند، خصوصاً بیماری های تنفسی و ریوی سودمند است و بهتر اینکه ابتدا گروه های پرخطر مثل سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری زمینه ای استفاده کنند و در وهله بعد برای سایر افراد هم می تواند مفید باشد امّا ضروری نیست.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند روزی است هنگام بازدم هوا از ریه احساس گرفتگی دارم چه راهکاری دارید؟ گفت: پیشنهاد تنفس طبی را دارم؛ ریه های خود را از هوای تازه پُر و 5 ثانیه صبر کنید و سپس در عرض 10 ثانیه بازدم را به بیرون هدایت کنید؛ 5 ثانیه مجدد صبر کنید و حرکت بعدی را انجام دهید که این حرکت به تعداد 10 تا 20 مرتبه می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

 

 

وی درباره سئوالی مبنی بر اینکه همسایه ما به بیماری کرونا مبتلا شده و الان بهبود یافته آیا با رفت و آمد به حیاط خانه ما می تواند ناقل ویروس باشد و ما را هم گرفتار کند؟ پاسخ داد: اگر نقطه تلاقی شما فضای باز و آزادی است که بین شما و همسایه وجود دارد نگران کرونا نباشید؛ باد و هوای آزاد نقش بسیار  مؤثر و مفیدی در پخش کردن این ویروس و به حداقل رساندن درصد خطر دارد.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در مورد اینکه آیا گلودرد به تنهایی می تواند  عاملی برای کرونا باشد؟ گفت: خیر؛ گلودرد نمی تواند عاملی برای کرونا باشد، گلو درد در حساسیت ها و بیماری های چرکی حلق به وجود می آید و کرونا علائم متفاوتی دارد.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره چگونگی ضدعفونی کردن خودرو بیان کرد: بهترین کار این است در مواقعی که در اتومبیل با فردِ احیاناً ناقلی هستید هر دو نفر از ماسک استفاده کنید و شیشه های ماشین هم پائین باشند، همچنین ضدعفونی دست ها هنگام ورود و خروج راننده و سرنشین ها انجام شود.

 

 

دکتر اسدی به شخصی که پرسید 3 روز قبل در بخش آی سی یو بستری بودم که پرستار بخش ماسک نداشت ضمن اینکه علائم کرونا را هم داشت، 5 دقیقه کنار من بود من ماسک زده بودم آیا احتمال انتقال این ویروس به من وجود دارد؟ پاسخ داد: اینکه پرستار ماسک استفاده نمی کند گاهی اوقات بر اثر خستگی ناشی از کار زیاد است که باید به وی یادآوری کرد؛ در رابطه با این نگرانی شما هم لازم است توصیه کنم کرونا علائمی از جمله تب، سرفه، تنگی  نفس، سردرد، بدن درد و اختلال در حس های بویایی و چشایی دارد؛ در غیر این صورت نگران نباشید.

 

 

پزشک مشاور سلامت وکرونا در ادامه گفت: بدن دردهایی که علّت مشخصی ندارند و ناگهان بروز کرده و ما را غافلگیر می کنند برای کرونا نشانه های مورد توجهی است.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوال شخصی مبنی بر اینکه آیا ریزش موی سکه ای در مردان ریزفاکتوری برای عفونت کرونا است؟ بیان کرد: ریزش موی سکه ای در مردان و زنان اغلب در مواقع استرس ها و نگرانی های شدید مشاهده می شود سعی کنید آرامش خود را با روش های طبیعی یا دارو به دست آورید و نسبت به استاندارد بودن خواب توجه داشته باشید.

 

 

وی به بیماری که دیابت نوع 2 و فشار خون دارد و گاهی بین صبحانه و ناهار حالت تهوع پیدا می کند، توضیح داد: نسبت به درمان دقیق فشارخون و دیابت خود کاملاً توجه و نسبت به زمان صحیح داروهای این دو بیماری دقت داشته باشید و از پزشک و داروساز در داروخانه ها زمان دقیق مصرف این 2 دارو را سوال کنید زیرا هر دارویی به ویژه داروی این 2 بیماری زمان مشخص برای مصرف دارد.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان ادامه داد: در مورد رفع حالت تهوع هم حدس می زنیم که بالانس فشارخون و قند خون باعث آن باشد؛ اگر فرض بر این باشد، داروها را در زمان مناسب مصرف می کنید اما اگر باز هم حالت تهوع دارید باید برخی علل گوارشی و علل عمومی بدن را بررسی کنیم، اینکه آیا مشکل گوارشی دارید یا خیر؛ آیا در بدن و خون شما تعادل بین اجزای خونی به هم خورده است یا خیر و در مجموع دنبال کسالت یا بیماری می گردیم که الزاماً هم گوارشی نیست، ممکن است در یکی از سیستم های بدن شما اختلالی به وجود آمده باشد که موجب بروز حالت تهوع می شود، مثلاً در کبد و در بیماری های قلبی و ریوی این تحریک را داریم که منجر به حالت تهوع می شود همچنین در انباشتگی مواد در بدن، پرخوری ها، مصرف خوراکی های نامناسب و نوع خوراکی ها این مسئله باید کنترل و اصلاح شود.

 

 

وی در پاسخ به کاربری که پرسید مشکل ریزش موی سکه ای دارم و پزشک هم علّت حمله اشتباه گلبول های سفید بدن به فولکول مو را بیان کرده که این خود یک بیماری خود ایمنی است آیا ریسک ابتلا و شدت را در مواجهه با کرونا افزایش می دهد؟ تصریح کرد: بهتر است بیماری ها را از علّت آنها درمان کرد، ریزش موی سکه ای اگر ناشی از اختلال ایمنی باشد آن اختلال ایمنی غالباً ناشی از استرس ناگهانی، اضطراب، خستگی و ضعیف شدن بدن و راه مقابله با آن هم آرامش و خواب خوب و تقویت بدن است.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوال شخصی مبنی بر اینکه واکسن آنفلوآنزا از کجا دریافت کنیم؟ و اگر کسی مسائل بهداشتی را رعایت کند باز هم ممکن است مبتلا به کرونا شود؟ خاطرنشان کرد:  مسلماً اگر رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشیم احتمال ابتلا به کرونا بسیار کم می شود، همچنین شستشوی مکرر دست ها و استفاده از ماسک کمک بسیار زیادی به ما می کند که تا حد زیادی از کرونا مصون باشیم؛ در مورد واکسن آنفلوآنزا هم ظاهراً در اختیار داروخانه ها قرار گرفته و با کد ملی به افراد داده می شود.

 

 

پایان پیام/605

نظر شما