شناسهٔ خبر: 42864936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

واکنش نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی به ادعای احیای تحریم‌های ایران

«استفان والت» استاد آمریکایی مشهور روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد ادعای وزیر خارجه کشورش درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را رد کرد و آن را به سخره گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 یک چهره شناخته شده آکادمیک در حوزه روابط بین‌الملل و صاحب نظریه «موازنه تهدید» در پیامی توییتری ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در نتیجه کلید زدن مکانیسم ماشه از سوی واشنگتن را خیالی و غیر واقعی توصیف کرد.

در حالی که مخالفت‌ها و انتقادهای بین‌المللی درباره ادعای آمریکا درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در نتیجه توسل واشنگتن به مکانیسم ماشه حتی در رسانه‌های داخلی آمریکا هم شدت گرفته است، استفان والت استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد در توییتی طعنه‌آمیز این ادعا را به سخره گرفت.

این نظریه‌پرداز مطرح آمریکایی در این پیام با مخاطب قرار دادن مایک پامپئو وزیر خارجه کشورش، ادعای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را داستان‌سرایی و خیالی توصیف کرد.

والت نوشت: «سرخط خبرها: مایک پامپئو اعلام می‌کند که از هم اکنون مفاد مربوط به بازگشت خودکار تحریم‌های ایران اجرایی شده است».

این استاد روابط بین‌الملل با لحنی تمسخر و طعنه‌آمیز ادامه داد: «او (پامپئو) همچنین موارد زیر را اعلام می‌کند: ۱- تیم فوتبال مردان ایالات متحده برنده واقعی جام جهانی قبلی بود. ۲- نظریه فلوژیستون، واقعی بود. ۳- ایالات متحده در آتلانتیس، سفارتخانه جدید باز می‌کند».

 اشاره والت به نظریه «فلوژیستون» و همچنین «آتلانتیس» برای تاکید بر خیالی و غیر واقعی بودن ادعای دولت آمریکا درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران است چرا که  دانشمندان علم شیمی و همچنین اساتید تاریخ،  صحت و موجودیت فلوژیستون و آتلانتیس را رد کرده‌اند.

فلوژیستون یک نظریه در علم شیمی بود که در سده هفدهم و هجدهم میلادی رواج داشت اما بعدا این نظریه به طور کامل رد شد. طبق این نظریه، همه مواد قابل سوختن از جزئی به نام فلوژیستون تشکیل می‌شدند؛ ماده‌ای معدنی، بی رنگ و بی بو که با سوختن آن فلوژیستون از ماده جدا شده و به شکل یک ماده ساده‌تر کاهش می‌یافت.

آتلانتیس هم نام یک جزیره در دو نوشته افلاطون به نام‌های تیمائوس و کریتیاس است. او در این دو اثر نوشت که نیروی دریایی آتلانتیس آتن باستان را محاصره می‌کند اما آتن حملات را دفع می‌کند. در نهایت آتلانتیس به دلیل رویگردانی از خدایان، در اقیانوس اطلاس غرق و نابود می‌شود.

تمسخر ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حالی صورت گرفته که پیش از این واشنگتن پُست در این باره نوشت: درحالیکه آمریکا روز یک شنبه اعلام کرد که آماده اجرای همه تحریمهای بین‌المللی علیه ایران است، بیشتر کشورهای جهان با این اقدام واشنگتن مخالفت کردند و طوری عمل کردند که انگار هیچ تغییری ایجاد نشده است. 

این روزنامه آمریکایی افزود: این اقدام واشنگتن آغازگر یک دوره جدید از ابهام و تنش در سطح جهان خواهد بود. توجیه آمریکا برای ادامه عضویت در برجام و استفاده از این حق برای بازگرداندن تحریمها، به جز چند کشور معدود هیچ طرفداری ندارد و این موضع همچنان مبهم است که دولت آمریکا چگونه به طور یکجانبه می‌تواند تحریمهای چندجانبه را اجرا کند!».

استفان والت پیش از این نیز از مواضع دولت آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و درباره توافق ۲۵ ساله استراتژیک ایران و چین در توییتر نوشته بود: «در سال ۲۰۱۶، من و «مرشایمر» (یک نظریه‌پرداز دیگر روابط بین‌الملل) طرفدار بهبود روابط با ایران بودیم و هشدار دادیم که چین، با رشد جاه‌طلبی‌هایش به‌دنبال متحد در خلیج فارس خواهد بود و ایران احتمالا در راس فهرست مدنظر چین است. ترامپ و پامپئو مسیر دیگری را در پیش گرفتند و چین و ایران را کنار هم قرار دادند. کار قشنگی بود!».

 

نظر شما