شناسهٔ خبر: 42862735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

خطیب‌زاده: پاسخ جهان به آمریکا

19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت که پاسخ جهان به آمریکا، یک

صاحب‌خبر -

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: پاسخ جهان به آمریکا، یک "نه بزرگ" بود. دولت آمریکا خود را با شیبی بسیار تند و با سرعتی بسیار زیاد منزوی می‌کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 کشورش را از برجام خارج کرده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

دولت ترامپ پس از آن از همه توان خود برای تشدید فشار علیه ایران استفاده کرده و در آخرین تلاش‌ها ماه گذشته قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران داد که قرار است در مهرماه براساس برجام منقضی شود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا با 11 رای ممتنع از جمله از سوی کشورهای متحد واشنگتن، 2 رای مخالف و تنها یک رای موافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد با شکست روبرو شد.

آمریکا سپس به رغم آنکه دیگر مشارکت‌کننده برجام نبود، اقدام به ارایه نامه‌ای به شورای امنیت درباره «نقض چشمگیر برجام از سوی ایران» داد تا به زعم خود مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرده و همه تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداند.

اما اکثریت قاطع کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله انگلیس و فرانسه به همراه آلمان که از مشارکت‌کنندگان اصلی برجام هستند، به صراحت با این اقدام واشنگتن مخالفت کرده و تاکید کردند که آمریکا جایگاهی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد.

یکشنبه این هفته همزمان با گذشت یک ماه از اقدام آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور مدعی شد که با گذشت موعد مقرر در قطعنامه 2231 شورای امنیت، اکنون تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگشته است.

اما جامعه بین‌المللی بار دیگر با این اقدام آمریکا مخالفت کرده و کشورهای عضو شورای امنیت تاکید کردند که از نظر آن‌ها اصلا مکانیسم ماشه فعال نشده است.
 

نظر شما