شناسهٔ خبر: 42858848 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو سابق هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن مطرح کرد

پرونده «ویلموتس کوچک» در انتظار ذوب آهن/ ماجرای نامه CAS چیست؟

محمدرضا بلندی

عضو پیشین هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن با تشریح آنچه که مشکلات و گرفتاری های موجود در باشگاه ذوب آهن می خواند، درباره پرونده های فوتبالی موجود در این باشگاه سخن گفت که به گفته او حاصل بی تجربگی مدیریتی در این باشگاه صنعتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تیم فوتبال ذوب‌آهن که زمانی نه تنها در فوتبال ایران بلکه در سطح آسیا می‌درخشید مدتی است که حال رو روز خوشی ندارد. فصل قبل چهار مربی (منصوریان – رادولویچ – استکی – بوناچیچ) هدایت این تیم را برعهده گرفتند اما رتبه‌ای بهتر از دوازدهم عایدشان نشد. ذوب‌آهن فصل را با منصوریان شروع کرد و بعد از کسب نتایج ضعیف میودراگ رادولوویچ جانشین او شد. سرمربی‌ای که برای این باشگاه بسیار هزینه برداشت. ضمنا رادولوویچ بعد از شیوع بیماری کرونا از ایران خارج شد و دیگر برنگشت. بعد از رادولوویچ باشگاه ذوب‌آهن 3 هفته با حسن استکی ادامه داد و سپس لوکا بوناچیچ را به عنوان سرمربی تیم فوتبالش انتخاب کرد که او هم بعد از اتمام فصل تیم را ترک کرد.

 در بخش مدیریتی هم این باشگاه تغییرات زیادی به خودش دید. آن‌ها فصل را با رفتن آذری و اختلاف بین برخی اعضای هیات مدیره شروع کردند و جواد محمدی جایگزین آذری شد. محمدی چند ماهی در این پست باقی ماند اما مدتی قبل بعلت بیماری و عدم توان حضور در باشگاه از این سمت با نظر هیات مدیره باشگاه کنار رفت و احمد جمشیدی، عضو هیات مدیره این باشگاه، به عنوان سرپرست انتخاب شد. مسئولان ذوب‌آهن بیماری محمدی را دلیل کناره‌گیری‌اش از این پست عنوان کردند. البته همین چند روز پیش بود که با دستور مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن همه اعضای هیات مدیره باشگاه به جز جواد محمدی از ذوب‌آهن جدا شدند و نفرات جدیدی به عضویت هیات مدیره درآمدند و محمدی را مجددا به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند. 

رضا محمدکاظمی، عضو سابق هیات مدیره این باشگاه در گفت و گو با ایسنا درباره این تغییر و تحولات در کادر فنی و مدیریتی باشگاه اظهار کرد: متاسفانه مدیران کارخانه در ریز مسائل باشگاه دخالت می‌کنند. من اردیبهشت ماه که به باشگاه رفتم، درباره قرارداد رادولوچیچ صحبت‌هایی را در باشگاه مطرح کردم. رادولوویچ قبل از آمدن به ذوب‌آهن در لبنان و میانمار مربیگری می‌کرده و ماهی 8 هزار دلار درآمد داشته که رقم سالیانه‌اش نهایتا به 100 هزار دلار می‌رسید. این اعداد در سایت ترانسفر مارکت هم آمده است. سوال من این است که چطور قرارداد این مربی با ذوب‌آهن 350 هزار دلار برای یک و نیم فصل است. من به آقای یزدی‌زاده گفتم چطور اجازه دادید هیات مدیره و آقای محمدی با این مربی و با این رقم قرارداد امضا کنند. یزدی‌زاده  و عباسی (رییس هیات مدیره باشگاه و معاون اسبق منابع انسانی کارخانه) به من می‌گفتند او (محمدی) آدم خوبی است. ولی بهرحال جوان هستند و باید کم کم راه بیافتند.

او ادامه داد: من تازه رسیده بودم و صورت جلسات را امضا نکردم چون اختلاف زیادی بین 100 هزار و 350 هزار دلار وجود دارد. به نظر من این قرارداد به قرارداد ویلموتس شبیه است و می‌توان لقب "ویلموتس کوچک" را به آن داد. قرارداد بسته شد و بخش اعظمی از پول هم به او داده شد و بعد از ماجرای کرونا، رادولوویچ در ایمیلی اعلام کرد که به ایران برنمی‌گردد. در خوشبینانه ترین حالت چگونه مدیران کارخانه بجای حفظ منافع سهامداران بفکر - بقول خودشان - تربیت مدیری جوان برای آینده هستند و چرا هزینه این بی تجربگی را باید سهامداران بپردازند؟

محمدکاظمی اضافه کرد: بعد از این به سراغ مذاکره با آقای بوناچیچ رفتند. این موضوع را یک روز آقای محمدی در جلسه مطرح کرد و من همانجا گفتم ما از دید فیفا مثل زن شوهردار هستیم و با مربی قبلی فسخ نکرده‌ایم پس نباید به سراغ مربی جدیدی برویم، چون رادولوویچ به فیفا نمی‌گوید که به خاطر کرونا به ایران برنگشته است، می‌گوید می‌خواستم به ایران بروم اما آن‌ها سراغ یک مربی دیگر رفته بودند. فردای همان روز، بدون اینکه توجهی به حرف ما شود، آقای بوناچیچ در ایران بود. این نشان می‌دهد قبل از اینکه در هیات مدیره باشگاه مسائل مطرح شود، کارهای‌شان را می‌کنند. من این موضوع را به نهادهای مسئول اطلاع داده‌ام. قبل از اینکه به مربی قبلی فسخ کنند بوناچیچ را آوردند و توجهی به حرف تخصصی ما نکردند. همین امروز و فرداست که حکمش از فیفا بیاید. همجنین جهت ارتقا عملکرد باشگاه در جلسات هیات مدیره که نامنظم، بدون برنامه قبلی و یکمرتبه با اعلام شب قبل برگزار میشد، در مورد چارت سازمانی غلط باشگاه و اصلاح آن که باید حداقل دارای 4 معاونت مستقل باشد، تفکیک ورزش قهرمانی و همگانی و .. تذکر می دادم که هیچ توجهی نمیشد.

عضو سابق هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن درباره پرونده رضا شکاری هم گفت: آقای آذری و آقای فریدونی زحمت کشیده بودند و پرونده به یک جایی رسیده است. به باشگاه ایمیل زده و گفته بودند چه کارهایی برای پیگیری پرونده باید انجام شود اما آقای محمدی چند هفته آخر لیگ را به دلیلی بیماری در خانه بود و ایمیل‌ها را نمی‌خواند. بدترین آبروریزی اینجا بود که از دادگاه CAS نامه آمده که جلسه دادگاه مجازی شده است و ظاهرا نباید به سوییس مراجعه حضوری کنید. البته در نامه اینطور عنوان شده بود که طرف‌های دیگر پرونده درخواست داده‌اند جلسه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود و به صورت محترمانه این درخواست هم از ذوب‌آهنی‌ها شده بود. آقای محمدی با وجود اینکه درگیری بیماری بوده دو روز بعد از تاریخ نامه به سفارت سوییس در تهران مراجعه کرده و با پرداخت مبلغی درخواست ویزا کرده بود.

وی ادامه داد: نامه در تاریخ 7 سپتامبر به باشگاه آمده اما آقای محمدی و جمشیدی در تاریخ 9 سپتامبر به سفارت سوییس در تهران مراجعه کرده است. باید پرسید وقتی دادگاه درخواست کرده جلسات به صورت مجازی باشد چه لزومی داشته که به سفارت برای درخواست ویزا مراجعه کنند؟ این موضوع را نمی‌توانند انکار کنند چون آنجا فرم پر کردند و با هزینه بیت‌المال درخواست ویزا کردند. اگر نامه CAS را ندیدند و به سفارت مراجعه کردند پس مدیران غیر مسلطی هستند و اگر دیدند و رفتند که عجیب تر است. اگر بخواهیم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم، آقای محمدی به علت بیماری از مسائل باشگاه و این نامه خبر نداشته و به سفارت رفته. با این شرایط باید پرسید چطور ایشان برای رفتن به سفارت مشکل بیماری نداشتند و فقط برای آمدن به باشگاه مشکل داشتند؟

او همچنین درباره تغییر اعضای هیات مدیره اظهار کرد: اگر هیات مدیره ناکارآمد است مدیرعامل کارخانه حق دارد آن‌ها را عوض کند اما چطور همه اعضا عوض می‌شوند باز همان شخصی که در انتهای فصل قبل و برای فرار از فشارها، خانه نشین و مریض بوده، پس از رفع مشکلات مجددا مدیرعامل می‌شود؟ گفته بودند از آقای رادولوویچ شکایت می‌کنند. چه شکایتی؟ هیچ شکایتی نشده است.

وی گفت: متاسفانه در کار هیات مدیره دخالت می‌شود. به اعضای هیات مدیره زنگ می‌زدند و می‌گفتند با هر کسی که مذاکره می‌کنید به ما بگویید چون ما باید اعلام کنیم. اینطوری کار پیش نمی‌رود. گفتند آقای آذری ضعیف بوده، ایشان رفت. هیات مدیره قبلی بد بوده، آن‌ها هم عوض شدند. مگر ما دربار اینکه در کوره ذوب‌آهن، آهن را با چه دمایی ذوب می‌کنند نظر می‌دهیم که آقایان در امور تخصصی باشگاه دخالت می‌کنند؟ چون پول می‌دهند؟ پول که برای بیت‌المال است. البته آنها حق نظارت دارند ولی حق دخالت در کار تخصصی ندارند. معتقدم اعضای فعلی هیات مدیره هم اکثر به جز استاد کربکندی همگی غیرتخصصی انتخاب شده‌اند.

این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ورزش، درباره انتخاب رحمان رضایی به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال ذوب‌آهن هم توضیح داد: من طرفدار آمدن کسی بودم که هم جوان و تحصیل کرده باشد و هم سابقه بازی در ذوب‌آهن را داشته باشد. برای همین هم برای ما حرف و حدیث درآوردند. من از اول هم گفتم آقای بوناچیچ نیاید و از نیروهای بومی استفاده شود. آمدن آقای رضایی یک حسن داشت و حسن‌های بعدی را دوستان با حمایت‌شان نشان دهند و طوری نشود که مثل فصل گذشته کار ذوب‌آهن به تغییر چند مربی ختم شود.

وی ادامه داد: در هر جای دنیا تیمی که 4 بار مربی عوض کند شک نکنید سهامداران آخر فصل مدیرعامل را هم عوض می‌کنند.  طور می‌شود بازیکنان و مربیان عوض می‌شوند اما مسئولان کارخانه، مدیرعامل باشگاه را با وجود اینکه می‌گویند بیمار است، حفظ می‌کنند. توجیهات اقتصادی نیست. شخصیت همه آقایان محترم است و ما به عملکردشان نقد داریم. به هرحال در پایان برای باشگاه ذوب آهن و طرفداران خونگرمش آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام

نظر شما