شناسهٔ خبر: 42849792 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وعده امریکا به عناصر کرد در سوریه

روزنامه جوان

فرستاده ویژه امریکا در جریان سفر به سوریه و دیدار با شبه‌نظامیان کرد در شمال این کشور، به آن‌ها وعده داد که هرگز عملیات ترکیه با عنوان چشمه صلح در این نواحی تکرار نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سوریه تأکید دارد که حضور عناصر کرد وابسته به امریکا در خاک سوریه غیرقانونی است و دمشق به این حضور اشغالگرانه پایان خواهد داد. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که علناً اعلام کرده کشورش به منظور بهره‌برداری از نفت سوریه در آنجا حضور دارد، به تازگی گفت که واشنگتن می‌کوشد وضعیت کرد‌ها را در سوریه بهبود بخشد و نهایت تلاش خود را برای حفظ درآمد‌ها و سازه‌های نفتی تحت کنترل نیرو‌های دموکراتیک سوریه به کار خواهد بست.

در راستای پیشبرد اهداف امریکایی‌ها در سوریه، جیمز جفری یک شنبه گذشته به صورت غیرقانونی وارد این کشور شد و بنابر اعلام پایگاه خبری «خبر ۲۴»، با احزاب اتحادیه میهنی کرد و شورای ملی کرد‌ها دیدار کرد. صالح کدو، دبیر حزب دموکراتیک کردستان در سوریه با اعلام اینکه گفت وگوی طرف‌های کرد برای امریکا اهمیت دارد و از آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد که طرفین کرد، در جریان این گفتگو موضع مشترکی داشتند و این باعث شد که فضای مثبتی برای تسریع این گفتگو و دستیابی به یک توافق زودهنگام ایجاد شود. بنابر اعلام صالح کدو، بخش قابل‌توجهی از این دیدار مربوط به تجاوز‌های ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به این کشور در مناطق «عفرین»، «تل‌ابیض» و «رأس‌العین» بود. جفری به کرد‌ها وعده داد که عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» به هیچ عنوان در مناطق کردنشین واقع در شمال و شرق سوریه تکرار نخواهد شد.

وزارت امور خارجه امریکا هم با صدور بیانیه‌ای درباره سفر اخیر جفری به سوریه اعلام کرد که وی روز ۲۳ سپتامبر (۲ مهر) در برلین، پایتخت آلمان با مقامات این کشور درباره اوضاع سوریه گفتگو خواهد کرد.

نظر شما