شناسهٔ خبر: 42843162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

حاصل همنشینی ترامپ و دیکتاتورهای عرب

به نظر می رسد روابط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با برخی سردمداران دیکتاتور و سلطه جوی عرب تأثیر زیادی بر منش و مشی او – که از اساس فاسد بود – گذاشته و آن را فاسدتر از گذشته کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 ترامپ اکنون مصداق این ضرب المثل عربی است که "کسی که چهل روز با قومی نشست و برخاست کند، عاقبت از آنها می شود"، چه رسد به اینکه این نشست و برخاست، چهار سال طول بکشد.

سخنرانی انتخاباتی اخیر ترامپ در کارولینای شمالی، ابعاد متعددی از شخصیت این فرد را در مقابل افکار عمومی جهان مشخص کرد. اظهارات اخیر او در این سخنرانی نشان داد که این فرد، هیچ بویی از درایت و اخلاق و منشی که یک رئیس جمهور باید داشته باشد، ندارد. او چیزی از عرف دیپلماسی و آداب رقابت نمی داند و فقط سطح انتخابات ریاست جمهوری را پایین آورده است.

ترامپ در این سخنرانی، عبارت ها و الفاظ و صفاتی را در توصیف بایدن به کار برد که بیش از هر چیز معرف شخصیت سلطه جو و خودشیفته خودش بود. او گفت که بایدن، احمق ترین و بدترین نامزد در کل تاریخ ریاست جمهوری آمریکاست. استفاده از این کلمه ها و توصیف ها حس تنفر ترامپ از رقیب دموکراتش را راضی نکرد و او در نهایت رقیب خود را به اعتیاد به مواد مخدر متهم کرد و گفت که بایدن هر بار که می خواهد سخنرانی کند از این مواد مصرف می کند.

این اتهامات در مقابل ادعای اخیر ترامپ علیه بایدن، چیزی به حساب نمی آید؛ وی به تازگی حکم اجرایی را امضا کرده است که بر اساس آن، شرکت بایدن در انتخابات - به بهانه عدم صلاحیت برای اداره کشور – منع شده است. او سراسر مدت گذشته به هر طریقی سعی کرده است سلامت عقلی بایدن را زیر سئوال برده و اصرار کرده است که وی باید تا قبل از نخستین مناظره – که قرار است در 29 سپتامبر جاری برگزار شود – تست سلامت عقلی بدهد.

ترامپ گفته است که احتمالا با امضای فرمان اجرایی، مانع رسیدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می شود. بدیهی است که این ادعا، ناشی از بی اطلاعی شدید ترامپ از اختیارات خود به عنوان رئیس جمهوری است که همزمان رقیب انتخاباتی هم هست. همچنین نشان می دهد که وی اصلا نمی داند که قانون آمریکا چنین اختیاری به او نداده است. از اینها گذشته، این قبیل اظهارات پرده از ابعاد مختلف ناتوانی ذهنی ترامپ و ضعف دیدگاه او نسبت به اداره این کشور و حجم تفکر دیکتاتورمآبانه وی برمی دارد.

قانون آمریکا موارد لغو یا تأخیر در برگزاری انتخابات این کشور را به شدت محدود کرده است؛ به رغم همه نارسایی های موجود در قانون اساسی این کشور درباره انتخابات، محدودیت هایی که درباره موارد اتخاذ چنین تصمیم هایی اعمال شده اند، بسیار زیاد و پیچیده است. طبق این قانون، به محض اینکه مجلس نمایندگان – که دارای اکثریت دموکرات است – مصوبه را بر اساس قانون اساسی آمریکا صادر کنند، حتی فکر کردن به چنین فرمانی برای ترامپ غیر ممکن می شود.

ترامپ شاید وقتی چنین حرف هایی می زند خودش را با برخی دیکتاتورها ی مطلق کشورهای منطقه مقایسه می کند و خود را چنان بزرگ و عالیرتبه می بیند که فکر می کند اختیاراتی در حد دوستان عرب خود در حاشیه خلیج فارس دارد. او چنان خوی همنشینان عرب خود در منطقه را گرفته است که فکر می کند می تواند قوانین را زیر پا گذاشته و برای تضمین بقای خود، مثل دوستان دیکتاتورش در منطقه، هر اتهامی را به رقبا وارد کند.

 

نظر شما