شناسهٔ خبر: 42833330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

تعدد سامانه های احراز هویت در فضای مجازی موازی کاری است

صاحب‌خبر -


سوسن صادقی
خبرنگار
«امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات با انتقاد از وجود سامانه‌های متعدد احراز هویت در فضای مجازی کشور گفت: ایجاد موازی سامانه احراز هویت از سوی دستگاه‌های اجرایی، خلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است و تعدد سامانه‌های احراز هویت، سردرگمی مردم و نارضایتی بخش خصوصی را به همراه دارد. وی افزود: سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی با وظیفه تطبیق کدملی و شماره تلفن همراه افراد، هم اکنون فعال است و نیازی به راه‌اندازی دیگر سامانه‌ها و موازی کاری نیست.» اما چه تعداد سامانه‌های احراز هویت برای کسب و کارهای مجازی وجود دارد و تعدد آنها چه مشکلاتی را برای فعالان این حوزه و کسب و کارها ایجاد کرده است.
سردرگمی کاربران و فعالان
مهدی عبادی فعال حوزه کسب و کارهای اینترنتی اعتقاد دارد تاکنون چندین سامانه احراز هویت راه‌اندازی شده است که به جز شاهکار، بقیه کارایی لازم را برای کسب و کارهای اینترنتی و کاربران آنها ندارد و تنها تعدد آنها باعث شده است مشکلات کسب و کارهای اینترنتی زیاد شده و کاربران نیز سردرگم شوند.
عبادی به «ایران» گفت: از آنجایی که سامانه شاهکار تطابق شماره تلفن همراه کاربر با کد ملی اش است و کار با آن راحت بوده برای کاربران و کسب و کارهای اینترنتی مناسب‌تر است، چرا که پیش از این کاربر با خرید سیم کارت در اپراتورهای تلفن همراه احراز هویت فیزیکی نیز شده است و تنها با چک کردن شماره همراه و کدملی کاربر و تأیید آن، کسب و کار اینترنتی خدمات ارائه می‌دهد.
این فعال حوزه فین تکی، احراز هویت بانکی را نیز برای کاربران و کسب و کارهای اینترنتی مناسب دانست و افزود: البته این بخش در اختیار کسب و کارهای اینترنتی قرار نگرفته است ولی از آنجایی که پیش از این کاربران در بانک ها به‌صورت حضوری احراز هویت شده‌اند، کار را برای احراز هویت کسب و کارهای اینترنتی و کاربران آنها آسان می‌کند.
عبادی سامانه‌های احراز هویت امتا و ثبت احوال را مناسب ندانست و گفت: ثبت احوال، اطلاعات جامعی را در اختیار کسب و کارهای اینترنتی برای احراز هویت کاربر قرار نمی‌دهد و احراز هویت از طریق سامانه امتا نیز برای کاربر بسیار زمانبر است و او را از دریافت خدمات منصرف می‌کند از این‌رو تجربه کاربری خوبی از این سامانه وجود ندارد. البته سامانه سجام هم برای احراز هویت است که این سامانه مختص به کارگزاری هاست که توأم با احراز هویت فیزیکی است.
این فعال کسب و کار اینترنتی اعتقاد دارد  یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمینه سامانه احراز هویت برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد می‌شود، بحث شکایت‌هایی است که صورت می‌گیرد و صاحب کسب و کار اینترنتی باید به دادگاه مراجعه کند.
عبادی گفت: هر قاضی یا پلیسی به‌صورت سلیقه‌ای یک نوع احراز هویت و یک منبع احراز هویت را به رسمیت می‌شناسد. یعنی اگر با امتا، کاربر خود را احراز هویت کنید، ممکن است پلیس بگوید من احراز هویت امتا را قبول ندارم، باید کپی کارت ملی و... را از کاربر خود دریافت می‌کردید یا یک قاضی بگوید که من فلان سامانه احراز هویت را قبول دارم و این یعنی سردرگمی. البته این سردرگمی تنها منوط به کسب و کار اینترنتی نیست، بلکه قضات هم سردرگم هستند که بالاخره کدام یک از سامانه‌های احراز هویت دقیق و درست احراز هویت کرده است و باید از آن استفاده شود و مورد تأیید باشد. وی افزود: کسب و کار وقتی با مشکلی مواجه می‌شود قضات انتظار دارند احراز هویت آن کاربر با تمام مدارک ممکن یعنی کپی کارت ملی، قبض آب و برق و... هم صورت گرفته باشد و اگر کسب و کاری احراز هویت کاملی از کاربر خود نکرده باشد، به ضرر کسب و کار رأی می‌دهند.
این فعال معتقد است بهتر است از بین تمام سامانه‌ها یکی را انتخاب کرده و همان تأیید و از آن استفاده شود تا جلوی سردرگمی‌ها گرفته شود و مورد قبول تمام نهادها و حتی قضات باشد و همه تنها به یک منبع ارجاع داده شوند.
شایان شلیله دیگر فعال حوزه کسب و کار مجازی نیز اعتقاد دارد تعدد سامانه‌های احراز هویت باعث نگرانی کاربران شده است که چرا باید برای هر خریدی در یکی از این سامانه‌ ها احراز هویت شود، وقتی کاربر احساس کند برای انجام یک خرید تمام اطلاعاتش را باید در سامانه‌های مختلفی ارائه دهد، از خرید هم منصرف می‌شود.
شلیله گفت: در تمام دنیا بحث احراز هویت مطرح است، ولی احراز هویت در هر کسب و کار با دیگری متفاوت است و نیازی به این همه سامانه احراز هویت نیست. بلکه باید یک سامانه را با سطح‌بندی مختلف احراز هویت در نظر بگیرند و از همه کسب و کارهای اینترنتی بخواهند تا از طریق یک سامانه احراز هویت صورت بگیرد و دیگر نیازی نیست هر روز یک سامانه‌ای را برای احراز هویت کاربران کسب و کارهای اینترنتی راه‌اندازی و اعلام کنند.
وی افزود: درتمام دنیا هم با آدرس ایمیل، شماره تلفن موبایل و کد ملی یا از طریق سیستم بانکی احراز هویت صورت می‌گیرد و واقعاً امکان تخلف را کاهش داده است. زیاد شدن سامانه‌های احراز هویت تنها باعث ایجاد ترس و نگرانی برای کاربران می‌شود و کاربر می‌پرسد که چرا اطلاعات من باید در سامانه‌های مختلفی ذخیره شود؟ از سوی دیگر کسب و کارهای اینترنتی نیز باید برای راه‌اندازی هر سامانه احراز هویتی تغییرات فنی در فروشگاه خود بدهند و با این شرایط بیماری کرونا و دورکاری، کار برای کسب و کارها نیز دشوار است.
نیاز به سامانه‌ای با کارکرد کامل
جعفر محمدی دیگر فعال حوزه کسب و کار اینترنتی نیز معتقد است سامانه‌ها و سطوح مختلفی برای احراز هویت کاربران کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد ولی مسأله مهم این است که از هر سامانه‌ای قرار است کسب و کارهای اینترنتی کاربران مربوطه را احراز هویت کنند تا با چالش و مشکل مواجه نشده و کاربران آنها سردرگم نشوند.
محمدی به «ایران» گفت: وقتی سامانه‌های زیادی وجود داشته باشد ولی شرایط خاص و ویژه‌ای نداشته باشد جز سردرگمی کاربر و ایجاد مشکل برای کسب و کار اینترنتی ثمره دیگری ندارد. هر کسب و کار اینترنتی برای ارائه خدمات خود نیاز به احراز هویت کامل ندارد و در سطوح مختلف نوع احراز هویت باید تفاوت داشته باشد.
وی افزود: برای دریافت یک سرویس کسب و کار اینترنتی درخواست ثبت‌نام از طریق یک ایمیل کفایت می‌کند تا سرویس را از کسب و کار اینترنتی دریافت کند. برای برخی دیگر از سرویس‌های کسب و کارهای اینترنتی درخواست شماره تلفن همراه از کاربر و وارد کردن کد احراز هویت یکبار مصرف کافی است تا مطمئن شویم که شماره تلفن مختص خود کاربر است. اما در برخی موارد احراز هویت کاربر جدی‌تر می‌شود و باید کد ملی‌اش را اعلام کند و کد ملی باید متعلق به فردی باشد که کد یکبار مصرف احراز هویت برای شماره تلفن او ارسال شده است. در مواردی سختگیرانه‌تر می‌شود و باید احراز هویت فیزیکی شود یا امضای دیجیتالی داشته باشد تا بتواند سرویس را دریافت کند.
محمدی اعتقاد دارد مهم این است سامانه‌هایی که وجود دارند برای شرایط کسب و کارها مناسب باشند و همه چیز در پشت صحنه بدرستی انجام شود به این ترتیب که کسب و کار اینترنتی کاربر خود را برای احراز هویت به یکی از سامانه‌ها ارجاع دهد تا احراز هویت او را تأیید کند و این برای کسب و کار اینترنتی کفایت می‌کند.
میلاد جهاندار یکی دیگر از فعالان حوزه کسب و کار اینترنتی نیز اعتقاد دارد تعدد سامانه‌های احراز هویت، کاربران و کسب و کارهای اینترنتی را دچار چالش کرده است.
جهاندار به «ایران» گفت: با ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌های احراز هویت ،مسئولان مربوطه به‌دنبال رفع مشکلات حاکم بر فضای مجازی هستند که اتفاقاً دغدغه درستی است که حتی می‌تواند از جمله دغدغه‌های فعالان کسب و کارهای اینترنتی باشد اما چالش اصلی این است که برای رفع مشکلات حاکم بر فضای مجازی، متأسفانه مسئولان پشت درهای بسته تصمیم‌گیری می‌کنند و به‌دنبال راهکار می‌گردند و راهکارهایی هم که ارائه می‌کنند نه تنها مشکلات فضای مجازی را حل نمی‌کند، بلکه باعث حادتر شدن مشکلات هم می‌شود.
این فعال کسب و کار اینترنتی افزود: برای اینکه با این همه تعدد سامانه احراز هویت مواجه نشویم و مشکلات فضای مجازی نیز حل شود بهتر است مسئولان مربوطه دغدغه‌ها را به‌صورت مشترک در کارگروه‌های تخصصی با کمک فعالان بخش خصوصی بررسی کرده و بهترین راه را که به نفع کاربران، کسب و کارهای اینترنتی و رفع مشکلات فضای مجازی است، انتخاب کنند. باید برای مواجهه با مشکلات فضای مجازی فعالان این حوزه را درگیر کنند، چرا که کسب و کار اینترنتی از آنجایی که  درگیر این سامانه‌ها می‌شود، می‌خواهد تا مشکلات رفع شود.



نظر شما