شناسهٔ خبر: 42831164 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جنایات و اقدامات فریبکارانه آمریکا در کتب درسی چقدر بازتاب دارد؟

چقدر نسل جوان و نوجوان کشور با دخالت‌های آمریکا در ایران آشناست؟ و آیا اسناد و جنایات آمریکا و دیگر مستکبران، وارد کتاب‌های درسی شده است؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در سومین روز از هفته دفاع مقدس به موضوع دخالت‌های آمریکا در کشور و میزان آشنایی دانش‌‌آموزان با این موضوع می‌پردازیم و اینکه چقدر نسل جوان، نوجوان و کودک کشور با دخالت‌های آمریکا ودیگر مستکبران در ایران آشنا هستند؟

رهبر معظم انقلاب 12 آبان 1395 در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی بیان کردند: «... بعد از آنکه جوان‌های ما رفتند و این مرکز را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، به‌هم بچسبانند و به‌صورت کتاب دربیاورند، آن‌وقت معلوم شد که چه توطئه‌هایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته. این کتاب‌ها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خوانده‌اید اینها را؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ این کتاب‌ها در مجموعه‌ مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراض‌های من است. وزیر جدید محترم آموزش‌وپرورش(۱) اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل کتاب‌های درسی قرار نمی‌دهید؟ چرا نمی‌گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟».

** ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتاب درسی تاریخ پایه دوازدهم

عباس پرتوی مقدم رئیس وقت گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ در دی 1396 در خصوص «ضرورت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی»، گفت: «در کتب درسی بنا بر پایه‌های مختلف، دوره‌بندی تاریخی صورت می‌گیرد یعنی در پایه دهم به دوره ایران باستان، در پایه یازدهم به دوره ایران و دوران اسلامی اشاره شده است و قرار است در پایه دوازدهم دوران معاصر رشته علوم انسانی تألیف و بیان شود؛ محدوده اسناد لانه جاسوسی مربوط به دوره معاصر ایران است و این امکان وجود و موضوعیت نداشت در پایه دهم یا یازدهم، از اسناد لانه جاسوسی استفاده کنیم و ارائه این اسناد بر اساس طبقه‌بندی، برنامه‌ریزی درسی‌، کرونولوژی تاریخی و دوره زمانی انجام می‌شود».

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ یادآور شد: «این گونه نیست بگوییم دانش‌آموز در یک پایه، تاریخ 2 هزار سال و هم تاریخ معاصر را بخواند؛ چراکه معنا نمی‌دهد و دانش‌آموز را آشفته می‌کند؛ بنابراین تعلق دوره زمانی اسناد لانه جاسوسی مربوط به دوران معاصر کشور است؛ رویکردی که در کتب جدید دنبال می‌کنیم رویکرد فعالیت محور است تا فرصت یادگیری ایجاد کند و دانش‌آموز با بررسی و مطالعه شواهد و مدارک، خود یک تحلیل داشته باشد؛ البته محتوای اصلی، جهت‌گیری اصلی را می‌دهد».

پرتوی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که «به غیر از کتب رشته علوم انسانی آیا ضرورت ندارد همه دانش‌آموزان این موضوع را بدانند؟»، افزود: «سایر دانش‌آموزان نیز کتابی به نام «تاریخ معاصر» در سال یازدهم دارند؛ مبنای این کتاب براساس سیاست‌ها و دخالت‌های آمریکا در ایران یا دخالت‌های بعد از انقلاب است؛ البته تجدیدنظر خواهد شد اما فراموش نشود تغییر یک کتاب و در یک سال، دو کتاب تألیف کردن دشوار است».

** ایجاد کارگروهی برای ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتب درسی دانش‌آموزان

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آبان 98 در جلسه شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که معاون و مدیران معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری، رئیس و مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش حضور داشتند با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی، گفت: «مسؤولان مربوطه در سازمان در یک زمان مشخص و کوتاه در گنجاندن معارف انقلاب در کتاب‌های درسی و تحقق منویات رهبری حکیم انقلاب در خصوص استفاده از محتویات و مطالب اسناد لانه جاسوسی و شرح این اتفاق بزرگ و تاریخی در کتب درسی برنامه‌ریزی و اقدام مفید و اثربخش داشته باشند».

وی بحث دشمن شناسی را برای جوانان ایران اسلامی بسیار مهم دانست و ادامه داد: «علی رغم اینکه 3 سال از منویات مقام معظم رهبری در این خصوص می‌گذرد، اقدام جدی برای ورود مضامین مهم این کتاب‌ها و اسناد به کتب درسی، اهمیت معرفی توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها در سفارت انجام می‌دادند، صورت نگرفته است؛ در کتاب های درسی، نفس مسأله استکبار ستیزی و نام 13 آبان و روز دانش آموز مطرح شده است اما حقیقتا استفاده از اسناد لانه جاسوسی، به عنوان یک اسناد خدشه ناپذیری که نشان دهنده مداخله‌های غیرقانونی آمریکا در طول سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب در شئون مختلف کشور ما بود، در کتاب‌های درسی به صورت کافی و شایسته وارد نشده است البته ما باید در متون مختلف مثل مجلات رشد و سایت رشد حتما بیش از آنچه هست به این اسناد بپردازیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: «اخیرا خوشبختانه کارگروهی در زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری شکل گرفته است تا بتوانیم به‌گونه‌ای البته هوشمندانه و متناسب با موضوع کتاب درسی و در چارچوب برنامه درسی مصوب در ذیل اسناد تحولی، بخش‌هایی از اسناد دخالت‌های غیرقانونی و سلطه‌گرانه آمریکا در کتاب درسی را وارد کنیم؛ در کتاب درسی آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی و برخی کتاب‌های علوم انسانی این بحث مطرح است که از این اسناد استفاده شود و طبقه بندی موضوعی این اسناد نشان می‌دهد که سفارت آمریکا صرفا در عرصه مداخلات سیاسی و بین الملل ورود پیدا نمی‌کرد بلکه در تأثیرگذاری‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و همه شئون ملت ما مداخله‌های سلطه گرانه داشت».

** گنجاندن ١٠ عنوان از جنایات آمریکا در کتب‌ درسی

اهمیت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی چه دانش‌آموزان و چه دانشجویان، موضوعی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به حرکت واداشت و در جلسه علنی دوشنبه 13 آبان 1398، دولت را در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی ملزم کردند و بر همین اساس این طرح در اولویت بررسی دستورکارهای مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این طرح بنا بر تقاضای عده ای از نمایندگان ارائه شده بود. از 218 نماینده حاضر در پارلمان ۱۸۳ نماینده با این طرح موافقت کرده، ۱۰ نماینده مخالف و ۵ نماینده هم رای ممتنع دادند. 

و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 15 دی 1398  با ۲۳۱ رای موافق، ۲ رای مخالف از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه علنی، جزییات طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها را تصویب کردند؛ بر اساس ماده واحده این طرح، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شدند با بهره‌گیری از تمام اسناد تاریخی به ویژه اسناد به جای مانده از لانه جاسوسی در تهران سرفصل جنایات، توطئه‌ها، خیانت‌ها و مداخلات نظام استکباری به ویژه دولت آمریکا در دنیا (با اولویت کشور ایران) را در برنامه‌ها و کتب درسی مدارس، موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور اعم از وابسته به این وزارتخانه‌ها یا تحت نظارت آنها بگنجاند. مطابق با تبصره این ماده واحده وزارتخانه‌های مذکور موظفند ظرف مدت سه ماه دستورالعمل و برنامه اجرایی این قانون را تهیه کنند و هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد خود در اجرای این قانون را به کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 14 بهمن 1398 در نشست خبری خود اظهار کرد: «مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای داشته است که وزارت آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای گنجاندن توطئه‌ها و جنایات آمریکا در کتب درسی و دروس موظف کرده است؛ این مصوبه را وزیر آموزش‌ و پرورش ابلاغ کرده و هرچند که پیش از این در درس‌ها گنجانده شده بود اما این ابلاغ وظیفه بیشتری را ایجاب می‌کند و بر این اساس، سرفصل‌های گویا، جامع و متقنی در کتاب‌های درسی اضافه خواهد شد و باید به ١٠ عنوان از جنایات‌های آمریکا پرداخته شود که از نظر تاریخی اولین آن خیانت به دکتر مصدق است؛ در مقابله با انقلاب اسلامی و حرکت مردم، جنایات ٢۵ ساله آمریکا وجود دارد که 10 هزار مستشار آمریکایی با پول ملت ایران، منافع آمریکا را تأمین می‌کردند».

وی با بیان اینکه دولت آمریکا تأخیر نیم قرنی در شروع پیشرفت کشور ما داشته است، گفت: «آمریکایی‌ها دوسال حمایت از شاه در برابر انقلاب اسلامی داشتند که  با حمایت‌های آنان پیشرفت ایران به تأخیر افتاد و البته نهایتا با پیروزی مردم عقب نشینی کردند؛ توطئه و تفرقه بین مسلمانان و شیعه و سنی و گرایش به شیعه آمریکایی و سنی انگلیسی، جنایت آمریکا در حمایت همه جانبه از صدام حسین در دوران هشت سال دفاع مقدس و توطئه حمایت از کشور جعلی و کودک کش رژیم اشغالگر صهیونیستی از جمله جنایات آمریکا در برابر ملت ایران بوده است».

** معرفی خیانت‌ها و جنایات آمریکا و جبهه استکبار در کتاب‌های درسی

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به جنایت آمریکا در تجزیه ایران، تصریح کرد: «آنها می‌خواستند با طراحی‌های مختلف، کشور عزیز ما را تقسیم کنند و از امتداد انقلاب اسلامی پیشگیری کنند؛ توطئه طراحی شده دیگر جذب افراد نخبه و تلاش برای هویت‌زدایی از کشور است و همچنین توطئه برای اسلام ستیزی با ایجاد داعش و حکام کشورهای وابسته از دیگر اقدامات جنایتکارانه آنان است».

وی با اشاره به اینکه آخرین جنایت آمریکا، اقدام تروریستی شهادت سردار سلیمانی بود،گفت: «این جنایت در تاریخ جهان بی‌سابقه است و البته نشان می‌دهد که این توطئه‌ها اتمام نیافته و چون کشور در حال پیشرفت است جز جنایت نمی‌توانند در مقابل ملت ما بایستند و امیدواریم جایگاه شایسته ایران در جامعه جهانی تثبیت شود و بدون این توطئه‌ها بتوانیم پیشرفت خود را ادامه دهیم».

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 23 شهریور 1399 در نشست خبری خود تصریح کرد: «معرفی خیانت‌ها و جنایات آمریکا و جبهه استکبار در کتاب‌های درسی به صورت صریح و روشن، از اقداماتی است که انجام شد البته ظرافتی در کار بود که ما این مطالب را چگونه در پایه‌های مختلف مطرح کنیم و طبیعی است که از دانش روانشناسان و جامعه شناسان استفاده کردیم و در این خصوص قدم های موثری برداشته شد».

به گزارش فارس، با تورقی در کتاب‌های درسی سال 1399 به برخی از این مطالب که هم‌اکنون در کتاب درسی وارد شده است، اشاره می‌کنیم:

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا اسناد لانه جاسوسی را در کتب درسی قرار نمی دهید؟» خواستار پیگیری هستند.

پیغام فتح، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما