شناسهٔ خبر: 42829523 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

نیازی به واکسیناسیون عمومی آنفلوانزا در شرایط موجود نیست

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هر سال در فصل سرما با شیوع موجی از بیماری آنفلوانزا مواجه هستیم، اما تزریق واکسن فقط به گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرآرانیوز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز محسن مقدمی با بیان اینکه شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های اخیر و آغاز فصل سرما در کشور، موجب افزایش تقاضا و مراجعه عمومی برای دریافت واکسن آنفلوانزا شده است، اظهار کرد: هر سال در فصل سرما با شیوع موجی از بیماری آنفلوانزا مواجه هستیم، اما تزریق واکسن فقط به گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه و پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، با افزایش نگرانی‌ها نسبت به سلامت عمومی مواجه بوده و تقاضا برای دریافت واکسن آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته، اما لازم است به یاد داشته باشیم تزریق واکسن آنفلوانزا هیچگونه مصونیتی در برابر ویروس کرونا برای افراد ایجاد نمی‌کند و لازم است با افزایش آگاهی در این زمینه، تقاضای عمومی به سطح منطقی برسد.

مقدمی با معرفی گروه‌های پرخطر که نیاز به دریافت واکسن آنفلوانزا دارند، توضیح داد: افراد بالای ۶۵ سال، مادران بارداری که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنان مصادف با فصول سرد سال است، بیماران قلبی عروقی به استثنای کسانی که تنها مبتلا به فشارخون بالا هستند، بیماران متابولیک مانند مبتلایان به دیابت، بیماران مزمن ریوی و افرادی که به علت بیماری و یا دریافت دارو دچار ضعف ایمنی هستند در گروه‌های پرخطر و نیازمند دریافت واکسن آنفلوانزا قرار می‌گیرند.
 
رئیس کارگروه علمی ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت ویروس کرونا مبتلایان به بیماری‌های کلیوی، افرادی که به‌طور مزمن داروی آسپرین مصرف می‌کنند، کارکنان درمانی و افرادی که در سرای سالمندان مشغول به کار هستند را دیگر گروه‌هایی تعریف کرد که باید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

مقدمی افزود: توصیه به تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر به این دلیل است که در صورت ابتلای این افراد به ویروس کرونا و آنفلوانزا به صورت هم‌زمان، این شرایط تهدیدی برای سلامت فرد ایجاد نکند.

او با برشمردن علائم ابتلا به آنفلوانزا شامل تب و بدن درد شدید، ضعف و بی‌حالی، گلودرد و سرفه، تأکید کرد: گروه‌های یاد شده باید واکسن آنفلوانزا را تنها از داروخانه‌های معتبر دریافت کنند.

پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در شرایط کنونی، رعایت تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است، می‌تواند مهم‌ترین راهکار محافظت از ما در برابر دو بیماری آنفلوانزا و کووید۱۹ باشد.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما