شناسهٔ خبر: 42822950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اصلاح آیین‌نامه داخلی به منظور مجلسی «قوی، انقلابی و کارآمد»

مجلس یازدهم را با وجودی که هنوز چیزی از عمر آن نگذشته، به صراحت می‌توان رکورددار تغییر و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به مجالس گذشته دانست؛ مجلسی که از همان ابتدا، هرجا آیین‌نامه داخلی را خلاف میل و سلیقه خود دید، دست به تغییر و اصلاح آن زد و موانع آیین‌نامه‌ای پیش‌رو را از میان برداشت.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  از تغییر و اصلاح آیین‌نامه در روزهای آغاز به کار مجلس درباره مداخله هیات رییسه در چینش نمایندگان در کمیسیون‌ها و هیات رییسه کمیسیون‌ها گرفته تا اصلاح تعداد اعضای کمیسیون‌ها خصوصا درباره کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس- که به دلیل عدم استقبال نمایندگان از عضویت در این کمیسیون در اعتراض به مداخله هیات رییسه در عضویت افراد در هیات رییسه کمیسیون‌ها- اشاره کرد.

حالا باز هم در جلسه‌ای غیرعلنی که روز گذشته بیش از سه ساعت از وقت مجلس و هزینه بیت‌المال را به خود اختصاص داد، نمایندگان کوشیدند پیشنهاداتی را برای اصلاح و تغییر آیین‌نامه داخلی و طرح تحول به بهانه کارآمدتر کردن مجلس ارائه دهند؛ جلسه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته و سه‌شنبه هفته جاری را به خود اختصاص داد و به گفته محمدحسن فرهنگی قرار است کمیسیون آیین‌نامه پیشنهادات خود را در این باره تهیه و به صحن علنی ارائه دهند.

بررسی طرح تحول مجلس و اصلاح آیین‌نامه داخلی برای کارآمدسازی پارلمان

محمدباقر قالیباف رییس مجلس پس از اتمام جلسه غیرعلنی روز گذشته که از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۱:۲۰ به طول انجامید، درباره کلیات این جلسه اظهار کرد: «در این جلسه که بر اساس دستور جلسه قبل در بخش اول غیرعلنی بود، بیش از سه ساعت درباره موضوعاتی در حوزه اصلاح آیین‌نامه داخلی برای کارآمد‌سازی مجلس بحث و بررسی صورت گرفت. در این جلسه درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها هم‌اندیشی شد. همچنین طرح تحول در مجلس برای کارآمد‌سازی با اصلاح آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در مجلس یازدهم به مرز ۴۰۰ طرح و لایحه نزدیک می‌شویم

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی مجلس درباره کلیات جلسه غیرعلنی فوق به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «جلسه غیرعلنی این هفته هم در ادامه مباحث جلسه سه‌شنبه هفته گذشته بود و علت اینکه این جلسات به صورت غیرعلنی ارائه شد محرمانه بودن آنها نبود، بلکه دلیل اصلی آن این بود که ما در جلسات رسمی باید مطابق آیین‌نامه داخلی نقاط و مباحث را تنظیم کنیم و آیین‌نامه اجازه طرح چنین مباحثی را در جلسه علنی نمی‌داد.»

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در این جلسه موضوع ایجاد تحول در مجلس از سوی روسای کمیسیون‌ها، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و برخی همکاران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون آیین‌نامه در این‌باره جمع‌بندی کند و تغییراتی را به وجود آورد که ما زیر بمباران طرح‌ها و لوایحی که برای مردم مفید نیستند و تاثیری در شرایط زندگی مردم ندارند، قرار نگیریم.»

فرهنگی تصریح کرد: «با توجه به اینکه در مجلس یازدهم به مرز ۴۰۰ طرح و لایحه نزدیک می‌شویم، اگر بخواهیم به روند آیین‌نامه فعلی پیش برویم و نحوه رسیدگی در صحن هم وقت‌گیر است و ممکن است آثار و نتایجی که از این طرح‌ها و لوایح به دست می‌آید هم نتایج مدنظر نباشد، بهتر است که آیین‌نامه را اصلاح کنیم.»

جلسه غیرعلنی به منظور اصلاح فرآیند قانونگذاری و اصلاح ساختار مجلس

عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس توضیح داد: «طی دو جلسه‌ای که در این‌باره داشتیم، قرار شد دو محور اصلاح فرآیند قانون‌گذاری و اصلاح ساختار مجلس را در کمیسیون آیین‌نامه داخلی تغییر دهیم. بنابراین امیدوارم نتایجی که در این دو جلسه به دست آمد را بتوانیم به طور عملی در راستای پاسخگویی به مطالبات عمومی انجام دهیم.»

فرهنگی هدف از این اصلاح و تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس را «قوی و موثر، انقلابی و کارآمد و تاثیرگذار بودن مجلس» دانست و افزود: «امیدوارم در نهایت به این نتایج برسیم.» سخنگوی هیات رییسه مجلس، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر کمیسیون آیین‌نامه داخلی، دو محور مدنظر را به سرعت به جمع‌بندی برساند و پیشنهاداتش را به صحن ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

اصلاح آیین‌نامه داخلی به منظور ضابطه‌مند شدن مجلس

رمضانعلی سنگدوینی،  نماینده مردم گرگان در مجلس یازدهم هم در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «در جلسه غیرعلنی صبح روز سه‌شنبه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، درباره کلیات طرح تحول و کارآمدی مجلس و اصلاح آیین‌نامه داخلی صحبت کردیم و قرار شد در کمیسیون آیین‌نامه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.»

این نماینده دور یازدهم مجلس ادامه داد: «قرار است از این به بعد آیین‌نامه داخلی مجلس ضابطه‌مند شود و رییس مجلس به این منظور، به آقای حسین‌زاده بحرینی، رییس کمیسیون آیین‌نامه داخلی ماموریت داد این مسیر آیین‌نامه اصلاح شود. در این جلسه آقای بحرینی درباره اصلاح آیین‌نامه گزارش خوبی ارائه داد و قرار است چند هفته آینده قبل از تشکیل جلسه علنی روزهای سه‌شنبه این جلسات ادامه داشته باشد تا آیین‌نامه داخلی شکل و شمایل خوبی به خود بگیرد و بتواند خوراک خوبی برای مجلس باشد.»

سنگدوینی در ادامه بیان کرد: «برخی بخش‌های آیین‌نامه داخلی اشکالات اساسی دارد که باید اصلاح شوند. با توجه به اینکه ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و این یازدهمین دور مجلس است، باید این اصلاحیه‌ها در آیین‌نامه داخلی اعمال شود. این اصلاحیه‌ها و تغییرات لازم و ضروری است و معتقدم اگر این اصلاحات انجام شوند، مشکلات موجود حل می‌شوند.»

نماینده مردم گرگان در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد، آیین‌نامه داخلی مجلس هر دوره بر اساس میل و سلیقه نمایندگان تغییر کند و هرکجا که آیین‌نامه را با خواست و مطالبه خود در تعارض دیدند، آن را تغییر دهند، دیگر چیزی از آیین‌نامه باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: «قرار نیست سلیقه‌ای در این باره اعمال شود، بالاخره بحث رفاهیات نمایندگان و از این قبیل موارد باید ضابطه‌مند شود. اگر این موضوعات رفاهی نمایندگان از جمله ارائه خودرو دناپارس به نمایندگان که این روزها حاشیه‌ساز شده، باید در آیین‌نامه داخلی گنجانده شود و چنین موضوعاتی از این دست ضابطه‌مند شود.»

اصلاح آیین‌نامه داخلی به منظور ارتباط بیشتر با مردم

ابراهیم رضایی، دیگر نماینده دور یازدهم مجلس هم درباره جلسه غیرعلنی مجلس به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «در این جلسه غیرعلنی نمایندگان دیدگاه‌های خود را ارائه کردند. درباره شیوه کار و اولویت‌های مجلس حرف زدند. ایراداتی که تا‌کنون در آیین‌نامه وجود داشته است در این جلسات مطرح شد تا رفع شوند. در این باره نظرات بیان شد ولی نتیجه‌گیری خاصی صورت نگرفت.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تاکید کرد: «طرح تحولی هم که در این جلسه مطرح شد در این خصوص بود که چه کنیم تا مجلس کارآمدتر و متحول‌تر شود. طرح تحول ناظر به کارآمدی مجلس است و اینکه چگونه در خدمت حل مشکلات کشور باشیم و چگونه رابطه مستقیمی با مردم بتوانیم ایجاد کنیم.»

جلسه‌ای غیرعلنی که شفاف نشد!

بنا به گفته نمایندگان قرار است آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور توجه به منافع مردم و اینکه چگونه مجلس کارآمدتری داشته باشیم، اصلاح شود. اینکه چقدر شعارهای وعده داده شده محقق شوند و چقدر در حد وعده باقی بمانند، به این بستگی دارد که نمایندگان در راستای سوگندی که در جلسه آغاز به کار مجلس خوردند تا به حقوق مردم وفادار بمانند، معتقد باشند.

البته طبق برخی شنیده‌ها، علاوه بر موضوعات ذکر شده در جلسه غیرعلنی روز گذشته، موضوعات مربوط به حواشی خودرو دناپلاس ۶۰۰ میلیون تومانی اتوماتیک که طبق مصوبه هیات رییسه مجلس به نمایندگان ارائه شده و در جامعه حواشی زیادی ایجاد کرده، مورد بررسی قرار گرفته است؛ موضوعی که قرار است قالیباف، رییس مجلس چهارشنبه به جمع خبرنگاران بیاید و به منظور شفاف‌سازی در این‌باره به رسانه‌ها توضیحاتی بدهد.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما