شناسهٔ خبر: 42822815 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حسین قناعت: آموزش و پرورش اگر بخواهد می‌تواند سینمای کودک را متحول کند

حسین قناعت گفت: آموزش و پرورش اگر بخواهد می‌تواند سینمای کودک را متحول کند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، «حسین قناعت» کارگردان سینمای کودک و نوجوان شب گذشته در گفت‌وگوی زنده با محمدصادق لواسانی در صفحه رسمی جشنواره، گفت: بسیاری از فیلم‌های کودک و نوجوان ایران به نوعی سفیر ایران در جشنواره‌‌های خارجی بوده‌اند و سلیقه من به عنوان فیلمساز، ساخت فیلم کودک است. سلیقه من به عنوان فیلمساز، ساخت فیلم کودک است. البته باید درنظر داشت که در این سال‌ها سینمای کودک از خانواده‌ها دور شده است و یکی از دلایل آن فکر نکردن به اکران است. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که دنیا و تکنولوژی روز به روز تغییر می‌کند. بچه‌های امروز با گذشته تفاوت دارند. اطراف آنها پر از تصویر و فیلم است و فیلمساز باید خود را به سوژه‌هایی نزدیک کند که مورد پسند بچه‌های امروز باشد.

قناعت اظهار داشت: همان اندازه که بچه‌ها مظلومند، فیلم کودک هم در اکران مظلوم واقع می‌شود. «تپلی و من» تابستان اکران شد. سینماها قانونی دارند که طبق آن از ساعت هفت شب به بعد اجازه اکران فیلم‌های کودک را نمی‌دهند چون بچه‌ها باید صبح روز بعد به مدرسه بروند اما تابستان که این مشکل وجود ندارد. اگر این فیلم در تابستان با شرایط بهتری اکران می‌شد، بیشتر می‌فروخت.

او در زمینه لزوم حمایت آموزش و پرورش از فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: آموزش و پرورش هیچ وقت از فیلم کودک حمایت نمی‌کند مگر اینکه فیلم را خودش تولید کرده باشد. آموزش و پرورش کمک بسیاری می‌تواند بکند اگر فیلم کودک برای او دغدغه باشد. آموزش و پرورش اگر بخواهد می‌تواند سینمای کودک را متحول کند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

این کارگردان تاکید کرد: من بعد از «دزد و پری» تکنولوژی افتر افکت را وارد کارهایم کردم. در کارهای جدیدم هم از این تکنولوژی استفاده می‌کنم. ما حتی با بودجه اندک اما به شرط آنکه قصه قوی داشته باشیم می‌توانیم کارهایی بسازیم که با نمونه‌های خارجی برابری کند.

قناعت تصریح کرد: من به دلیل علاقه‌ای که به سینمای کودک دارم عمده کتاب‌های حوزه کودک را مطالعه و سریال‌ها به خصوص کارهای خارجی این حوزه را تماشا می‌کنم. ایده‌ای برای سریال‌سازی فیلم کودک دارم که کاری فانتزی است و ایده این کار را از کتاب‌های کودک و نوجوان گرفته‌ام.

او ادامه داد: در مورد تداوم ساخت فیلم سینمایی در حوزه سینمای کودک و نوجوان باید بگویم که ساخت این فیلم‌ها، بسیار هزینه‌بر شده و امسال نمایش عمومی فیلم‌ها هم به معضل شیوع کرونا برخورد کرده است ضمن آن که اکران آنلاین آن‌ها هم باعث بازگشت سرمایه نمی‌شود و این به خصوص در مورد فیلم‌هایی که با هزینه شخصی ساخته شده‌اند، مشکل‌ساز است. اگر فیلم من نفروشد، نمی‌توانم فیلم بعدی را بسازم و اهل این هم نیستم که همه فیلم را با حمایت دولتی بسازم.

کارگردان «قهرمانان کوچک» اضافه کرد: این فیلم در مورد حمایت از تولید ملی ساخته شد اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که خودشان باید حمایت می‌کردند، نه تنها فیلم ما را رد کرد، بلکه تهدیدمان هم کرد که جلوی اکران فیلم را می‌گیرد و گفت: شما غولی در فیلم قرار دادید که با قاچاق مبارزه می‌کند و همین نشان می‌دهد که ما ناکارآمد هستیم!

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو که به صورت زنده از صفحه جشنواره پخش شد، عنوان کرد: اکران شدن فیلم‌هایم برای من بسیار اهمیت دارد. فیلمی که می‌سازم باید مناسب کودک و نوجوان ایرانی باشد و سعی می‌کنم مواردی را در قصه قرار بدهم که اگر پدر و مادر هم همراه کودک بودند، خسته از سالن بیرون نروند. فیلم‌های من با سرمایه‌گذاری شخصی ساخته می‌شوند؛ بازگشت سرمایه برای من اهمیت دارد. برای اینکه سینمای کودک در اکران داخلی سر پا بایستد و بتواند خودش را نشان بدهد من به بازیگر چهره نیاز دارم. به همین جهت تمام تلاشم را می‌کنم تا در فیلم‌هایم از بازیگران چهره استفاده کنم. حتی گاهی نقش را برای آن‌ها می‌نویسم.

حسین قناعت کارگردان و فیلمساز حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اکران فیلم «پیشی میشی» از ۹ مهر گفت: زحمات مربوط به فیلم «پیشی میشی» بر گردن آقای احمدی تهیه‌کننده فیلم است و امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد چون فیلم سرگرم کننده‌ای است. شرایط کرونا باعث شد که ما نتوانیم تا بهتر شدن شرایط صبر کنیم چون این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده است. با توجه به اینکه فیلم‌های اکران آنلاین یک ساعت بعد، قاچاق شدند، هیچ تهیه‌کننده‌ای راضی به اکران آنلاین نیست. البته من معتقدم اگر فیلم در سینما اکران شود و بعد از آن اکران آنلاین را اضافه کنند، شرایط بهتری به وجود می‌آید.

کارگردان «من و نگین دات کام» درخصوص کارهای جدیدی که برای جشنواره سی‌و‌سوم دارد، افزود: من فیلم «سلفی با رستم» را قبل از کرونا ساختم. درواقع دو سال بود که دغدغه ساخت کاری برای آشنایی بچه‌ها با شاهنامه را داشتم که در فضایی امروزی و با حفظ ریتم شادی که همیشه در کارهایم دارم، باشد. این فیلم آماده اکران است. بعد از آن کار دیگری به نام «والدین امانتی» را تولید کردم. ما بهمن ماه ساخت این فیلم را شروع کردیم که آن زمان هنوز کرونا جدی نشده بود. در ایام فیلمبرداری ما موضوع کرونا جدی شد و ما مجبور شدیم کار را تعطیل کنیم. بسیار سخت گذشت چون نگران افراد گروه بودیم. درهر حال مونتاژ فیلم تمام شده است و امیدوارم تا آخر هفته صداگذاری و جلوه‌های ویژه آن هم به پایان برسد. امیدوارم این دو فیلم در جشنواره امسال به نمایش گذاشته شود.

نظر شما