شناسهٔ خبر: 42822254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

رسوایی شبکه سلطنت‌طلب/ پاسخ ظریف به سوالی درباره قصاص نوید افکاری/ دلیل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر به روایت سردار کوثری/ روحانی بعد از پایان ریاست جمهوری کجا می‌رود؟

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

آخرین آمار کرونا در ایران

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۸۱۷ نفر از آنها بستری هستند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی هشدار داد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 ایرج حریرچی،معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت پذیری آن نگران کننده است، گفت: خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا در آن است.

مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به روند صعودی موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در کشور گفت: متاسفانه هنوز وخامت اوضاع در ذهن مسئولان جا نیفتاده است.

معین گفت: در شرایط پاندمی بزرگ به مشارکت عمومی مردم نیاز داریم ولی بازگشایی مدارس به رغم هشدارها و توجه به شرایط اپیدمی تعجب برانگیز بود و اکنون که در آستانه فصل پاییز هستیم بحران های متعدد خواهیم داشت و کرونا تشدید خواهد شد و افراد بیشتر در فضای بسته بوده و فاصله ها کاهش می یابد و هوای آلوده در شهرهای پرترافیک خواهیم داشت و اپیدمی آنفلوانزا و تجمیع این مسائل با هم تراژدی ایجاد کرده که خطرهای زیادی برای سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

رکورد ابتلای روزانه به ویروس کرونا در ایران شکسته شد/ جان‌باختن ۱۷۸ بیمار

وزیر بهداشت: تا الان فقط ۲۷ درصد از یک میلیارد دلار را گرفته‌ایم/ برای مدیریت کرونا از شیوه بسیجی استفاده کردیم

هر علامت تنفسی، نشانه کرونا است؟

۲ برابر شدن میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم

افزایش ابتلاهای خانوادگی کرونا در کشور

نمکی: گرفتار موج سوم کرونا شدیم

تعطیلی در انتظار مدارسی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند/ خبرهای ابتلای دانش آموزان به کرونا صحت ندارد

***

نمایندگان از مردم عذرخواهی و خودروی ارزان‌تر را جایگزین کنند
 احمد توکلی،رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، طی مکاتبه ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگردان آنها، خودروهای ارزان تری را جهت خدمت جایگزین کنند.

دیده بان شفافیت و عدالت همچنین پیشنهادهای زیر را ارائه داده است:

- مجلس تمام ۳۵۰ خودروی تحویل گرفته را بازگرداند و به جای آن خودروی پژو پارس یا کم و بیش در حد آن بخرد.

- خودرو امانت به نماینده داده شود و طبق عرف کارشناسی هزینه بنزین و تعمیرات به حساب خدمات نمایندگی ریخته شود.

-به نماینده گفته شود که در پایان ۴ سال خودروهای امانتی با قیمت حراج به فروش گذارده می‌شود و نماینده در خرید در شرایط برابر، اولویت دارد...

بیشتر بخوانید:

توکلی به نمایندگان: تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

واکنش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به تحویل خودروی دناپلاس: برخی نمایندگان خودروی مناسبی برای سرکشی ندارند

انقلابی‌گری و دنا پلاس

نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

***

کاندیدا‌های اصلاح‌طلب به انتخابات ۱۴۰۰ دل نبندند

مهدی آیتی، عضو سابق حزب اعتماد ملی درباره وضعیت فعلی اصلاح طلبان در گفت‌ وگو با تابناک عنوان می کند: دهه پیش روی، دهه اصولگرایان خواهد بود. همینطور که اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های پارلمان ملی در اختیار اصولگرایان است، ریاست جمهوری سیزدهم و شوراهای شهر و روستای ششم نیز در اختیار اصولگرایان قرار خواهد گرفت.

وی معتقد است که اصلاح‌طلبان در هشت سال اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، جایگاهشان به شدت ضعیف شده و پایگاه مردمی آنان ریزش پیدا کرده است؛ بنابراین وقتی یک حزب یا جناح سیاسی، پایگاه اجتماعی خود را این گونه لاغر و شکننده می‌بیند، نباید بر ماندن اصرار داشته و مقبولیت مصنوعی ایجاد کند، بلکه باید به سمتی برود که خود را بازسازی و نوسازی کند.

آیتی بر این باور است که رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم حتی با فاصله معناداری از «محمود احمدی‌نژاد» هم ضعیف ترین رییس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران است.

***

احتمال دست داشتن عناصر داخلی در حادثه نظنز وجود دارد 

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزئیات خرابکاری نیروگاه نطنز و اینکه گفته شده چند نفر در این رابطه شناسایی شدند، اظهار داشت: دراین ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.

وی افزود: یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا موضوع را بررسی و اعلام می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد

***

از پيروزي که داشتيم براي مردم بگوييد

صادق زیباکلام، تحليل گر سياسي در روزنامه آرمان ملي نوشت: آقاي رئيس‌جمهور که اين روزها را روز پيروزي ملي و بزرگ ايران عليه آمريکا عنوان مي‌کند اي کاش مقداري بيشتر توضيح مي‌داد تا مردم متوجه شوند که ما دقيقا چه پيروزي‌اي به‌دست آورده‌ايم؟ ظاهرا اينکه ترامپ نتوانسته مکانيسم بازگشت تحريم‌هاي بين‌المللي را عليه ايران به جريان بيندازد يعني عدم بازگشت تحريم‌هاي همه‌جانبه عليه ايران را رسما به مثابه پيروزي گرفته‌اند. اي کاش آقاي روحاني به جنبه‌هاي اين پيروزي اشاره مي‌کرد و دقيق‌تر مي‌گفت که اين پيروزي شامل کدام دستاوردها بوده است...

شرايط کنوني که منجر به انزواي آمريکايي‌ها شده به‌واسطه رويه غيرمنطقي رئيس‌جمهور آمريکا ظرف 3 سال گذشته است که در عرصه بين‌المللي سعي کرده اعمال کند. لذا به نظر مي‌رسد «ما در حقيقت از عدم محبوبيت و خطاهاي رفتاري بين‌المللي ترامپ بهره برده‌ايم» چراکه اگر اينگونه رفتارهاي نسنجيده او نبود و اساسا شخص ديگري به جاي وي رئيس‌جمهور آمريکا بود، شايد شرايط اينگونه پيش نمي‌رفت. 

***

رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی شد

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر که رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس  معرفی شده است، گفت: آقای روحانی در نامه‌ای به مجلس، آقای علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد. معرفی وزیر صمت قاعدتاً در جلسه علنی فردا مجلس شورای اسلامی باید اعلام وصول شود.

امیری بیان داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قاعدتاً یک هفته پس از اعلام وصول این موضوع، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی باید برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

 وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس معرفی شد

***

اگر  شرايط ایران را می‌پذیرفتند بعد از فتح خرمشهر جنگ تمام می‌شد

محمد اسماعیل کوثری،از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مشاور فرمانده‌کل سپاه به روزنامه فرهیختگان درباره اینکه برخی شایعه می‌کنند که رزمندگان به‌صورت گرته‌ای و سردستی عمل می‌کردند، تصریح کرد: «این حرف دروغ است، چراکه برای یک عملیات حتی کوچک ساعت‌ها وقت گذاشته و بحث می‌شد، از این‌رو رهبر انقلاب بر این اساس و چون اطلاع داشتند، موضوع عقلانیت در دفاع مقدس را مطرح کردند.»

این فرمانده دوران دفاع مقدس متذکر شد: «نکته بعدی این است که برخی می‌گویند چرا پس از فتح خرمشهر جنگ به پایان نرسید، درحالی‌که در آن زمان کسی خواسته‌های ایران را موردتوجه قرار نداد و ازجمله خواسته‌های ایران این بود که تجاوزگر و آغازکننده جنگ معرفی شود.»

وی با اشاره به عدم پذیرش سازمان ملل برای معرفی کشور آغازکننده جنگ تا سال ۶۷ گفت: «نکته دیگر این بود که دشمن باید تعهد می‌داد پس از آتش‌بس حمله نکند، درحالی‌که پس از پذیرش قطعنامه استکبار جهانی، رژیم بعث و منافقین را هم برای حمله به کشورمان مورد حمایت قرار داد.»

کوثری به درخواست... ایران در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: «کشور متجاوزکننده باید خسارت می‌پرداخت، درحالی‌که این کار را قبول نمی‌کردند.»

***

آیا حسن روحانی بعد از ریاست جمهوری به فضای امنیتی باز می‌گردد؟

اعتماد آنلاين: حسن روحانی تقریبا ۱۰ ماه دیگر باید جای خود را به رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی تحویل بدهد، این در حالی است که به دلیل آنچه در هشت سال گذشته رخ داد نه در میان اصلاح‌طلبان پایگاه و جایگاهی دارد و نه می‌تواند در اردوگاه اصولگرایی به عنوان یکی از چهره‌‌‌های شاخص تعریف شود.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اين باره گفت: بعید است روحانی بعد از ریاست جمهوری وارد مسائل روز سیاسی شود.

بروجردی گفت‌: روحانی بعد از خروج از پاستور به احتمال زیاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود و ترجیح شخصی‌اش این خواهد بود که در فضای امنیتی مشغول فعالیت شود. چرا که ایشان اساساً هیچ‌گاه به طور پررنگ وارد فضای سیاسی و تحرکات مرسوم جریان‌های سیاسی نشده است.

اشرف بروجردی گفت: در دوره دولت روحانی کشور شرایط عجیب و غریبی پیدا کرد و دولتی‌ها نتوانستند توقع عمومی را برآورده کنند. البته با هیچ متر و معیاری نمی‌توان اهمال‌های دولت تدبیر و امید را هم نادیده گرفت.

***

پاسخ ظریف درباره اعدام نوید افکاری

محمدجواد ظریف در سخنرانی مجازی اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره نوید افکاری گفت: قوه قضاییه ما مستقل است/ قضات از ریاست قوه قضاییه هم مستقل اند/ اعدام در آمریکا هم هست/ او برای قتل اعدام شده، نه شرکت در اعتراضات/ روند محاکمه‌اش طی شد/خیلی‌ها در تظاهرات بودند ولی اعدام نشده‌اند{فیلم}

***

اعتراض كاربران نسبت به سياست‌هاي «من ‌و تو» بالا گرفت

روزنامه اعتماد نوشت: ... اين سال‌ها مدام با پديده‌هايي مواجه بوديم كه سياه و سفيد را جابه‌جا كرده و به خورد ملت دادند... يكي از كارشناسان يك شبكه فارسي‌زبان واقع در لندن مدعي است كه «ايران غلط كرده كه جنگيده!» دي ‌ماه ۹۷ بود كه  ناصر  اعتمادي، كارشناس يك برنامه سياسي شبكه «من‌وتو» ميان كلام نجاح محمدعلي كارشناس عراقي پريد و گفت:«ايران بي‌خود كرده كه جنگيده؛ غلط كرده كه جنگيده!»  

حالا ۲ سال پس از پخش آن برنامه تلويزيوني، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس ويديوي آن مناظره عجيب در فضاي مجازي بازنشر شد و كاربران فضاي مجازي از اين طريق سعي كردند تا بخشي از نارضايتي‌شان از عملكرد شبكه «من و تو» را - كه گفته مي‌شوند وابسته به بنياد پهلوي است-  با نشان دادن اظهارات نادرست كارشناسان اين برنامه نشان دهند. ماجراي واكنش كاربران فضاي مجازي به عملكرد اين شبكه اگرچه مربوط به امروز و ديروز نيست اما درطول يك هفته گذشته، شدت و گستردگي بيشتري داشته است.

به‌ويژه وقتي «گفت‌وگو» در شبكه «من و تو» جايش را به «ضرب و شتم» داد تا «آزادي بيان» مفهوم تازه‌اي به خود ببيند.

اين‌ بار ماجرا از اين قرار بود كه فربد طلايي، تحليلگر سياسي كه اغلب به عنوان ميهمان در برنامه‌هاي سياسي «من و تو»  حاضر مي‌شود و برخلاف اغلب ميهمانان سياسي و غيرسياسي اين شبكه تلويزيوني سعي در رعايت انصاف در نقد و بحث سياسي دارد، چند روز پيش از اتفاقي بسيار عجيب و دور از انتظار در استوديوي اين شبكه تلويزيوني پرده برداشت. فربد طلايي، پژوهشگر مطالعات راهبردي و امنيت بين‌الملل از دانشگاه ردينگ انگلستان در يكي از سري برنامه‌هاي «رو‌به‌رو» اين شبكه به دفاع از امنيت ايران مقابل طرفداران تحريم و حمله نظامي پرداخت؛ اقدامي كه ظاهرا خشم  شركت‌كنندگان در اين برنامه را برانگيخته و در نهايت به ضرب و شتم او منجر شده است.

 به گفته طلايي،در جريان ضبط قسمتي ديگر از اين برنامه‌، او از سوي كيوان عباسي مدير اين شبكه و فردي به نام همن سيدي مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته و آنها قصد داشتند او را تحويل پليس دهند. البته با رضايت آنها و رضايت متقابل طلايي به توصيه پليس، او از آن مكان خارج شده است.

اما از روز وقوع اين نزاع و درگيري فيزيكي كه فربد طلايي گزارش آن را لحظه به لحظه با كاربران توييتر در ميان گذاشت تا امروز كاربران شبكه‌هاي اجتماعي انتقاداتي جدي نسبت به رويكرد اين شبكه و مديران و كارشناسان آن مطرح كرده‌اند شاهد اوج‌گيري انتقادها هستيم. 

***

كانديدای اجاره‌ای تكرارِ اشتباه است

آرمان ملی: کاندیدای اجاره‌ای یا لحظه آخری در سیاست فعلی کشور به گزینه‌هایی گفته می‌شود که توسط جریان‌ها ناچار به حمایت می‌شوند، این در صورتی است که برخی سیاسیون نسبت به این استراتژی نقد دارند و آن را مانع پاسخگویی جریان‌ها می‌دانند، علاوه براین پس از انتخابات ۹۶ و پیروزی روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان نخبگان و فعالان سیاسی بیش از پیش نسبت به این رویه تاکید و نقد داشتند. آرمان ملی، در همین رابطه با رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌و‌گو پرداخته که در ادامه بخش هايي از آن آمده است: 

*يکي از آثار اعتماد و عدم اعتماد مردم در انتخابات ظاهر مي‌شود. در انتخابات مجلس و رياست جمهوري و خبرگان و... مي‌بينيم که مردم بايد با عشق و علاقه و اعتماد و با اختيار خود پاي صندوق حاضر شوند اگر مردم به صداقت مسئولان اعتماد داشته باشند و به پاکدستي آنان اعتماد کنند پاي صندوق‌ها حاضر مي‌شوند چون همه مردم مي‌خواهند در سرنوشت خود دخيل باشند. وقتي اين مساله وجود نداشته باشد و بي‌‌‌اعتمادي حاکم شود مردم لزوم حاضر شدن پاي صندوق‌ها را درک نمي‌کنند، چون فکر مي‌کنند صندوق راي و افرادي که انتخاب مي‌شوند قابل اعتماد نيستند. 

*من بحث کلي خود را دارم اين دو طيف بايد سازوکاري براي شناسايي فرد مورد نظر تعيين کنند. توصيه من اين است که بايد اکيدا از مطرح شدن کانديداي اجاره‌اي پرهيز کنند. هنوز هم اسم‌هايي برده مي‌شود و مي‌گويند ائتلاف مي‌کنيم، اين واقعا ظلم به اصلاحات است، اساسا انتخاب هر کانديدا بي‌‌‌شناسنامه‌اي در شرايط فعلي ظلم به مردم محسوب مي‌شود و بايد از آن جلوگيري کنيم. از هر جريان هم فردي بايد انتخاب شود که بتواند از مشي آن جريان دفاع کند و به آن معتقد باشد نبايد به صرف اسم اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي به حمايت افراد دست بزنيم، همانطور که اکنون شاهد هستيم برخي به‌طورپيش فرض از حمايت اصلاح‌طلبان مطمئن هستند و اصلاحات را حامي خود مي‌دانند، اما اصلاح‌طلب نيستند، درواقع ما نبايد تاريخ را تکرار کنيم و هزينه يک اشتباه را دوبار پرداخت کنيم .

*ما اصلاح‌طلب‌ها از خودمان شروع نکرده‌ايم و مي‌گوييم بايد ديگران را اصلاح کنيم. ولي خودمان درصدد اصلاح خود نيستيم در رابطه با اصلاح ديگران و جامعه آيا راه و روش صحيح اصلاح‌طلبانه داريم؟ در اين مورد هم دچار اشتباه شده‌ايم و از بنياد مشکل داريم. من بارها فرياد زده‌ام که ما بايد اصلاحات را تعريف کنيم و تعريف جامع و مانعي از اصلاح‌طلبي داشته باشيم بايد مردم بدانند که ما چه مي‌گوييم و به‌دنبال چه انديشه روش و رفتاري هستيم و مي‌خواهيم چه نظامي را حاکم کنيم. ولي اين رفتار حاکم نشد و امروز نيز انجام نمي‌شود.

*عملکرد ما در بسياري از زمينه‌ها دچار اشکال است اگر من مدعي اصلاح‌طلبي هستم نبايد مشکلاتي که در جناح‌هاي ديگر و افراد ديگر وجود دارد در من يافت شود. اگر در ميان اصلاح‌طلبان رانت بازي و باند بازي و فساد و بي‌‌‌عدالتي و امثالهم نفوذ پيدا کند و آنها آلوده به اين مسائل شوند نه فقط خودشان را آلوده کرده‌اند بلکه جريان اصلاحات را متهم کرده و زير سوال برده‌اند. من عقيده دارم ما اصلاح‌طلب‌ها به بازسازي و بازنگري نياز داريم و نياز است تا ما اصلاحات را از خودمان شروع کنيم. ما بايد به مردم بگوييم که درصدد چه نظامي هستيم و نوع رابطه افراد با حکومت و افراد با هم بايد از ديدگاه جريان اصلاح‌طلبي تعريف شود.

نظر شما