شناسهٔ خبر: 42822051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس:

سازمان های مردم نهاد در فرآیند رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری دستگاه قضایی وارد شوند

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: سازمان های مردم نهاد در فرآیند رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری دستگاه قضایی وارد شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، اسمعیل اکبری در جلسه بررسی دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه که با حضور بیش از 70 سازمان مردم نهاد برگزار شد، گفت: همکاری دستگاه قضایی با سازمان های مردم نهاد، نقطه عطف و نشانه بلوغ قابل تحسین جامعه است.
وی پرهزینه بودن ساختار و تشکیلات دولتی، را از دلایل مهم احیای نقش و جایگاه سازمانهای مردم نهاد و تشکل های مردمی در فرآیندهای اجتماعی دانست و بیان کرد: توسعه انسانی و اجتماعی در حوزه پیشگیری زمانی تحقق می یابد که مردم به شکل نظام مند و پایدار در مدار اصلی مشارکت قرار گیرند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس افزود: قائل شدن نقش و نقش آفرینی برای آحاد مردم در اداره بهتر امور جامعه، خصوصا در جهت تحقق اهداف و پیشبرد برنامه های دستگاه قضائی، عین خردورزی است، چون تحولات اجتماعی عمدتاً از دل مردم بیرون می آید.
این مقام قضایی با بیان اینکه موفقیت اجرای این دستورالعمل مستلزم همکاری مشترک دستگاه قضایی و سازمان های مردم نهاد می باشد، گفت: اراده و تصمیم هوشمندانه ریاست قوه قضاییه در اجرائی نمودن این امر، نه تنها ناظر به اجرای سیاست جنائی مشارکتی است،  بلکه موجب تحقق برنامه های پیشگیرانه توسعه مدار  و همچنین حصول آرمان های عدالت ترمیمی است.
اکبری با اشاره به شورای های حل اختلاف به عنوان اقدام موفق قوه قضاییه در حمایت و تسهیل برای مشارکت نقش های اجتماعی گفت: به دلیل گستردگی بخش های مختلف، حمایت و صیانت از سلامت اجتماعی و عدم پوشش کامل ضابطان قضایی مانند کلانتری ها به این امور، باید سازمان های مردم نهاد در فرآیند رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری دستگاه قضایی وارد شوند.
وی افزود: مطابق ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری، نهادهای مردمی می توانند در جرائم مشخص در این ماده اعلام جرم کنند و در جریان رسیدگی به اتهام حضور یافته و چنانچه رای صادره را مغایر قوانین تشخیص دهند عدله خود را به دادستان ارائه نمایند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس بیان کرد: این معاونت ضمن در اختیار قرار دادن اطلاعات و نتایج پژوهش‌های تخصصی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های علمی و تخصصی مورد نیاز به مسئولان و اعضای نهاد‌های مردمی با استفاده از ظرفیت آموزشی و مشاوره‌ای مقام‌های قضایی، مسئولان اداری، بازنشستگان دستگاه قضا و اساتید دانشگاه، می تواند به منظور فراهم کردن مشارکت اثربخش نهاد‌های مردمی در تحقق اهداف این دستورالعمل و تسهیل در اجرای آن، در تشکیل مجمع نهاد‌های مردمی از سازمانهای مردم نهاد حمایت کند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس ادامه داد: مسئولان واحد‌های قضایی، زندان‌ها و شورا‌های حل اختلاف موظفند به منظور تسهیل در ارائه خدمات پیشگیرانه حمایتی، اجرایی و نظارتی از سوی نهاد‌های مردمی همکار، امکان تردد، دسترسی به افراد نیازمند دریافت خدمات و استقرار نمایندگان نهاد‌های مردمی همکار را در سازمان متبوع خود فراهم کنند.
اکبری تصریح کرد: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه با توجه به اهمیت و ظرفیت گسترده نهادهای مردمی برای مشارکت در زمینه های سیاست گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، میانجیگری و صلح سازش ، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و بازاجتماعی شدن متهمان و مجرمان و با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مردمی بودن برنامه های تحولی قوه قضاییه؛ تهیه و تنظیم شده است.
وی  خاطرنشان کرد: صیانت از حقوق عامه، حمایت از حقوق شهروندی، پیشگیری و مقابله با فساد، دفاع از آزادی‌های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، میانجیگری، صلح و سازش، معاضدت حقوقی و روان شناختی مددکاری اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی، حمایت از حقوق بشر، سلامت، زنان، خانواده، اطفال و نوجوانان، بیماران با اشخاص دارای ناتوانی جسمی و روانی، محیط زیست، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از بزه دیدگان و خانواده آنها، همیاری بازپرورانه در اجرای کیفر‌های جایگزین حبس و معاضدت به محکومان کیفری و حمایت از خانواده آنها، موضوعات فعالیت نهاد‌های مردمی هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما