شناسهٔ خبر: 42819978 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ادامه انتقاد نویسندگان به کمبود استقبال از آثار ادبی دفاع مقدسی/درخشنده وارد مرحله پیش‌تولید فیلم جدیدش شد

خبرگزاری میزان-اولین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ورود پوران درخشنده به مرحله پیش تولید فیلم سینمایی «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» اشاره کرد. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اولین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ورود پوران درخشنده به مرحله پیش تولید فیلم سینمایی «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» اشاره کرد.

فیلم کارگردان «۲۳ نفر» در چرخه اکران آنلاین

«مهدی جعفری» کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» که اکران موفقی را از این فیلم تجربه کرده حال برای اکران فیلم قبلی خود به نام «ایستگاه اتمسفر» به سراغ پدیده اکران آنلاین آمده است و امیدوار که فیلمش بتواند در این عرصه مخاطبان خود را پیدا کند.

سال گذشته در چنین روز‌هایی سینما فروش‌های میلیاردی را تجربه می‌کرد، فیلم‌ها و فیلمسازان خودشان را برای رقابت در اکران پاییزه آماده می‌کردند، شاید هیچکس در آن زمان خیال نمی‌کرد که سینمای کشور در سال ۹۹ با بحرانی بزرگ روبرو شود، بحرانی که با وجود فعالیت سینما‌ها همچنان ادامه دارد.

اسفند ماه سال گذشته بود که فهرست آثار اکران نوروزی ۹۹ همه را به وجد آورده بود، مخاطبان سینما انتظار نوروزی سینمایی را می‌کشیدند و از سویی تهیه کنندگان در سودای رکوردشکنی به سر می‌بردند، اما اوایل اسفند ماه و با اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور همه چیز عوض شد.

https://www.mizanonline.com/files/fa/news/1397/11/16/1986571_244.jpg

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

سالن‌های سینما به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شدند، تعطیلی طولانی مدتی که علنا اکران نوروز و حتی کل اکران بهار سینمای سال ۹۹ را از بین برد، اتفاقی که هیچکس فکرش را نمی‌کرد و نه تنها سینمای ایران بلکه سینما‌های سراسر جهان را در آستانه ورشکستگی بزرگ قرار داد.

همزمان با شروع تابستان ۹۹ و با اعلام خبر بازگشایی سینما‌های سراسر کشور، امید تازه‌ای در دل فیلمسازان پدیدار شد، تولیدات بار دیگر آغاز شدند و بسیاری از فیلم‌ها خودشان را در صف اکران قرار دادند، اما عدم استقبال مخاطبان و فروش بسیار اندک اکثریت آثار نشان داد که همچنان بحران کرونا در سینمای کشور ادامه دارد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

استقبال کم از کتب دفاع مقدس ریشه در کم‌کاری حوزه‌های فرهنگی و پرورشی دارد

مسئول کارگروه پیوست نگاری فرهنگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر امروز استقبال از کتاب و کتابخوانی خصوصا در بخش کتاب‌های دفاع مقدس کم است باید ریشه آن را در کم کاری حوزه‌های فرهنگی و پرورشی همچون مدرسه‌ها دانست.

حسن بنیانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون کتاب‌های نوشته شده با مضمومن دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس علاوه بر ابعاد تاریخی خود به عنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی نیز شناخته می‌شود انتشار خاطرات از هشت سال دفاع مقدس، تقویت ایمان و اعتقادات مخاطبان را به دنبال دارد و به حفظ باور‌های رزمندگان، بعد از پایان جنگ کمک فراوانی دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: از آنجا که خاطرات مربوط به حوزه دفاع مقدس بیشتر در حوزه جنگ و صحنه نبرد تعریف شده و کمتر بُعد اخلاقی، رفتاری و سبک زندگی رزمندگان، شهدا، جانبازان و ایثارگران را برای جامعه روایت می‌کند، بخشی از زندگی این عزیزان در حاشیه قرار گرفته و جامعه شناختی کامل پیرامون آن‌ها صورت نگرفته است، بی شک دلایل این بی توجهی به بُعد اخلاقی و سبک زندگی  رزمندگان، شهدا، جانبازان و ایثارگران را باید متوجه و متعلق به تحولات فرهنگی دانست لذا این موضوع سوژه یابی دقیقی را طلب می‌کند و در مرحله بعد قلم هنرمندان و نویسندگان است که می‌تواند به خلق اثری ارزشمند از سبک زندگی شهدا، جانبازان و حتی رزمندگان بپردازد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

بنیانیان پرداختن به روابط رزمندگان در سخت‌ترین شرایط جنگ را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یکی از عواملی که باید به آن پرداخته شود روابط رزمندگان و فرماندهان در جبهه‌ها است این موضوع که روابط رزمندگان با یکدیگر در سخت‌ترین شرایط چگونه بوده و چگونه توانسته‌اند تحولات فکری و روحی را در عملیات‌های سخت و جانفرسا به خوبی هدایت کرده و فشار روانی دشمن را در هم بشکنند جای بسی تفکر و تامل دارد.

وی شیوه نگارش کتاب‌های دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: نویسندگانی که صحنه‌های جنگ را روایت می‌کنند قله‌های ارزنده و چشمگیر زندگی یک شهید و یا یک جانباز و یا آزاده را بیان می‌کنند، همین امر سبب می‌شود کتابی که پیرامون شهدا نوشته می‌شود در ظاهر آنها را نوعی انسان و شخصیت دست نیافتنی قلمداد می‌کند در حالی که وقتی به مسیر زندگی این فرد نگاه می‌شود آنها همانند تمام افراد دیگر جامعه زندگی کرده‌اند.

این کارشناس فرهنگی عوامل تاثیرگذار بر مطالعه را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: توسعه و گسترش کتاب و کتابخوانی به مدیریت حوزه‌های فرهنگی باز می‌گردد اگر قرار است که بچه‌ها را تشویق به مطالعه کنیم باید از مسیری درست و کارشناسی شده حرکت کنیم، برای این منظور باید از ابزار گوناگون همچون برگزاری مسابقات و عوامل تحریک کننده نوجوانان برای مطالعه استفاده کرده و در عین حال باید توجه داشت که هنجار سازی و درونی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از کودکی شکل بگیرد و در این مهم حوزه آموزش و پرورش مهمترین مسئولیت را برعهده دارد.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

آغاز تولید فیلم جدید «پوران درخشنده» / «هیس پسر‌ها گریه نمی‌کنند» در پاییز امسال کلید می‌خورد

کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» گفت: به امید خدا فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» قطعا طی پاییز امسال کلید می خورد، تمام تلاشم از ابتدا این بوده که فیلم را در فصل پاییز بسازم زیرا لازمه قصه است.

پوران درخشنده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون مراحل ساخت آخرین اثر خود با نام «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» گفت: خوشبختانه بعد از سالها تلاش و صبوری و با جذب سرمایه مورد نیاز برای ساخت اثر، فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» وارد مرحله پیش تولید شده است.

وی درباره احتمال حضور «شهاب حسینی» در فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» افزود: شهاب حسینی این روزها بسیار مشغله دارد و من هم دیگر تصمیمی برای حضور وی در این فیلم ندارم، در حال حاضر چندین جایگزین برای وی انتخاب کرده ام، منتها هنوز ابتدای پیش تولید هستیم و به امید خدا به زودی به گزینه نهایی خواهیم رسید. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» در همین راستا ادامه داد: نقش اصلی فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» که قرار بود شهاب حسینی آن را بازی کند نقش یک فرد دردکشیده است و باید بازیگر توانمندی برای حضور در این کاراکتر انتخاب کنم. فعلا در قبال هیچکدام از بازیگران به گزینه قطعی نرسیده ام. 

وی درباره زمان کلید خوردن فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» اظهار کرد: به امید خدا این فیلم قطعا طی پاییز امسال کلید می خورد، تمام تلاشم از ابتدا این بوده که فیلم را در فصل پاییز بسازم زیرا لازمه قصه است، اگر جشنواره فیلم فجر برگزار شود و ما هم بتوانیم فیلم را به این جشنواره برسانیم، احتمال حضورم در فجر امسال هم زیاد دور نیست. 

کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» درباره نهایی شدن ساخت این فیلم پس از سالها ادامه داد: این فیلم دغدغه مهم من در زندگی است، برای ساخت آن پنج سال دوندگی کردم و جنگدیم و این تلاش را تا به امروز هیچگاه کنار نگذاشته ام، بدون شک «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» را با عشق و با ایمان قلبی‌ام خواهم ساخت. این فیلم برای من درجه اهمیت بسیار بالایی دارد و سعی می کنم بهترینم را در آن بگذارم. 

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

سینمای دفاع مقدس از اوج تا تنزل/حاتمی‌کیا ستاره درخشان ژانر جنگ

عدم درک کافی فیلمساز از دیدگاه مخاطبان، عدم نگارش فیلمنامه‌های جنگی مبتنی بر واقعیت، عدم پرداختن به سوژه‌های بکر و ناب، هزینه‌های بالای تولید و امثالهم طی سالیان گذشته باعث ایجاد تنزلدر سینمای دفاع مقدس شده‌ است.

خبرگزاری میزان - ژانر دفاع مقدس تنها ژانری است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینمای ایران به وجود آمد و طی سالیان گذشته با ساخت فیلم‌های درخشانی تجلی یافته است. جشنواره فیلم مقاومت که اینک در حال برگزاری است بی شک در رشد و تجلی فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بی تأثیر نبوده است.

سینمای جنگ و دفاع مقدس در ایران به دو دسته زمان جنگ تحمیلی و پس از جنگ تحمیلی تقسیم می‌شود که در هر دو دسته آن تعداد زیادی فیلم‌های بلند و کوتاه ساخته شده که برخی از آن‌ها در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز بسیار خوش درخشیده اند.

طی این سال‌ها فیلمسازان زیادی در سینمای کشورمان به عنوان یک سینماگر مولف مبادرت به ساخت فیلم‌های داستانی جنگ و هشت سال دفاع مقدس نموده اند که از میان آن‌ها افرادی همچون «ابراهیم حاتمی کیا»، زنده یاد «رسول ملاقلی پور»، «کمال تبریزی»، «احمدرضا درویش» و ... زبانزد و ستاره‌های درخشان سینمای جنگ هستند و بهترین فیلم‌های داستانی هشت سال دفاع مقدس را برای سینمای ایران به ارمغان آورده اند.

همچنین در حوزه مستند سازی جنگ نیز از همان روز‌های آغازین جنگ تحمیلی تا کنون فیلمسازان زیادی از آماتور گرفته تا حرفه‌ای مبادرت به ساخت فیلم نموده اند که در این میان جایگاه شهید «سید مرتضی آوینی» فراموش نشدنی است.

اما سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که چرا در حوزه سینمای دفاع مقدس تنها تعداد اندکی فیلمساز توانسته اند فیلم‌های شاخص و ارزشمند تولید نماید و گوشه‌ای از حقایق جنگ را به تصویر بکشند؟ مگر سینمای دفاع مقدس به عنوان تنها گونه سینمای بومی و ملی ما نباید از تمامی گونه‌های سینمایی دیگر متمایز باشد و نگاه ویژه مخاطبان، سینماگران و مسئولین را به سوی خود معطوف نماید؟ چرا امروزه تنها از سینمای دفاع مقدس نامی و جشنواره‌ای با نام «جشنواره فیلم مقاومت» باقی مانده است؟ چرا تولیدات سینمای ارزشمند دفاع مقدس روز به روز چه از لحاظ تولید و چه از منظر ساختار تنزل پیدا کرده و هیچ کس به فریاد این سینمای مهم و ارزشمند نمی‌رسد؟ مگر سینمای دفاع مقدس به عنوان یک سینمای ملی نباید در دل تمامی مخاطبان سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، پس چرا این سینما بدین سان مهجور واقع شده است؟

نکته‌ای واضح و آشکار این که است سینمای پر افتخار دفاع مقدس امروزه جایگاه خود را به کلی از دست داده. این سینمای غنی و پربار که تا دو دهه قبل و در ایام جنگ تحمیلی و سال‌های ابتدایی پس از آن بسیار فعال بود امروزه مانند محتضری در بستر مرگ افتاده و اگر جشنواره فیلم مقاومت طی سال‌های اخیر برگزار نمی‌شد مسلماً تاکنون به واسطه اهمال کاری‌های مدیران فرهنگی و سینمایی از یاد‌ها و خاطره‌ها رفته بود.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

«روایت حبیب» از امشب روی آنتن شبکه ۳ می‌رود

«روایت حبیب» به مناسبت گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس از امشب ساعت ۲۲.۱۵ به مدت یک هفته روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

خبرگزاری میزان - به مناسبت گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌ تلویزیونی «روایت حبیب» در هفت قسمت به بررسی زندگی و زمانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

در این مجموعه برنامه بخش‌های متنوعی از دوران دفاع مقدس شهید سلیمانی برای اولین بار از سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید


سخنان تاریخی شهید سلیمانی در جمع رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در دوران جنگ، گزارش‌هایی از سیر اقدامات سردار سلیمانی از سال اول تا پایان جنگ، برش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع رزمندگان لشکر حاج قاسم، گزارش‌هایی از رابطه شهید سلیمانی با شهدا، و سخنان تبیینی و دیده‌نشده‌ای از حاج قاسم سلیمانی درباره دوران دفاع مقدس از جمله بخش‌های «روایت حبیب» است.

«روایت حبیب» در ایام هفته دفاع مقدس هر شب از شبکه سه سیما پخش خواهد شد، و در اولین برنامه، از ساعت ۲۲:۱۵ سه‌شنبه اول مهرماه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و فرمانده لشکر ۵ نصر در دوران دفاع مقدس به ذکر خاطرات و روایت خود از «حبیب» جبهه‌های جهاد سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی خواهد پرداخت.

 برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

نظر شما