شناسهٔ خبر: 42819503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آغاز همزمان بهار و پاییز در جهان، امروز ساعت ۱۷!+عکس

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بعدازظهر امروز در حالی ساکنان نیمکره شمالی فصل پاییز را شاهد خواهند بود که ساکنان نیمکره جنوبی به استقبال بهار می‌روند.

صاحب‌خبر -
مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره اعتدال فصل پاییز و بهار که هر سال دو بار اتفاق می‌افتد، گفت: به مسیر حرکت ظاهری خورشید بر روی کره آسمان «دایره البروج» گفته می‌شود و با دایره دیگری به نام «استوای آسمان» با توجه به انحراف محوری زمین و تاثیر آن بر این دو دایره، زاویه ۲۳.۵ درجه می‌‎سازد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: بر این اساس دوایر اشاره شده در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند که به آن‌ها «گِره» یا «عِقده» (Node) می‌گویند و نام این دو نقطه "اعتدالین" است که یکی «اعتدال پاییزی» و دیگری «اعتدال بهاری» می‌شود.

عتیقی افزود: بر پایه دانسته‌های موجود، ایرانیان باستان از گذشته‌های دور با دقت نسبتا خوبی این موقعیت‌های نجومی را محاسبه می‌کردند و حتی تا قبل از عصر "هخامنشیان"، آغاز سال در پایان فصل تابستان و روز آغازین فصل پاییز بوده است.

آغاز همزمان بهار و پاییز در جهان، امروز ساعت ۱۷!+عکس
 
 


او با بیان اینکه احتمالا به دلیل اینکه که شغل بیشتر مردم آن روزگار کشاورزی بوده، آغاز سال پایان فصل تابستان بوده است، گفت: کشاورزان با جمع آوری محصولات خود در پایان فصل تابستان، خود را آماده سال نو کشاورزی و کشت پاییزی می‌کردند بنابراین اول مهر و آغاز پاییز را آغاز سال می‌دانستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: در هنگام اعتدال پاییزی، مهر تابان از بالای صفحه استوای آسمان به سمت جنوب کره آسمان می‌رود. در هر سال ۲ اعتدال یکی بهاری و دیگری پاییزی وجود دارد و در زمان اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی، ساکنان نیمکره جنوبی زمین در آستانه فصل بهار قرار می‌گیرند.

آغاز همزمان بهار و پاییز در جهان، امروز ساعت ۱۷!+عکس
 
 

عتیقی ادامه داد: در ساعت ۱۷:۰۱ امروز (سه‌شنبه، اول مهر)، خورشید به نقطه اعتدال پاییزی رسیده و فصل پاییز در نیمکره شمالی زمین آغاز می‌شود و هم زمان نیمکره جنوبی به استقبال فصل بهار می‌روند.
 
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما