شناسهٔ خبر: 42819019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

در نشست خبری عنوان شد:

حوزه هنری بین المللی تر می شود/ اضافه شدن بخش پوستر به مسابقه فلسطین تنها نیست

موج نیوز محمدصالح حجت الاسلامی

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با تاکید بر دورخیز این نهاد هنری برای بین المللی تر شدن، افزایش بخش پوستر به مسابقه کارتون و کاریکاتور فلسطین تنها نیست را در راستای فعال شدن رشته های هنری دیگر حوزه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و مسعود شجاعی طباطبائی مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه و دبیر هنری مسابقه در سالن سوره حوزه هنری و رعایت پروتکلهای بهداشتی پیش از ظهر امروز برگزار شد.

ارتباط حوزه هنری با هنرمندان جبهه مقاومت گسترش می یابد

در ابتدای این نشست دادمان  مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» را طلیعه‌ای نو برای دوره جدید فعالیت حوزه هنری دانست و گفت: گروه جزییات فعالیت‌های جدید حوزه هنری را در محفلی دیگر ارائه خواهیم داد اما به عنوان یکی از محورهای جدید دوران جدید این نهاد درصددیم ابعاد و هویت بین‌المللی حوزه هنری در شاخه‌های مختلف هنری تقویت شود.

وی افزود: حوزه هنری نمونه های موفقی از انتقال تجربه‌ در زمینه انقلاب و مقاومت داشته و ما به روشنی اعلام می‌کنیم هر آنچه از تجربه و توان در این زمینه داریم و ظرفیت‌هایی که در بیش از ۴۰ سال تاسیس حوزه کسب کرده ایم را در اختیار همه هنرمندانی که در جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند، قرار خواهیم داد.

محمد مهدی دادمان در ادامه از اراده حوزه هنری برای ایجاد شبکه‌ای از محافل هنری متعهد و جریان‌ساز علیه رژیم منحوس اشغالگر خبر داد و گفت: این آمادگی را داریم هر کاری از دست‌مان بر می‌آید در منطقه غزه انجام دهیم تا هنرمندان فلسطینی با قدرت بیشتری جنگ و مبارزه گسترده هنری را شکل دهند.

سازشکاران موضوع این دوره مسابقه فلسطین تنها نیست

در ادامه این نشست مسعود شجاعی طباطبائی در مورد تفاوت این دوره مسابقه هنری فلسطین تنها نیست با دوره های پیشین گفت: علاوه بر کارتون و کاریکاتور، در این دوره بخش پوستر هم اضافه شده است.

وی در ادامه به رفتار موهن مجله شارلی ابدو اشاره کرد و گفت: در عمل ما شاهدیم که ادعای آزادی بیان در فرانسه یک ادعای ناصحیح است چرا که اقدام گروه کوچکی در نشریه شارلی ابدو در جهت نفرت پراکنی و توهین به پیامبر گرامی اسلام می بینیم اما این اقدام با مجازات روبرو نمی‌شود، در حالی که در آن کشور سخت‌ترین مجازات‌ها درباره هولوکاست اتفاق افتاده است. بنابراین آزادی بیان آنها دوگانه است در حالی که بحث توهین به پیامبر و آزرده کردن دل میلیون‌ها مسلمان، مصداق آزادی بیان نیست.

وی سپس به مسئله فلسطین پرداخت و گفت: در حالی که در جنگ جهانی دوم عاملان آغاز جنگ مشخص بودند و سوال این است که در حالی که فلسطین در آن زمان کشوری بی طرف و هزاران کیلومتر دور از فضای جنگ بود چرا باید به اشغال درآید به جای اینکه مسببین جنگ پاسخگوی رفتار خود باشند به  مردم فلسطین ظلم شود.

نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست

وی در مورد موضوع بخش کاریکاتور هم گفت: عادی سازی روابط باعث نخواهد شد که فلسطین تنها بماند چرا که مردم کشورهای دنیا با این مسئله کنار نخواهند آمد. اتفاقی که با انور سادات آغاز شد که هم مسلمانان و هم مردم کشور خودش را غافلگیر کرد و هم اکنون هم حتی تعدادی از کشورها بدون اینکه ریما چنین اقدامی را اعلام کرده باشند اما در عمل روابطی عادی با رژیم صهیونیستی دارند همانطور که در برخورد اردن با کاریکاتوریست معترضش دیدیم. بر اساس وقایع پیش آمده سازشکاران عنوان بخش کاریکاتور این دوره است. 

شجاعی طباطبائی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده خواهیم کرد، حتی پویش‌های مردمی را نیز در این موضوع شکل می‌دهیم و هشتگ‌های انگلیسی و عربی هم ایجاد می‌کنیم. در این زمینه حتی موشن گرافیک و انیمیشن آثاری که از قبل در اختیار داریم را هم تولید خواهیم کرد تا در فضای مجازی به نمایش درآوریم.

وی در مورد جزئیات برگزاری این مسابقه اعلام کرد: متن کامل فراخوان این مسابقه در سایت ایران کارتون بارگزاری شده است و بر اساس آن، هر کسی می‌تواند ۵ اثر ارائه کند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر است. داوری آثار ۲۰ تا ۲۲ آذرماه انجام خواهد شد و ۳۰ آذر ماه نیز مراسم پایانی و اعلام برگزیدگان خواهد بود.

دبیر هنری مسابقه فلسطین تنها نیست با تاکید بر اینکه هنرمندان ایرانی و خارجی داوری این مسابقه را برعهده خواهند داشت در مورد داوران خارجی این دوره گفت: ناجی بن ناجی رییس سایت مغرب کارتون و عرب کارتون، سیلوانو بلو برزیلی از آمریکای لاتین  که در حوزه مقاومت کارهای موثری انجام داده، جیجت کاستانا از اندونزی از منطقه آسیای دور داوران خارجی هستند و داوران ایرانی در آینده معرفی خواهند شد.

وی جوایز این مسابقه را متناسب با استانداردهای مسابقات بین المللی اعلام کرد و گفت: در هر بخش نفر اول دو هزار یورو، نفر دوم هزار پانصد یورو و نفر سوم هزار یورو جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.

حوزه هنری بین المللی تر می شود

در بخش دیگری از این مراسم محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری تاکید کرد: فعالیت های فعلی حوزه هنری بویژه در حوزه هنرهای تجسمی و علی الخصوص کاریکاتور ادامه و امتداد مسیری است که در حوزه هنری آغاز شده بود و ادامه داده خواهد شد. با تلاش استاد مسعود شجاعی طباطبائی در اداره تجسمی امروز یک شبکه ارتباطی گسترده و جهانی از هنرمندان به ویژه کاریکاتوریست‌ها شکل گرفته که کنش جمعی مشترکی را رقم می‌زند.

وی افزود: البته تجربه کارهای مشترک در مرکز هنرهای نمایشی و ادبیات پایداری و سینما هم در مواردی شکل گرفته است ضمن اینکه با برادران و خواهران در لبنان، سوریه و عراق و غزه تجربه همکاری های جدی وجود داشته است اما با تلاش های آغاز شده حوزه هنری در فردای نزدیکش بین المللی تر خواهد بود. 

دادمان تاکید کرد: در حال حاضر هم ارتباطاتی شکل گرفته که شرح تفصیلی آن به زمانی که یک اقدام عملی دیگر صورت بگیرد ارائه خواهد شد. البته به ما حق بدهید که در مورد برخی از کانون های جغرافیایی که مزاحمت هایی برای هنرمندان ایجاد خواهد شد، از شرح تفصیلی و شفاف تعاملات و ارتباطات ناگزیرم. اما آنچه که به طور قطع می توانم اعلام کنم این است که در کانون های اصلی مقاومت کارهای بزرگی رقم خواهد خورد که ان‌شاءالله گزارش آن را خواهیم داد.

شجاعی طباطبائی هم در همین راستا گفت: مدتی است که با کانون کاریکاتور عراق که «بیت الکاریکاتیر» نام دارد ارتباط داریم و خوشحالیم که از این طریق با هنرمندان جبهه مقاومت هم می توانیم ارتباط بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل کمرنگ شدن فعالیت سایر رشته های هنری در حوزه هنری گفت برخی از رشته های هنری مسابقات بین المللی دارند و برخی همچون کاریکاتور می توانند واکنشی سریع نسبت به جریانات داشه باشند اما این موضوع به صورت جدی در دیگر رشته‌ها نیز پیگیری می‌شود و از آنجایی که حوزه هنری، شبکه‌ای وسیع از هنرمندان را در ۳۰ استان دارد، اگر شرایطی مهیا شود حتما از ظرفیت‌های آنها نیز استفاده می‌کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: باید تاکید کنم که موضوعات مختلف از سوی هنرمندان کاریکاتوریست داخلی و خارجی از ما مطالبه می‌شود و چون اقدامات ما با مباحث ظلم‌ستیزی همخوانی دارد از ما این انتظار وجود دارد.

شجاعی طباطبایی در مورد نحوه برگزاری این مسابقه در شرایط پاندمی شدن ویروس کرونا گفت: مسابقه از صفر تا صد به صورت مجازی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه هر کاری که ارسال می‌شود در گالری مجازی آثار در سایت ایران کارتون قرار خواهد گرفت. 

کاریکاتور ایران در جهان حرف اول را می زند

وی در پاسخ به اظهارات خبرنگار خبرگزاری موج در مورد لزوم تربیت نیروهایی با توانمندی های مسعود شجاعی طباطبائی برای برنامه ریزی و اجرای رویدادهای هنری بزرگ بین المللی و تکثیر او که عموم چنین رویدادهایی را در کشور طراحی و اجرا می کند گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از عزیزان در کشور هستند که مسابقات موفقی را به شکل زیاد و بین المللی برگزار می کنند. افرادی همچون عباس ناصری در بجنورد که دوازده مسابقه بین المللی را با موفقیت برگزار کرده است و یا دوستی که مسابقه موفق هولوکاست در ایران، یا موزه تبریز که سه روز قبل فراخوان بین المللی کاریکاتور جاذبه های تبریز را منتشر کردند  و همینطور آرش فروغی در خرم آباد که مسابقه ای را برگزار می کند که پنجاه و هفت کشور در آن حضور دارد از این افراد هستند.

نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست

شجاعی طباطبائی با بیان اینکه به ضرس قاطع می توان گفت که در حوزه کارتون و کاریکاتور جهان حرف اول را می زنیم، افزود: خوشحالم که عموم این دوستان شهرستانی و جوان هستند که به شکل خیلی جدی فعالیت می کنند. 

چرا مدعیان جهانی درباره یک واقعه تاریخی این طور موضع می‌گیرند 

محمد مهدی دادمان هم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد اینکه آیا در راستای وعده اش در مورد تقویت حوزه اندیشگی حوزه هنری در کنار رویدادهای اینچنینی به تولید ادبیات و محتوا خواهند پرداخت گفت: به سه نکته جزئی اما با اهمیت در مورد این مسابقه اشاره می کنم. اول اینکه یکی از انگیزه های اصلی افزایش بخش پوستر به این مسابقه نسبت به دوره های قبل به دلیل دغدغه تقویت رشته های دیگر هنری و درگیر کردنشان با یک رویداد بین المللی تا آنجائیکه فضا اجازه می دهد بوده است.

وی افزود: دومین نکته استفاده از لفظ رویداد بین المللی  در مورد این مسابقه است که در این راستا همکاران ما برنامه ریزی کرده اند که در کنار برگزاری مسابقه برنامه ترویجی جدی برای بازنمایی و گسترش بازدید آثاری که در دوره های گذشته تولید شده را آغاز کنند.

دادمان ادامه داد: شرایط و مختصات تولید آثار هنری، تغییر کرده و شتابان به سمت جدیدی می رود. همکاران من در اداره کل هنرهای تجسمی و معاونت هنری برآمدند تا با همین موضوع و مختصات به صورت خاص بر تبدیل کارتون ها و کاریکاتورها به موشن گرافیک‌ها و تمرکز کنند تا موشن هایی تولید شوند که  بتوانند در فضای مجازی دست به دست شود و بر مخاطبان آثار تولید شده بیفزایند.

رئیس حوزه هنری در مورد اهمیت بخش ترویجی و توسعه مخاطب مسابقات هولوکاست افزود: حوزه هنری با مشارکت مجموعه های دیگر بر یک محور محتوایی مهم تمرکز کرده اند اما عجیب است که اهمیت آنرا هنوز درک نمی کنیم و بررسی نمی کنیم که چرا مدعیان جهانی درباره یک واقعه تاریخی این طور موضع می‌گیرند و اتفاقا بی محابا به ارزش‌های ما می‌تازند. بنابراین حتما در این بخش ترویجی این مورد را جدی می‌گیریم چون معتقدیم باید منطق پوشالی مدعیان آزادی بیان نقد شود و در این زمینه بر حضور حرفه‌ای هنرمندان تاکید داریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس از دوستانمان خواسته ایم که با اتخاذ تمهیداتی زمینه حضور گسترده تر هنرمندان نیمه حرفه ای و غیر حرفه ای در رویدادها فراهم شود تا شاهد حضور گسترده تر  آحاد مردم باشیم و واکنش عمومی تری راذگ مشاهده کنیم.

نظر شما