شناسهٔ خبر: 42818598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رسانه‌های چین درباره ادعای آمریکا علیه ایران چه گفتند؟

ایرنا : رسانه‌های چین در واکنش به ادعای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و همچنین اعمال تحریم‌های غیرقانونی جدید واشنگتن علیه تهران، نوشتند که آمریکا در این اقدامات غیرقانونی تنها است و هیچ کشور دیگری کاخ سفید را همراهی نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

«سی جی تی ان» تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی با اشاره به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران نوشت: این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده است که حتی دبیرکل سازمان ملل هم آن را محکوم کرده و گفته است که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهد داد.

گزارش با اشاره به مخالفت جامعه جهانی از جمله متحدان اروپایی آمریکا با این تحریم ها نوشت که دونالد ترامپ به زعم خود در تلاش است تا خود را به عنوان یک قهرمان برای ثبات خاورمیانه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نشان دهد در حالی که این تحریم ها هیچ نتیجه ای نخواهند داشت.

«سی جی تی ان» با مرور نامه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت نوشته است که «آنتونیو گوترش» در این نامه تاکید کرده است در مورد بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران قطعیت وجود ندارد بنابراین هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت.

در این گزارش آمده است آمریکا حتی مادورو رییس جمهوری ونزوئلا را به اتهام همکاری با ایران تحریم کرده است انگیزه این اقدام ایالات متحده، منقضی شدن قریب الوقوع تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران و تلاش برای هشدار به بازیگران خارجی است که در صورت خرید و فروش اسلحه با ایران با تحریم های ایالات متحده روبرو خواهند شد.

تلویزیون انگلیسی زبان چین در ادامه به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست مجازی شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک پرداخته و به نقل از او نوشته است که آماده تبادل کامل زندانیان با ایالات متحده است.

خبرگزاری رسمی چین هم در واکنش به ادعاهای آمریکا در مورد تحریم های ایران نوشت که آخرین تحریم های دولت ترامپ علیه ایران پس از آن صورت گرفت که اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت تاکید کرده اند که ایالات متحده حق ندارد به دلیل خروج از توافق هسته ای ایران، به مکانیسم ماشه متوسل شود.

شینهوا از این تحریم ها به عنوان «تحریم های خود ساخته و ادعایی» یاد کرد و افزود: ایالات متحده روز دوشنبه تحریم ها و اقدامات تازه ای را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه های تسلیحاتی هسته ای و معمولی ایران اعلام کرد که به طور گسترده مورد مخالفت جامعه جهانی قرار گرفته است.

گزارش با یاداوری سخنان پوچ مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و پمپئو در مورد اهمیت تحریم ها به اظهارات ظریف وزیر خارجه ایران پرداخته که گفته است تحریم های ایالات متحده «چیز جدیدی نیست».

خبرگزاری رسمی چین افزوده است ایالات متحده پس از تلاش نافرجام و انزوای خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران که ماه آینده منقضی می شود، در تاریخ ۲۰ آگوست به طور یکجانبه به "مکانیسم ماشه" متوسل شد.

گزارش می افزاید با این وجود اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت اظهار داشتند که ایالات متحده حق ندارد از مکانیسم ماشه استفاده کند زیرا این کشور پس از خروج از توافق هسته ای ایران در ماه مه ۲۰۱۸ دیگر عضو برجام نیست.

در ادامه این گزارش به واکنش چین به این تحریم ها اشاره شده و آمده است که جانگ جون، نماینده دائمی چین در سازمان ملل، روز یکشنبه با ارسال نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، مخالفت خود را با اعلام یک جانبه ایالات متحده درباره بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران اعلام کرد.

جانگ در نامه خود گفت که ایالات متحده یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه مه ۲۰۱۸ خارج شده است و دیگر از شرکت کنندگان برجام نیست بنابراین استناد این کشور مکانیسم ماشه غیر قانونی است.

رادیو بین المللی چین هم در گزارشی به مخالفت چین با این تحریم ها پرداخته و نوشته است «وانگ ون بین»  سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده است که آمریکا از برجام خارج شده و اصلا حق ندارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد سازوکاز ماشه علیه ایران به اجرا گذاشته شود شورای امنیت طبق مقررات توافقنامه شماره ۲۲۳۱، مقررات خاتمه تحریم های ذیربط علیه ایران را اجرا خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است رئیس شورای امنیت به عدم اقدام نسبت به خواسته آمریکا تصمیم گرفته و تا کنون شورای امنیت نیز هیچ اقدامی درباره راه اندازی سازوکار ماشه انجام نداده است.

وانگ در ادامه گفته است: اعضاء برجام از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان جداگانه پیام خود را به رئیس شورای امنیت ارسال کرده و موضع مخالف خود را با اعلام یکجانبه آمریکا مبنی بر احیای تحریم های شورای امنیت علیه ایران نشان داده اند اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای موضع خود را اعلام کرده است. این نشان دهنده موضع مشترک و تفاهم گسترده جامعه بین المللی است.

نظر شما