شناسهٔ خبر: 42818509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مراسم رونمایی از مستند "نبردهای فانتوم"در پایگاه شهید نوژه همدان برگزار شد

گروه استان‌ها- مراسم بزرگداشت حماسه غرور آفرین عملیات "کمان ۹۹ "و رونمایی از مستند دیدنی و خوش ساخت "نبردهای فانتوم" به همت سازمان رسانه‌ای اوج و با همکاری پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ظهر امروز مراسم بزرگداشت حماسه غرور آفرین "عملیات کمان 99" و رونمایی از مستند دیدنی و خوش ساخت  "نبردهای فانتوم" به همت سازمان رسانه‌ای اوج و با همکاری پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان ، پیشکسوتان و امرای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین فرمانده و خلبانان پایگاه سوم شکاری شهید نوژه برگزار شد علاوه بر اجرای مانور جنگنده‌های این پایگاه پرافتخار و نقش آفرین در دوران دفاع مقدس، از برخی پیشکسوتان این عرصه نیز تجلیل شد. 

امیر سرتیپ رضا خدایی با بیان اینکه روز یکم تیرماه سال 59  تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خلبانان قهرمان پایگاه شهید نوژه از عملیات پرافتخار کمان 99  که برهم زننده معادلات، تفکر و استراتژی دشمن بعثی بودند، بازگشتند، افزود: این افتخار و اتفاق تا روزی که دنیا پابرجاست و پرچم پرافتخار میهن عزیز اسلامی بر فراز آسمان‌ها به اهتزاز درمی‌آید ماندنی است و نام و خاطره آن قهرمانان رشید و فرزندان برومند ایران اسلامی فراموش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه فقط خدا می‌داند چه در دل آن خلبانی بود که در دل شب به جنگ دشمن می‌رفتند گذشته است افزود: فقط خدا می‌داند آن فردیکه که هواپیما را در اوج تحریم‌ها با دلسوزی آماده می‌کرد تا ثانیه‌ای در جواب دادن به دشمن تاخیری صورت نگیرد چه حالی داشت.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه با تشریح نقش غرور آفرین همافران ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس این افراد را مصداق قهرمانانی دانست که هیچ گاه نامشان در تاریخ فراموش نخواهد شد و بیان کرد: رشادت مردان پایگاه شهید نوژه و دیگر پایگاه‌های آغشته به خون شهدا در دفاع از وطن فراموش نخواهد شد.

وی پایگاه هوایی شهید نوژه را مکانی برای پرواز  ققنوس‌ها، پرنده‌ها و سیمرغ‌های واقعی ایران برشمرد و اظهار داشت: آیندگان خواهند گفت این چنین افرادی بودند که اجازه ندادند سر سوزنی ازخاک کشور مورد تعرض قرار گیرد و جدا شود.

سالار بی‌باک  تهیه کننده مستند سریالی "نبردهای فانتوم" نیز با بیان اینکه تقریبا 10 سال پیش مستندی را در شبکه یک با عنوان «نبردهای تامکت» که شامل روایت خلبان‌های اف 14 بود پخش شد که بازخورده خوبی داشت و بعد از آن تصمیم گرفتیم مستندی از خلبان‌های پرواز اف4 بسازیم، اظهارداشت: "نبردهای فانتوم" مستندی است در سه قسمت 42 دقیقه‌ای که به شرح ماموریت‌ها و عملیات‌های خلبانان شکاری بمب افکن اف-4 (ملقب به فانتوم) دردران دفاع مقدس می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه این مستند پس از معرفی مختصر خصوصیات فنی و پروازی این هواپیما که ستون فقرات نیروی هوایی در جنگ را تشکیل می‌داد به تاریخچه ورود این جنگنده به کشور اشاره می‌کند، افزود: در این مستند پس از اخذ مصاحبه از خلبانان جنگنده‌های اف4 ، صحنه‌ها بازسازی شده و امروز بخش اول آن در سه قسمت منتشر می‌شود.

تهیه کننده و نویسنده "نبردهای فانتوم" بیان کرد: بخشی از مستند نیز انیمیشن است یعنی پس از عکاسی و مدل سازی توانستیم برخی صحنه‌ها را از این طریق بازسازی کنیم هرچند در برخی از صحنه‌ها نیز از تصاویر آرشیوی استفاده کرده‌ایم.

وی از ساخت فیلمی درباره شهید ستاری خبر داد و گفت: در حال حاضر سازمان اوج در حال ساخت چند پروژه سینمایی است که یکی از آنها  فیلم سینمایی   آذرخش است که به بخشی از زندگی شهید ستاری می‌پردازد و اگر جشنواره فیلم فجر برگزار شود این فیلم نیز اکران می‌شود.

محمدعلی محمدی  نیز با اشاره به اینکه در جایگاه و مکانی قرار گرفتیم که مایه عزت و شرف مردم ماست، اظهار داشت: این پایگاه،  پایگاهی است که در عرصه‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن مایه افتخار و مباهات مردم ما بوده و هست.

وی تصریح کرد: قطعا افتخارات پایگاه شهید نوژه را فراموش نخواهیم کرد و نسل‌های بعد نیز آن را فراموش نمی‌کنند  چرا که در این مکان عملیاتی مانند «اچ 3» به وقوع پیوست که سال‌ها نیاز است تا نظامیان تراز اول و تحلیلگران برجسته دنیا برای تحلیل  آن قلم‌فرسایی کنند.

مدیرکل حوزه سیاسی و امنیتی استانداری همدان بابیان اینکه  هرگز سابقه تاریخ عملیات "کمان 99" به عنوان عملیات هوایی گسترده نیروهای مسلح ایران علیه عراق فراموش نخواهد شد چراکه این موضوع سبب افتخار و مباهات برای همه و نسل‌های آینده است عنوان کرد: از تهیه کننده مستند "نبردهای فانتوم" تقاضا دارم تمام زوایای پیدا و پنهان افتخارات این پایگاه که جزو سرمایه‌های عظیم ایران در استان همدان است را به تصویر بکشید ما نیز در این راستا از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

 انتهای پیام/742/ ت

نظر شما