شناسهٔ خبر: 42818339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه هوکایدوی ژاپن در گفتگو با مهر:

دلایل شکست و انزوای آمریکا در شورای امنیت

استاد دانشگاه هوکایدوی ژاپن با بیان اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت نتیجه یکجانبه گرایی این کشور است، گفت که انتخاب مجدد ترامپ به معنای تأیید یکجانبه گرایی توسط مردم آمریکا خواهد بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل - پیمان یزدانی: در حالی که سه کشور اروپایی عضو برجام و روسیه و چین ادعای کاخ سفید را مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه رد می‌کنند اما همچنان دولت ترامپ ادعا می‌کند که مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کرده است.

ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا، نه تنها هیچ‌یک از اعضای این شورا صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی را با پروفسور «کازوتو سوزوکی» استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه هوکایدوی ژاپن انجام داده که در ادامه مشروح آن می‌آید.

*از نظر شما، آیا اقدام ایالات متحده قانونی است؟

از نظر حقوقی، آمریکا می‌تواند این حق را داشته باشد که اعتراض خود را با نامه قطعنامه ۲۲۳۱ به شورای امنیت ارسال کند. اما با تمام این تفاسیر٬ قانونی بودن آن توسط اکثر اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی پذیرفته نیست. ممکن است قانونی باشد اما مجاز نیست.

*چرا ترامپ علی رغم مخالفت کشورهای مختلف حتی متحدان اروپایی آمریکا، بر مسئله ایران در شورای امنیت پافشاری می‌کند؟

من فکر می‌کنم این یک اقدام سیاسی برای جلب رضایت طرفداران وی است که اکثراً ضد ایران و طرفدار رژیم اسرائیل هستند. حتی در صورت اجرای مکانیسم ماشه، تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس شورای امنیت ممکن است از قدرت اجرای کامل برخوردار نباشد زیرا بسیاری از کشورها با این تصمیم موافق نیستند. اما دولت آمریکا اهمیتی به موفقیت و کارایی آن نمی‌دهد. این نشان دهنده این موضوع است که دولت ترامپ برخلاف تمام مخالفت‌ها هر کاری را برای جلب نظر طرفداران خود انجام می‌دهد.

*دلایل شکست و انزوای آمریکا در شورای امنیت چیست؟

عدم مشروعیت و نتیجه اقدامات یکجانبه یکی از دلایل اصلی شکست آمریکا می‌باشد. شورای امنیت٬ تمام قدرت خود را از تمایلات و رضایت جامعه جهانی به عنوان یک مجموعه کلی می‌گیرد. قوانین بین‌المللی مانند قوانین داخلی نیستند و باید با رضایت و تعهد جامعه بین‌المللی پشتیبانی شوند. لذا اقدامات یکجانبه روشی برای ایجاد اجماع بین‌المللی نیستند.

*پیامدهای یکجانبه گرایی دولت آمریکا را برای صلح و ثبات جهانی چگونه می‌بینید؟

بستگی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر دارد. در صورت انتخاب مجدد ترامپ، دنیا شاهد این موضوع خواهد بود که مردم آمریکا سیاست یکجانبه گرایی وی را تایید کرده‌اند. سیاستی که باعث به وجود آمدن یک فضای خصمانه برای بسیاری از کشورها می‌شود و در نهایت صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند. در صورت شکست او در انتخابات، این احتمال وجود دارد که آمریکا بتواند اعتبار بین‌المللی خود را بازسازی کند و صلح و امنیت را به صحنه بین‌المللی بازگرداند.

نظر شما