شناسهٔ خبر: 42818051 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیمه بیکاری هم سیستمی و غیر حضوری می شود

فاطمه اسماعیلی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی برضرورت اصلاح قانون بیمه بیکاری که نمی تواند در شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه پاسخگوی متقاضیات باشد تاکید کرد و گفت: زیرساخت غیرحضوری شدن فرایند بیمه بیکاری فراهم شده که با رفع نواقص جزئی، می توانیم شاهد راه اندازی این سیستم باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی شکوری در سومین وبینار تخصصی «حمایت از بیمه‌شدگان بیکار شده سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با کرونا» که توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به چالش های پیش روی صندوق بیمه بیکاری گفت: از یک منظر مزایای صندوق بیمه بیکاری در وضع موجود به صورت سخاوتمندانه ارائه می شود؛ شرایط برقراری نسبتا آسانی دارد و مدت بهره برداری آن طولانی است و بعضا تا ۶۰ سالگی هم پرداخت می شود.


وی افزود: معافیت پرداخت از حق بیمه، معافیت مالیاتی و ... نیز وجود دارد و ما هم الزام قانونی داریم که اگر میانگین ۹۰ روز آخر حقوق بگیری فرد را محاسبه کنیم و عدد آن زیرحداقل حقوق باشد، باید ماده ۱۱۱ قانون کار را اعمال و حداقل دستمزد را رعایت کنیم.


مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اما در مصوبه ستاد کرونا، رقم مقطوعی برای متقاضیان پرداخت شد که با قانون بیکاری مصوب سال ۶۹ متفاوت بود گفت: در قانون بیمه بیکاری بعضا افراد چند سال مقرری دریافت می کنند و حاشیه امنی برای آنها ایجاد می کند. سابقه بیمه پردازی لحاظ می شود، استحقاق درمان دارند و ممکن است به سمت تنبلی بروند و گرایشی به بازگشت به کار ندارند و ممکن است کارهای مستقل دیگری را اجرا کنند.


شکوری به چالش مدیریت دوگانه پیرامون بیمه بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات قانونی صندوق ناشی از یک مدیریت دوگانه است که در وزارت کار در حوزه روابط کار تصمیم گیری می کنند اما پرداخت کننده سازمان تامین اجتماعی است، اما آیا سه درصد حق بیمه های دریافتی در شرایط بحرانی پاسخگو هست؟.


وی ادامه داد: تقریبا هفت میلیون و ۶۰هزار فرد بیمه شده مشمول قانون کار داریم که نصف جمعیت بیمه شدگان شاغل ما را دربرمی گیرد. این سه درصد حق بیمه های بیکاری تا آخر سال ۹۸ و در همین دو سال که یک انباشت بدهی داشتیم؛ یک سیرصعودی پیدا کرد و با بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شدیم. این سه درصد حق بیمه پرداختی کفاف پرداخت مقرری ۲۲۵ هزار مقرری بگیر در اسفند ۹۸ را نمی داد. 


مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی  تاکید کرد: در همین قانون پیش بینی نشده که اگر صندوق کسری آورد از کدام منابع باید تامین اعتبار کند؟ باید از محل های دیگر استفاده کرده و دست در جیب بیمه شدگان دیگر ببریم که شریک این گرفتاری ها هستند.


شکوری با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری برای در شرایط عادی تصویب شده اما نشان داد که در شرایط بحرانی نمی توانیم بیمه بیکاری را با این قانون اجرا کنیم گفت: حوادث غیرمترقبه را داریم و در قانون مشخص شده برقرای مقرری بیکاری ناشی از حوادث از محل همان سه درصدهای دریافتی حق بیمه بیکاری وصول شود این در حالی است که در شرایط عادی هم با انباشت و کسری مواجهیم.


وی افزود: خوشبختانه در دوران کرونا دولت با ما همگام بود و با توجه به مصوبه ستاد کرونا مبلغی را تخصیص دادند که شاید مطلوب نبود اما پوشش حداقلی به دنبال داشت. متوسط بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که قابل ملاحظه نبود اما با توجه به حجم بالای متقاضیان در دوران کرونا، منابع این چنین توزیع شد. دفترچه بیمه این افراد تا شهریور تامین اعتبار شد و معادل دوره ای که بیمه بیکاری دریافت می کنند جزو سوابقشان درنظر گرفته می شود.


مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی  با بیان اینکه یک هم افزایی در حوزه بیمه بیکاری را در این برهه و با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری شاهد بودیم گفت: این هم افزایی شکل گرفت و توانستیم در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی متقاضیان باشیم. اصلاح قانون یک راهکار مهم است. اگر قرار باشد بحران هایی از این دست گریبانگیر جامعه ما باشد با این قانون و ظرفیت های موجود پاسخگوی این حجم از متقاضیان نخواهیم بود.


به گفته شکوری، در این دوران ضرورت حمایت سایر اقشار که تحت پوشش قانون کار نبودند از جمله جامعه هنرمندان، قشر رانندگان، کارگران ساختمانی، قالیبافان، بیکاران در بخش خصوصی و بیمه شدگان اختیاری احساس می شد.


وی به تحولات دیجیتالی اشاره کرد و گفت: دیگر رویکردهای سنتی و مراجعات حضوری جای خود را به روش های غیرحضوری داده و ابتکار عمل وزارت رفاه در راه اندازی سامانه بیمه بیکاری بسیار به جا بود. اتفاق خوبی که باید رخ دهد و این هم افزایی را تکمیل کند لینک شدن سیستم بیمه بیکاری ما در تامین اجتماعی با سامانه جامع روابط کار در وزارت رفاه است.


وی درباره بیکاران در بخش خصوصی و بیمه شدگان اختیاری افزود: زیرساخت غیرحضوری شدن فرایند بیمه بیکاری فراهم شده که با رفع نواقص جزئی، می توانیم شاهد راه اندازی این سیستم باشیم و به کلی خدمات را غیرحضوری ارائه دهیم و همیشه آمادگی اتفاقات غیرمترقبه را داشته باشیم. چندین سیستم غیرحضوری داریم که در چندماه آینده تکمیل خواهند شد.


انتهای پیام

نظر شما