شناسهٔ خبر: 42817284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

منطق پوشالی مدعیان آزادی را به نقد می‌کشیم/دورخیز جهانی حوزه هنری

رییس حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی در یک نشست خبری، جزییات مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» و رویکردهای جدید حوزه در هنرهای تجسمی را تشریح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» سه‌شنبه اول مهرماه با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی در حوزه هنری برگزار شد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های جدید در حوزه هنری، گفت: قرار است مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست»، طلیعه‌ای نو برای دوره جدید فعالیت حوزه هنری باشد اما جزئیات فعالیت‌های جدید حوزه هنری را در محفلی دیگر ارائه خواهیم داد. در هر صورت، یکی از محورهای جدید دوران جدید پرداختن به ابعاد و هویت بین‌المللی حوزه هنری در شاخه‌های مختلف هنری است که درصددیم این بعد حوزه هنری تقویت شود.

وی به انتقال تجربه‌های موفق حوزه هنری در زمینه انقلاب و مقاومت اشاره کرد و افزود: ما به روشنی اعلام می‌کنیم هر آنچه از تجربه و توان در این زمینه داریم و ظرفیت‌هایی که در بیش از ۴۰ سال تأسیس حوزه کسب کردیم، در اختیار همه هنرمندانی که در جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند، قرار خواهیم داد.

شکل‌گیری شبکه‌ای از محافل هنری علیه رژیم صهیونیستی

دادمان خاطرنشان کرد: در نظر داریم شبکه‌ای از محافل هنری متعهد و جریان‌ساز علیه رژیم منحوس اشغالگر شکل بگیرد و این آمادگی را داریم هر کاری از دست‌مان بر می‌آید در منطقه غزه انجام دهیم تا هنرمندان فلسطینی با قدرت بیشتری جنگ و مبارزه گسترده هنری را شکل دهند.

شجاعی طباطبایی نیز در ادامه نشست با بیان اینکه در مسابقه «فلسطین تنها نیست» بخش پوستر علاوه بر کارتون و کاریکاتور اضافه شده است، به توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: اقداماتی نظیر اقدام نشریه شارلی ابدو در جهت نفرت پراکنی انجام می‌شود و این نفرت‌پراکنی را می‌توانیم در آثار گروهی کوچک که به پیامبر گرامی اسلام توهین می‌کنند، ببینیم اما این اقدام با مجازات روبرو نمی‌شود، در حالی که در فرانسه سخت‌ترین مجازات‌ها درباره هولوکاست اتفاق افتاده و دم از آزادی بیان می‌زنند؛ بنابراین آزادی بیان آنها دوگانه است و بحث توهین به پیامبر و آزرده کردن دل میلیون‌ها مسلمان، مصداق آزادی بیان نیست.

وی درباره مسابقه بیان کرد: بحث فلسطین و موجودیت این کشور از دیگر مباحث مهم برای ما است و از این جهت مهم است که بحث عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالی نیز مطرح می‌شود. این در حالی است که حتی مردمان و هنرمندان کشورهایی که در حال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، نیز با این روابط مخالفند و در این زمینه حتی کاریکاتوریست اردنی به زندان می‌افتد.

شجاعی طباطبایی به موضوع سازش‌کاران که از دیگر مباحث مطروحه در این مسابقه است، اشاره کرد و افزود: از همه ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده خواهیم کرد، حتی پویش‌های مردمی را نیز در این موضوع شکل می‌دهیم و هشتگ‌های انگلیسی و عربی هم ایجاد می‌کنیم. در این زمینه حتی موشن گرافیک و انیمیشن آثار را نیز تولید خواهیم کرد تا در فضای مجازی به نمایش درآوریم.

وی اظهار کرد: متن فراخوان کامل این مسابقه در سایت ایران کارتون بارگذاری خواهد شد و بر اساس آن، هر کسی می‌تواند ۵ اثر ارائه کند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر است. داوری آثار ۲۰ تا ۲۲ آذرماه انجام خواهد شد و ۳۰ آذر ماه نیز مراسم پایانی و اعلام برگزیدگان خواهد بود.

حضور چهره‌های بین‌المللی در جمع داوران

دبیر هنری مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» درباره داوران مسابقه نیز بیان کرد: داوران خارجی که در این مسابقه از آنها استفاده خواهیم کرد همه از چهره‌های شناخته‌شده عرصه کارتون و کاریکاتور هستند؛ ناجی بناجی از مراکش و رئیس سایت عرب کارتون، سیلوانا ملو از برزیل که در حوزه مقاومت کارهای مؤثری انجام داده است و جیتت کاستانا از اندونزی، داوران خارجی مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» هستند.

به گفته وی، جوایز مسابقه نیز با توجه به اینکه باید استانداردهای بین‌المللی را حفظ کنیم به یورو است و جایزه نفر اول، ۲ هزار یورو، نفر دوم هزار و ۵۰۰ یورو و نفر سوم هزار یورو خواهد بود.

محمدمهدی دادمان نیز بیان کرد: اقدامات حال حاضر حوزه هنری در حوزه هنرهای تجسمی و به ویژه کاریکاتور، در امتداد مسیری است که در حوزه هنری آغاز شده بود و با محوریت اقدامات آقای شجاعی طباطبایی ادامه می‌یابد و امروز یک شبکه ارتباطی گسترده به گستره همه جهان از هنرمندان تجسمی به ویژه کاریکاتوریست‌ها شکل گرفته که کنش جمعی مشترکی را رقم می‌زند. همچنین تعاملاتی با علاقمندان و مرتبطان با حوزه هنری نیز صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تقویت رویکرد پیشین و رشد چند برابری اقدامات، خدا را شکر فردای حوزه هنری را رقم خواهد زد و امیدواریم فردای حوزه هنری، بین‌المللی‌تر باشد و ارتباطاتی نیز در این مورد شکل گرفته است اما لازم می‌دانم از دوستان اجازه بگیرم تا در اقدام عملی دیگر، ثمره آن را اطلاع‌رسانی کنیم.

شجاعی طباطبایی همچنین با تاکید بر اینکه به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا، مسابقه از صفر تا صد به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: همچنین بنا داریم هر کاری که ارسال می‌شود در گالری مجازی آثار در سایت ایران کارتون قرار می‌دهیم. باید تاکید کنم که موضوعات مختلف از سوی هنرمندان کاریکاتوریست داخلی و خارجی از ما مطالبه می‌شود و چون اقدامات ما با مباحث ظلم‌ستیزی همخوانی دارد از ما این انتظار وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در دیگر شاخه‌های هنرهای تجسمی نیز دغدغه‌ای همچون کارتون و کاریکاتور وجود دارد یا خیر، گفت: در بحث مسابقات بین‌المللی برخی از رشته‌های هنری ابعاد بین‌المللی دارند و برخی دیگر از رشته‌ها هستند که می‌توان از بازخورد آنها، واکنشی سریع نسبت به جریانات داشت اما این موضوع به صورت جدی در دیگر رشته‌ها نیز پیگیری می‌شود و از آنجایی که حوزه هنری، شبکه‌ای وسیع از هنرمندان را در ۳۰ استان دارد، اگر شرایطی مهیا شود حتماً از ظرفیت‌های آنها نیز استفاده می‌کنیم.

شجاعی طباطبایی درباره تکثیر هنرمندی با وجوه همه‌جانبه داخلی و بین‌المللی گفت: در حوزه کاریکاتور تعداد زیادی از هنرمندان در حال فعالیت هستند و از جمله آنها می‌توان به عباس ناصری در بجنورد و آرش فروغی از خرم آباد اشاره کرد. خوشحالی من از این جهت است که این افراد جوان و شهرستانی هستند که در حوزه بین‌المللی بسیار فعال هستند و لازم است تاکید کنم در حال حاضر ما در حوزه کارتون و کاریکاتور قاطعانه حرف اول را در جهان می‌زنیم.

دادمان نیز در پایان این نشست، به نکاتی درباره مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» تاکید کرد و گفت: از آنجایی که دغدغه رشد دیگر شاخه‌های هنری نیز وجود دارد، در قدم اول به این مسابقه، بخش پوستر اضافه شده است. همچنین در نظر داریم تا جایی که شرایط اجازه می‌دهد، هنرمندان رشته‌های دیگر را نیز دخیل کنیم. از تعبیر بین‌المللی در سخنانم استفاده کردم، چون برنامه‌ریزی شده تا برنامه جدی ترویجی، برای بازنمایی و گسترش بازدید آثاری که در دوره‌های قبلی تولید شده است، داشته باشیم.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط و مختصات تولید آثار هنری، همکاران من در معاونت هنری حوزه هنری برنامه‌ریزی کردند که آثار در فضای مجازی مخاطب گسترده‌تری پیدا کند و همچنین بر تبدیل کارتون و کاریکاتور به موشن تمرکز کردند تا این آثار بازنمایی شوند.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: حوزه هنری و مرکز هنرهای تجسمی با مشارکت مجموعه‌های دیگر بر محور محتوایی مهم با موضوع هولوکاست تمرکز کردند چراکه ما هنوز متوجه نمی‌شویم و درک نمی‌کنیم چرا مدعیان جهانی درباره یک واقعه تاریخی این طور موضع می‌گیرند و اتفاقاً بی‌محابا به ارزش‌های ما می‌تازند. بنابراین حتماً در این بخش ترویجی این مورد را جدی می‌گیریم چون معتقدیم باید منطق پوشالی مدعیان آزادی بیان نقد شود و در این زمینه بر حضور حرفه‌ای هنرمندان تاکید داریم.

نظر شما