شناسهٔ خبر: 42816219 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست رسانه‌ای آیفیک مطرح شد:

مجوزهای ساخت سریال را خرید و فروش می‌کنند/ دعوای ارشاد و صداوسیما صدور مجوزها را متوقف کرده/ سریال ساخت تلویزیون در بستر پلتفرم‌ها هیچیک از اصول ممیزی را رعایت نکرده است

نشست رسانه‌ای انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) با موضوع صدور مجوزهای نمایش خانگی و مشکلات صنعت نمایش خانگی در دوران کرونا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) با حضور سیدامیر پروین‌حسینی (رئیس هیات مدیره انجمن) و مهدی کوهیان (مشاور حقوقی این صنف) در محل فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پروین‌حسینی (رئیس هیات مدیره آیفیک) درباره فعالیت‌های این صنف گفت: آیفیک انجمن صنفی شرکت‌های فیلمسازی دارای مجوز است. شرکت‌هایی عضو آیفیک هستند که از گذشته مشغول تولید فیلم بودند و تصمیم گرفتند دورهم جمع شوند تا از حقوق خودشان دفاع کنند. در مقاطعی هم خوب عمل کردند و ارشاد هم نظرات صنف را دریافت می‌کرده و در مسائل کارشناسی و داوری ورود کرده است. اما اخیرا آن انرژی و بهره‌ای که این صنف دارد به آن شکل که باید و شاید ازش استفاده نمی‌شود. تمام اعضا بدون هیچ چشم‌داشتی دورهم جمع شدند که مسائل صنفی‌شان را حل و فصل کنند اما در سالهای اخیر نسبت به آن بی‌مهری می‌شود.

در ادامه مهدی کوهیان (مشاور حقوقی این صنف) با اشاره به مشکلات صنعت تصویر و نمایش خانگی گفت: موضوعی که در قضیه واگذاری حق نظارت و مجوز نمایش خانگی به تلویزیون نگران‌کننده است، آینده فعالیت در این حوزه است. هم صداوسیما و هم وزارت ارشاد مدعی هستند که متولی این امر هستند. کرونا موضوع دیگری است که صنعت فیلمسازی را در کشور فلج کرده است. نبود حمایت صنفی و مشکلات بیمه و معیشتی و بیکاری از دیگر مشکلات امروز سینما و تلویزیون کشور است.

 پروین‌حسینی در ادامه گفت: در ساخت یک فیلم حدود صد تا دویست نفر مشغول کار می‌شوند و امرار معاش می‌کنند. اگر تولیدات متوقف شود و مجوزها صادر نشود بسیاری از افرادی که در این پروژه‌ها کار می‌کنند، بیکار می‌شوند. الان جلوی مجوزهای سریال نمایش خانگی را گرفته‌اند و هر دو نهاد یعنی سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد به خاطر اختلاف‌ها و رسیدن به یک ساز و کار روند اعطای مجوز را متوقف کرده‌اند. این موضوع چند ماه است که صنعت نمایش خانگی را فلج کرده و سرمایه‌های بخش خصوصی که به سختی قانع به تولید شدند، دارد از دست می‌رود. هیچ کسی هم برایش این موضوع اهمیت ندارد و همه سر این دعوا دارند که قدرت دست چه کسی باشد. این اختلاف بین صدا و سیما و وزارت ارشاد حل نشده و جلسات متعددی برای رفع مشکل برگزار کردند. ما  به عنوان یک صنف پیشنهاد دادیم که الگوی دیگر کشورها را در تولید سریال نگاه کنند. دیگر کشورها یا مجوز ساخت ندارند و یکسری اصول برای ساخت تعریف کردند یا اگر مجوز ساخت می‌دهند این مجوزها را صنوف صادر می‌کنند. تهیه‌کنندگان باید فکری به حال این موضوع کنند. بیکاری از بی‌پولی تبعات بدتری در جامعه دارد و ما با خانواده‌های این صنف روبرو هستیم که معیشت‌شان به مشکل خورده است.

کوهیان درباره نگاه حقوقی این اختلاف گفت: آخرین قانونی که در این مسیر تصویب شده ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه است. در این ماده قانونی صراحتی دارد که تکلیف را روشن کرده است. قانونگذار تصویب کرده سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد باید فهرستی از مجوزها و تصدی‌گری‌ها را در مدت یکسال آماده کرده و آن را به بخش خصوصی و نهادهای صنفی واگذار کند. در اسناد بالا دستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاستگذاری و در مصوبه‌ی آزادی ویدئوی این شورا در سال 71 وظیفه ارشاد رفع ممنوعیت از مشکلات فعالیت‌های ویدئویی است و رسما اعلام کرده است که هر فعالیتی ذیل آن باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. برای همین تکلیف وزارت ارشاد است که باید این مجوزها را اعطا کند و در سال جهش تولید هر دو مرجع یعنی سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد ضربه بزرگی به تولید در سینما زدند. با توجه به وضعیت سینما و تعطیلی به خاطر کرونا بسیاری از سینماگران در نمایش خانگی مشغول تولید هستند. این بی‌توجهی از سوی مدیران هر جای دنیا بود، تخلف محسوب می‌شد و پرونده قضایی برای مسببان این وضعیت تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: نامه معاونت حقوقی ارشاد که در هفته‌های گذشته درباره اختیارات این وزارتخانه منتشر شد، گویای همه موارد حقوقی است و نظر رهبر انقلاب هم به صراحت اعلام شده است.

پروین‌حسینی درباره رویکرد آیفیک پیرامون این موضوع گفت: پیشنهاد ما همان الگوی صدور مجوز در دیگر کشورها است. دولت باید کمترین تصدی‌گری را در این موضوع داشته باشد. اگر صنف واحدی برای اعطای مجوز داشته باشیم کمترین خطا را در صدور مجوز شاهد خواهیم بود. الان تلویزیون سریالی ساخته در بستر پلتفرم‌ها که جای خجالت است و هیچ کدام از اصول ممیزی را رعایت نکرده است.

وی گفت: آیفیک یک بازوی مشورتی است که به خاطر منافع صنف‌شان بدون توقع هر کاری برای بهبود اوضاع می‌کنند.

پروین حسینی در ادامه با اشاره به مشکلات پخش گفت: قبلا که DVD وجود داشت هر تهیه‌کننده‌ای می‌توانست محصولش را پخش کند. امروز برعکس شده است. شرکت‌های پخش که پلتفرمVOD در اختیار دارند دست به تولید فیلم زده‌اند. این اشتباه است. توجیه آن پلتفرم‌ها هم این است که چون عضو دارد باید تولید داشته باشد که مشتری‌هایش را حفظ کند. بدترین تصمیم در این مقطع زمانی توقف تولید و عدم صدور مجوز است.

کوهیان در ادامه با اشاره به پیشنهادهای آیفیک در ساز و کار صدور مجوز گفت: ما نباید چرخ را دوباره از نو بسازیم. تجربیات دیگر کشورها الگوی خوبی برای رسیدن به یک اجماع نظر است و باید به سمت یک نهاد رگولاتوری برویم. مطالعات در این زمینه انجام شده است. با این رشد روز افزون پلتفرم‌ها که در آینده تولیدات این بستر را بسیار زیاد می‌کند باید از الان به فکر ساز و کاری بود که صدور مجوز را سریعتر و آسانتر کند.

پروین‌حسینی درباره دوگانه رفتار کردن برخی تهیه‌کنندگان گفت: من اعتقاد دارم اختلاف نظر موجب رشد است. اینکه عده‌ای از تهیه‌کنندگان دو‌گانه رفتار می‌کنند و برخلاف نگاه رسمی در دو بستر فیلم تلویزیون و نمایش خانگی فیلم می‌سازند که گاهی مواضع محتوایی آنها 180 درجه اختلاف دارد از دو حالت خارج نیست. یا از عدم آگاهی این کار را می‌کنند یا منافعی این وسط است که به خطر می‌افتد. بسیاری از این افراد سود را در تولید می‌دانند. پول‌هایی که باید خرج کنند و در این مسیر چیزی که اهمیت ندارد اقتصاد سینما و بیزینس در این عرصه است. دیگر نظام توزیع و تقاضا معنی خودش را در سینما و نمایش خانگی از دست داده است. باید در مسیر قانون حرکت کنیم. این قانون و صنف است که جلوی رانت را می‌گیرد. این بودجه ضعیف فرهنگی باید در جای درست خرج شود و همه از آن بهره ببرند.

کوهیان در ادامه صحبت‌های پروین‌حسینی گفت: نظام صدور مجوز فسادزا است. امروز شاهد خرید و فروش مجوز هستیم و این ایجاد فساد می‌کند. برای همین معتقدیم که باید نظام صدور مجوز ساز و کار شفافی بگیرد. وقتی امروز نهادهای دولتی صدور مجوز را قطع می‌کنند و دست عده‌ای مجوز وجود دارد این باعث می‌شود مجوز‌ها خرید و فروش شود.

وی گفت: تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری ضربه بزرگی به صنعت نمایش خانگی زد. آیا اگر به جای تعطیل شدن، این موسسه تغییر کاربری می‌داد و در زمینه VOD ورود می‌کرد بهتر نبود؟ آنوقت انحصار را از بین می‌برد و انحصار شکن رفتار می‌کرد.

پروین‌حسینی با اشاره به برگزاری جشنواره در حوزه نمایش خانگی گفت: برای آنکه بتوانیم در راستای وظایف صنف کیفیت آثار را در معرض قضاوت قرار دهیم تصمیم گرفتیم که جشنواره‌ای برگزار کنیم. اما مجوز‌ ما دیر صادر شد. ما می‌توانستیم با رقم بسیار پایین این جشنواره را برگزار کنیم اما این موضوع متوقف شد و گفتند باید جشنواره یاس برگزار شود. به ما پیشنهاد دادند یاس را برگزار کنیم اما من به جشنواره دولتی به خاطر مصلحت‌اندیشی‌هایی که در اجرا و داوری صورت می‌گیرد اعتقادی ندارم. اگر کرونا برطرف شود برگزاری جشنواره در برنامه‌های آیفیک است.

کوهیان در پایان این نشست با اشاره به بیمه بیکاری گفت: حدود شش ماه است که پیگیری می‌کنیم و جوابی دریافت نکردیم. اعضایی که در این حوزه کار می‌کنند بالغ بر صد هزار نفر هستند که تنها چهار هزار نفر عضو خانه سینما هستند. ما درخواست داریم صندوق بیمه بیکاری هنرمندان شکل بگیرد و پولی که سالانه به تامین اجتماعی بابت حق بیمه پرداخت می‌شود در اختیار این صندوق قرار بگیرد. اگر این پیشهاد با ساز و کاری همراه شود می‌تواند کمک خوبی به سینماگران و هنرمندان در دوران بیکاری باشد.

نظر شما