شناسهٔ خبر: 42814948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مجلس به دنبال تحول در ساختار پارلمان

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه هفته گذشته، به بررسی راهکاهای کارآمدسازی پارلمان و ایجاد تحول در مجلس پرداختند تا روند رسیدگی به امور با سرعت بیشتری انجام شود.

صاحب‌خبر -

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه هفته گذشته، به بررسی راهکا‌های کارآمدسازی پارلمان و ایجاد تحول در مجلس پرداختند تا روند رسیدگی به امور با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز با دو ساعت تاخیر برای بررسی مسائل داخلی و راهکار‌های کارآمدسازی پارلمان و همچنین تعیین اولویت‌های مجلس و اصلاح ساختار قوه مقننه، غیرعلنی برگزار شد.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح موارد مطرح در این نشست گفت: «در این جلسه، مباحثی پیرامون اصلاح آیین نامه داخلی مجلس با ارائه گزارشی توسط مسئولانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌ها مطرح و نیز هم اندیشی شد. هدف این بود که طرح تحول مجلس برای کارآمدسازی با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، بررسی شود.»

طبق توضیحات احمدعلیرضا بیگی، نماینده تبریز، در نشست غیرعلنی بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه داخلی و تسریع در انجام امور و کار‌های مجلس تاکید شده، چون به اعتقاد نمایندگان فرایند‌های کاری پارلمان زمانبر است. درباره نحوه ارتباط با دولت نیز بیان شد که باید مجلس، دولت را به حرکت واداشته تا در سال آخر عمرش به درستی وظایفش را انجام دهد. همچنین درباره موضوع کسری بودجه سالیانه دولت به کمیسیون برنامه و بودجه ماموریت داده شد تا با مشخص کردن میزان کسری، راه‌های جبران آن از دولت مطالبه شود.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس که برای توضیح درباره نشست غیر علنی در میان خبرنگاران حاضر شده بود، اشاره کوتاهی درباره راهکار‌های ایجاد تحول در مجلس کرد، مبنی بر اینکه به کمیسیون آیین نامه داخلی ماموریت داده شده با ایجاد تغییراتی شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد که کمیسیون‌ها زیر بمباران طرح‌ها و لوایحی قرار نگیرد که برای مردم مفید نیستند و تاثیری در شرایط زندگی آن‌ها ندارد.

فرهنگی بخش اعظمی از صحبت هایش را معطوف به حواشی ایجاد شده درباره تحویل خودرو دناپلاس به نمایندگان کرد و گفت: «موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیر علنی مطرح شد و بحث‌های پراکنده‌ای صورت گرفت. توضیح لازم این که اولا خودرو‌های تولید داخل ـ که در اختیار نمایندگان قرار می گیرد ـ تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمنا ۱۸۰ همکار ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و این‌ها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.

این رویه در گذشته بوده و اما تنها فرقش این بود که قبلا به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره گذاری شده و امکان واگذاری ندارد؛ هر چند بعد از پایان دوره هم این خودرو‌ها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد، زیرا عملا مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمت گفته می‌شد، عملا برای نمایندگان امکان پذیر نیست.»

سخنگوی هیات رییسه مجلس تاکید کرد: «این خودرو‌ها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و وسایل رفاهی نیستند. هم ترازان نمایندگان که وزرا هستند، گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است، اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند، زیرا حواشی ما را از کار بازمی‌دارد.

برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند، ولی مسلما این امر در کارکرد و کارآیی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. اصل موضوع این است که نباید چنین فاصله‌هایی به وجود بیاید. ما در کمیسیون صنایع در حال بحث روی این موضوع هستیم که هم به مصرف کننده فشار نیاید و هم دلالی و سوداگری به حداقل برسد. این انتظار به جایی است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند، نه اینکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.»

با توجه به طولانی شدن جلسه غیرعلنی عملا زمانی برای ورود مجلس به دستور کارش یعنی ادامه بررسی طرح دو فوریتی اصلاح تبصره‌های ۱ و ۲ ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن و رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به اخذ مالیات از خانه‌های خالی باقی نماند لذا نمایندگان فردا به بررسی این موارد می‌پردازند.

در فرصت کمتر از یک ساعت جلسه علنی امروز، چهار نماینده در نطق‌های خود به مسائلی همچون مشکلات معیشتی مردم به دلیل گرانی‌های اخیر و فشار آمریکا با اعمال تحریم‌ها پرداختند. در پایان جلسه نیز بهمن محمدیاری، نماینده تالش در تذکری با اشاره به تخریب راه‌های روستایی و عشایری و جاده‌ها و پل‌ها در سیل اخیر در این شهرستان گفت: «سیل در شهرستان تالش تلفات جانی و مالی به دنبال داشته که برآورد‌ها حکایت از خسارت مالی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد. متأسفانه در این شرایط، بالغ بر ۱۲ مادر باردار در منطقه گیر کرده و به امکانات برای دسترسی به اماکن بهداشتی نیاز دارند.» در پاسخ به این تذکر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس از دولت خواست، مکتوب گزارشی درباره اقدامات انجام شده برای کمک به سیل‌زدگان به مجلس ارائه کند.

از راهروی پارلمان هم خبر رسید که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس، طرح «پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون» را تهیه و برای بررسی به هیأت رئیسه تقدیم کرده است؛ طرحی که در آن صداوسیما موظف شده حداکثر تا سه ماه پس از تصویب آن با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را مستقیم پخش کند. همچنین پخش جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس نیز پیش‌بینی شده است.

در مقدمه این طرح آمده که با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، مردم از دیدن و نظارت بر آنچه در رأس نهاد‌های کشور می‌گذرد، محروم هستند و طرح قانونی پخش مستقیم تلویزیونی جلسات مجلس برای رفع دیرهنگام این نقیصه بزرگ است.

نظر شما