شناسهٔ خبر: 42813398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی آلزایمر مطرح شد؛

بیش از 500 هزار نفر در کشور دچار اختلال حافظه هستند/زنان بیش از مردمان به آلزایمر مبتلا می شوند/نگهداری از فرد مبتلا به آلزایمر بیش از 7 میلیون هزینه دارد

زهرا سلیمانی

محمد تقی جغتایی گفت: هر چقدر سن بالا می رود اختلال حافظه افزایش می یابد. بیش از 500 هزار نفر در کشور دچار اختلال حافظه هستند

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی؛ معصومه صالحی، موسس انجمن آلزایمر؛ محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان؛ به مناسبت روز جهانی آلزایمر به شکل آنلاین برگزار شد.

اختلال در حافظه با افزایش سن

جغتایی در ابتدای این نشست گفت: سبک زندگی در تمامی نقاط دنیا تغییر یافته  و بیماری های غیر واگیر جای بیماری های واگیری را گرفته است.

او افزود: اختلال حافظه به افزایش سن بستگی دارد. کشور ما با خدمات بهداشتی و درمانی فرهنگ مردم افزایش امید به زندگی افزایش یافته است. 3 درصد آلزایمری ها در سنین زیر 65 سال هستند و 36 درصد 85 سال به بالا هستند.

بیش از 500 هزار نفر در کشور دچار اختلال حافظه هستند

 به گفته جغتایی هر چقدر سن بالا می رود اختلال حافظه افزایش می یابد. بیش از 500 هزار نفر در کشور دچار اختلال حافظه هستند در وزارت بهداشت دفاتر سلامت روان به این اقدام می پردازد. هدف ارائه خدمات به جمعیت های مختلف از جمله سالمندان است. برنامه منسجمی نیز در این باره انجام شده است.

او گفت: توجه به توانبخشی از اهمیت برخوردار است. در سال گذشته خدمات توانبخشی نداشتیم و در سال های گذشته تعرفه ها مشخص شد. الان بیش از 95درصد خدمات توانبخشی تحت فیزیوتراپی هستند. در کنار آن خدمات دیگر همچون گفتار درمانی تعرفه نداشته و تعرفه ها مشخص شده است. در سال 96 بر اساس قانون الزام شد تا خدمات توانبخشی معلولیت ها را داشته باشیم. منابع مالی اجرای قانون در دولت پیش بینی می‌شود.

بسته خدمت برای افراد ناتوان در نظر گرفته شده است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: در بودجه 99 در تبصره 24 از محل تعیین منابع دولت مشخص شده است. مکاتباتی در این باره انجام شده است و منتظر هستیم به وزارت بهداشت ابلاغ شود. بسته خدمت برای افراد ناتوان در نظر گرفته شده است. بسته خدمت به این معناست که اگر فردی به پارکینسون مبتلا شود باید توسط چه افراد و چه ابزاری رسیدگی شود که با ابلاغ منابع مالی در مراکز منتخب خدمات پوشش بیمه‌ای را گسترش دهیم. در کنار آن هم برای کودکان اوتیسیم سوبسیت ارائه می شود.

به گفته او برای کلینیک‌های خصوصی نیز سوبسیت تعیین شده است. پیگیری ها صورت گرفته و عامل اصلی منابع مالی اختصاص یابد. خدمات توانبخشی به نحوی است که اگر بیماران به موقع مراجعه کند هزینه‌ها آن کاهش می‌یابد.

اختلال حافظه با نوع اختلال شناختی متفاوت است

جغتایی درباره پارکسیون و آلزایمر گفت:  فرد مبتلا به آلزایمر نیازمند به فرد نگهدارنده است و اختلال حافظه نیز نیازمند خدمات مداخله‌ای است. بیماری‌های پیشرونده به سن فرد مربوطه می شود. پارکینسون ناشی از اختلال عصبی و آلزایمر ناشی از اختلال در حافظه است. نوع اختلال حافظه با نوع اختلال شناختی متفاوت است. آلزایمر در سنین بالا مشکلات حرکتی به دنبال دارد اما شروع آن اختلال حافظه به دنبال دارد .

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: برای مبتلایان به آلزایمر و دمانس نیازمند تخت نیستیم. بلکه مراقبت‌ها اهمیت دارد. خدمات غیر بستری است و خدمات به شکل روزانه انجام می‌شود.

سند ملی سالمندان سال گذشته ابلاغ شده است

او افزود: آنچه باید برای سالمندان انجام شده و آنچه باید انجام بدیم فاصله دارد. قضیه چند بخشی است. بخش سلامت از سالمندان فقط دودستگاه نیستند، بلکه سالمند باید بتواند فعالیت بدنی خوبی داشته باشد یعنی بخش‌های متعدد باید در کنار هم قرار گیرند. سند ملی سالمندان سال گذشته ابلاغ شده است. این بخش ها به روز شده و منتظر سند نیستیم و برنامه ها را آغاز کردیم.  همپوشانی چندان مساله نیست.

متولی سلامت سالمندان وزارت بهداشت است

جغتایی تصریح کرد: سند سالمندان دو قسمت دارد متولی سلامت وزارت بهداشت  و  متولی رفاه سازمان بهزیستی است.

به گفته او باید بپذیریم که برای سالمندان باید بتوان با یکدیگر فعالیت کنیم. باید شهرداری ها، سازمان های بیمه گر و دیگر سازمان ها به فعالیت بپردازند. باید برای سالمند برنامه داشته باشیم. باید بیاموزیم که کار تیمی انجام داد.

تشخیص دیر هنگام مبتلایان به آلزایمر

محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان در ادامه این نشست گفت: براساس مطالعات انجام شده مبتلایان به آلزایمر دیر هنگام تشخیص داده می شوند. در برخی مواقع افراد از لحاظ هوشیاری تغییر می‌کنند باید به مراقبان و خانواده ها توصیه شود که حواسشان به بیماران باشد زیرا در رعایت پروتکل ها شاید آگاه به شرایط نباشند.

شرایط سالمندان در ایام کرونا

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در خصوص ابتلای سالمندان به کرونا بیان کرد: بیش از 60 درصد سالمندان در ابتدای شیوع کرونا در خانه بودند و 95درصد سالمندان فقط برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شدند. البته برای بار چندم است که سالمندان غربالگری می شوند و کارهای تشخیصی برای این افراد انجام شده است. در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی برای همکاری سازمان ها کنترل ها بیشتری انجام شده است.

آلزایمر عوارض بسیاری برای افراد به دنبال دارد

شتی با بیان اینکه به همکاری اصحاب رسانه نیاز داریم گفت: نکته ای که درباره دمانس و آلزایمر وجود دارد این است که این بیماری عوارض بسیاری برای افراد به دنبال دارد. یک بیمار دمانس (آلزایمر) یک خانواده چند نفری را درگیر می‌کند  و به شدت همگان را تحت تاثیر قرار می دهد باید با حمایت های مالی خانواده را پشتیبانی کرد. باید دانست که متخصصان در زمینه آلزایمر  فقط نورولوژی و روانشناسی نیستند، بلکه بیماری در ابعاد مختلف است. افراد مراقب دانش کافی برای دمانس و آلزایمر ندارد.

افزایش ابتلا به آلزایمر با هر ضربه به سر

او افزود: تمامی کشورها باید زمینه سواد آموزی را ایجاد کنند مشکلات شنوایی باعث بروز آلزایمر می شود. همچنین مراقبت از سر در برابر ضربه برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر از اهمیت برخوردار است.  هر ضربه به سر احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. درضمن فشار خون، دیابت ،کنترل وزن و چاقی  نیز از عوامل بروز آلزایمر است. هر قدر دور کمر افزایش یابد خطر ابتلا به آلزایمر نیز افزایش می یابد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: در این شرایط حداقل 30دقیقه ورزش در روز پیشنهاد می شود. درضمن آلودگی هوا ، افسردگی و دیابت نوع دو هم عامل  بروز  آلزایمر است. حفظ ارتباط اجتماعی تاثیر گذار است.

تمهیدات لازمه برای پیری جامعه در آینده

شتی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای پیری جامعه در آینده و جلوگیری از افزایش آمار ابتلا به آلزایمر در میان جمعیت کشور گفت: کشور ما به سمت سالخوردگی پیش می رود. براساس سرشماری ها حدود 10 درصد جممعیت را سالمندان تشکیل می دهند و پیش بینی ها حکایت از افزایش این رقم به 20 الی30 درصد دارد درصد بالای از تخت بیمارستان توسط سالمندان صورت گرفته است پس باید به این موضوع اندیشیده شود. سالمندی یعنی پختگی و فرزانگی است. باید بتوان در جامع سالمند فعال داشته باشیم. باید افراد به سلامت به سن سالمندی برسند.

او افزود: سالمند باید دیرتر به فاز وابستگی به اطراف برسد. بسته‌های مراقبتی برای پزشکان داریم  و بر اساس سند ملی سالمندان برنامه‌های و پروژه های مختلفی در این باره تدوین شده است. در زمینه ارتقای سطح آگاهی ها باید خود مراقبتی انجام شود و برنامه های مراقبت در منزل نیز فعال شده تا بتوان در سال‌های آینده به این خلاقیت دستیافت.

50 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند

معصومه صالحی، موسس انجمن آلزایمر در ادامه این نشست گفت: هم اکنون 50 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند. در ایران بیش از 750 هزار نفر به آلزایمر مبتلا هستند.  آلزایمر اختلال رفتار، حافظه  و ...  به همراه دارد. بیماری کبدی، پرکاری یا کم کاری تروئید، افسردگی و ... باعث بروز آلزایمر می‌شود.

او تصریح کرد: 80درصد مردم دنیا از آلزایمر وحشت دارند. بیماری آلزایمر بیماری سن است. از 65 سالگی به بالا ریسک ابتلا افزایش می یابد البته در ایران میانگین سنی ابتلا کمتر است.

زنان بیش از مردمان به آلزایمر مبتلا می شوند

صالحی ادامه داد: میانگین سنی امید به زندگی در خانم ها 4 سال بیشتر از آقایان است و سطح سواد زنان در گذشته کمتر بود و مشکلات خانوار برعهده زنان است و همین قضیه نشان می‌دهد که آلزایمر در زنان بیش از مردان است.

او تاکید کرد: عامل اختلال حافظه به سن بستگی دارد. فرقی بین ابتلای زن و مرد وجود ندارد.

نگهداری از فرد مبتلای به آلزایمر بیش از 7 میلیون هزینه دارد

صالح درباره هزینه نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر گفت: 1/1 تریلیون دلار هزینه سالانه نگهداری از سالمندان در جهان است در کشور بیش از 7 میلیون تومان برای نگهداری فرد آلزایمری هزینه می‌شود. بهداشت روانی جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نگهداری از یک فرد مبتلا به آلزایمر به جای 24 ساعت ، 36 ساعت زمان می برد. باید پیشگیری را در دستور کار قرار داد. مراقبت بیش از درمان هزینه دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما