شناسهٔ خبر: 42811929 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

10 درصد ایرانی‌ها اختلال حافظه دارند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: 8 تا 10 درصد جمعیت کشور ما مبتلا به اختلال حافظ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: 8 تا 10 درصد جمعیت کشور ما مبتلا به اختلال حافظ هستند.

وی با بیان اینکه رقم این جمعیت به حدود 500 هزار نفر می‌رسد گفت: اغلب این جمعیت در گروه سنی بالای 60 سال قرار دارند که در همین راستا وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع اختلال حافظه و مدیریت این موضوع برنامه ملی دمانس را آغاز کرده است.

 مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود:‌در این طرح افراد غربالگری می‌شوند و پس از شناسایی کمک‌های درمانی و توانبخشی به آنها ارائه خواهد شد و ما امیدواریم در سال جاری مقدمات گسترش این طرح را فراهم کنیم.

جغتایی ادامه داد: اختلالات حافظه که منجر به آلزایمر می‌شود به سبک زندگی و افزایش سن بستگی دارد. اختلال حافظه وابستگی شدید و جدی به افزایش سن دارد. در ایران به واسطه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، امید به زندگی تا ۱۰ سال افزایش یافته و در نتیجه جمعیت سالمند شده‌اند. بین ۸ تا ۱۰ درصد افراد جامعه به نوعی دچار اختلال حافظه می‌شوند. از این میزان، سه درصد جمعیت زیر ۶۵ سال هستند. جمعیت بالای ۶۰ سال کشور حدود ۸ میلیون است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توان بخشی در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی اظهار کرد: توجه ویژه‌ای به حوزه توان بخشی در برنامه وزیر بهداشت انجام شده است. یک بحث تعرفه خدمات وجود دارد که در گذشته، تعرفه خدمات برای برخی خدمات توان بخشی نداشتیم و در دو تا سه سال گذشته اغلب خدمات توان بخشی تعرفه پیدا کردند. بحث دیگر پوشش بیمه‌ای است. مهم‌ترین اقدام خدمات توان بخشی، فیزیوتراپی است که ۹۵ درصد خدمات آن تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی ادامه داد: در مورد خدمات کار درمانی و گفتار درمانی تعرفه نداشتند که تعرفه آنها طراحی شده است. در قانون جامع حمایت از معلولان که در سال ۹۷ ابلاغ شده، ماده ۶ از فصل سه وزارت بهداشت را الزام می‌کند که پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی پزشکی و معلولیت‌ها را انجام بدهد.

جغتایی گفت: ماده دیگری در این قانون وجود دارد که منابع مالی برای دستگاه‌های متولی باید پیش بینی شود. پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شد و در قانون بودجه ۹۹ رقمی از محل منابع مالی دولت گذاشته شده که بخشی به بیمه خدمات توان بخشی برای خدماتی که پوشش بیمه‌ای ندارند در نظر گرفته شود. مکاتباتی در این زمینه انجام شده و در حال پیگیری در این زمینه هستیم.

جغتایی گفت: از طرفی تهیه بسته‌های خدمتی نیز اهمیت دارد. زیرا خدمات مربوط به افراد ناتوان پیچیده است و برای اکثر این موارد بسته خدمتی تعریف شده است. بسته خدمتی یعنی برای کسانی که دچار پارکینسیون یا آلزایمر می‌شود چه خدماتی و توسط چه کسانی و با چه ابزاری و در چه محلی باید دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: برای همه این موارد بسته‌ها تعریف شده و در حال نهایی شدن در شورای عالی بیمه سلامت است. امیدواریم با تامین منابع مالی در برخی مراکز، خدمات پوشش بیمه‌ای را گسترش بدهیم. امیدواریم هرچه زودتر منابع مالی اختصاص داده شود تا بتوانیم این خدمات را گسترش بدهیم. وزیر بهداشت نیز بارها توصیه کرده که اگر این بیماران به موقع درمان شوند، مراجعه بعدی آنها به نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند.

جغتایی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌های پارکینسون با آلزایمر و دارو درمانی در زمینه این دو بیماری اظهار کرد: دارو درمانی در زمینه آلزایمر خیلی مطرح نیست و عمده داروها در زمینه آلزایمر کمکی است. آلزایمر با پارکینسیون تفاوت دارد. بیماری‌های پیش رونده مربوط به سن است.

به گفته مشاور وزیر بهداشت پارکینسیون بیشتر به اختلال حرکتی مرتبط است که منشا آن هم سیستم حرکتی است. آلزایمر مرحله نهایی اختلال حافظه است. اختلال حافظه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. هرچند ممکن است بیمار پارکینسونی هم اختلالات شناختی داشته باشد. بیماری آلزایمر در مرحله شدید باعث اختلال حرکتی هم می‌شود.

وی افزود: بیماری پارکینسیون وابسته به دارو است و مشکل چندانی در تامین دارو در کشور وجود ندارد. پارکینسیون هم درمان قطعی ندارد و در واقع درمان‌ها در این زمینه کمک کننده است.

انتهای پیام/

نظر شما