شناسهٔ خبر: 42811090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجماع جهانی در مخالفت با سیاست ماشه‌ای ترامپ

تهران- ایرنا- بسیاری از اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی مخالفت خود را با تصمیم واشنگتن برای فعال‌سازی سیستم ماشه اعلام کرده‌اند اما دولت ‌ترامپ با سرزنش جامعه بین‌المللی می‌خواهد یکجانبه بازگشت همه قطعنامه‌های تحریمی را به اجرا گذارد و یکه‌تازی خود را در مقابل همه به نمایش بگذارد.

صاحب‌خبر -

مکانیسم ماشه یعنی ابطال قطع‌نامه شورای امنیت که قطع‌نامه‌های ۶‌ گانه پیشین تحریم ایران را تعلیق کرده است و می‌تواند برای ایران موجب سختی‌های طولانی شود زیرا گذشته از اینکه تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و اقدامات حادتر را رنگ قانونی و الزام‌آور می‌بخشد، خروج دوباره جمهوری اسلامی از آن شرایط مستلزم موافقت شورای امنیت خواهد بود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به واکاوی زوایای مختلف این خبر پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

شوی تکراری برای فرار از افتضاح ماشه

به گزارش روزنامه خراسان، روزنامه خراسان: «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پس از آن که جامعه جهانی با بی اعتنایی محض در قبال فعال کردن یک جانبه مکانیسم ماشه توسط واشنگتن عملا منزوی بودن آمریکا را اثبات کردند با اعلام اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان گفت: آمریکا منزوی نیست! این در حالی است که حتی در همین فهرست هم چند اسم تکراری مثل سازمان انرژی اتمی و نیکلاس مادورو  که قبلا تحریم شده بودند گنجانده شده است تا لوازم این نمایش رسانه‌ای مهیا شود. به گزارش فارس، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا  روزگذشته اعلام کرد: واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه ایران و از جمله وزارت دفاع این کشور وضع کرده است. وزیر خارجه آمریکا نیز با بیان این که آمریکا منزوی نشده، افزود که انتظار دارد فرانسه، آلمان و انگلیس تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند. این صحبت های پمپئو در حالی مطرح شد که آمریکایی ها بعد از فعال سازی مکانیسم ماشه با بی اعتنایی کشورهای مختلف در جهان مواجه شدند و حتی وزیران خارجه تروئیکای اروپایی به طور رسمی در بیانیه‌ای  اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فاقد اثر قانونی قلمداد کردند. پمپئو همچنین در بخش دیگری از  صحبت های خود مدعی شد: «برجام به ایران امکان داد که بتواند به مواد لازم برای سلاح هسته‌ای دست یابد. اگر ما از برجام خارج نمی‌شدیم، ایران به تسلیحات بیشتری برای بمب هسته‌ای دست می‌یافت. تلاش ما این است که نگذاریم ایران ترور را در جهان گسترش دهد.»

قمپز امریکایی یا برجام کاغذ پاره؟!

روزنامه جوان با درج مطلبی آورده است: اعمال مکانیسم ماشه نیازمند راه‌اندازی مجدد کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل از سوی شورای امنیت است تا مکانیسم ماشه در عمل و نه روی کاغذ یا با بیانیه‌های سیاسی اجرایی شود، اما از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت مخالف اعمال مکانیسم ماشه هستند، تشکیل این کمیته نیز در محاق رفته و از این رو نمی‌توان انتظار داشت که مکانیسم ماشه به آن گونه به اجرا در بیاید که وزیر خارجه امریکا مایک پمپئو مدعی شده است. انتظار می‌رود که دولت امریکا خود خلأ شورای امنیت و کمیته نظارتی آن را پر کند و رئیس‌جمهور امریکا دونالد ترامپ با صدور فرمان اجرایی و تشدید تحریم‌های ثانویه، ضمانت اجرایی برای اعمال مکانیسم ماشه دست و پا کند. در این صورت، امریکا با وضع تحریم‌های یکجانبه در عمل به دنبال بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل است. علاوه بر این، سخنان اخیر پمپئو در مورد خرید و فروش تسلیحات با ایران نشان می‌دهد که امریکا قصد انجام اقدامات عملی غیرقانونی دارد و شاید از نیروی دریایی خود برای گشت‌زنی و کنترل حمل و نقل دریایی به ایران استفاده کند.

آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه موفق نخواهد بود

همایون سامه‌یح نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: هر گونه کرنش و مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی اشتباه محض است و باید جلوی آمریکا در شرایط فعلی محکم ایستاد. آمریکا فکر می‌کند با فشار بر ملت ایران این ملت را می‌تواند به تسلیم وادارد اما فشارهای آمریکا همواره موجب اتحاد و انسجام ملت ما شده است. این تحریم‌ها همیشه برای ما یک فرصت بوده و در سایه این تحریم‌ها ما به تکنولوژی‌هایی دست یافتیم و در ادامه مسیر هم با توجه به نخبگانی که داریم به تکنولوژی‌های بیشتر و به روزتری دست خواهیم یافت. سامه ‌یح خاطرنشان کرد: این توفیقات که به دنبال فشارها و تحریم‌ها حاصل شده یک موهبت الهی است و هیچ گاه دشمن نمی‌تواند با فشارها و تحریم‌های خود ما را به تسلیم وادارد. در شرایط فعلی مردم و مسئولین باید گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشند چرا که ایشان همواره در شرایط حساس به خوبی امور را مدیریت کرده و کشور را از شرایط خاص عبور دادند. در ماجرای مکانیسم ماشه که اخیرا از سوی آمریکا علیه ایران مطرح شده آمریکا هیچ توفیقی به دست نخواهد آورد و همانند موارد قبل ناکام خواهد ماند. البته دیگر کشورها هم باید بدانند که در صورت همراهی با آمریکا دود این همراهی در چشم خود آنها خواهد رفت چرا که آمریکا بعد از ایران به سراغ آنها خواهد رفت و این کشورها را تحت فشار قرار خواهد داد.

تحلیلگر لبنانی: تبدیل تقابل ایرانی-آمریکایی به تقابل آمریکایی-جهانی با هوشمندی تهران

حسن شقیر نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم نظرات خود را درباره تلاش های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از طریق به کارگیری مکانیزم ماشه با وجودی که دیگر عضو توافق هسته‌ای(برجام) نیست و با وجود مخالفت‌های بین‌ المللی، بیان کرد. به طور حتم این مسئله کاملا مشهود است که دولت ایالات متحده در خصوص فعال سازی مکانیزم ماشه خود را در مخمصه انداخته است، زیرا زمانی مکانیزم ماشه فعال می شود که ایالات متحده باید عضوی از توافق هسته ای باشد، اما این کشور در ماه مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد. از این رو بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، فعال سازی مکانیزم ماشه پروتکل ها و مراحل متعددی دارد و برای فعال سازی مکانیزم ماشه حتما باید بخشی از این قطعنامه بود. این در حالی است که دولت ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد و آمریکا به کشوری خارج از توافق تبدیل شده است و بر اساس قوانین بین المللی حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعال سازی مکانیزم ماشه ندارد صرف نظر از مسئله حقوقی و قانونی، رئیس شورای امنیت و تمام اعضا چه متحدین آمریکا همچون کشورهای اروپایی و چه کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه و تمامی کشورهای جهان به آمریکا نه گفتند و تاکید کردند که این کشور نمی‌تواند چنین خواسته‌ای را داشته باشد.

مکانیسم ماشه و ضرورت جلوگیری از شکل‌گیری شرایط اضطرار در منافع ملی

خبرگزاری خبرآنلاین یادداشتی را به قلم حشمت الله فلاحت پیشه منتشر کرده است که در ادامه می خوانیم: مکانیسم ماشه برآمده از بندهای ۱۱ تا ۱۳ «قطعنامه ۲۲۳۱» (قطعنامه حافظ برجام) است. طبق این بندها هرکدام از طرفهای برجام مفاد برجام را نقض کند، تحریم‌ها باز می‌گردد و پس از یک ماه باید یک قطعنامه جدید در این خصوص صادر شود. ترامپ با خروج از برجام دیگر مجالی برای بکارگیری مکانیسم ماشه برای آمریکا باقی نگذاشته است، زیرا آمریکا عضو برجام نیست و حتی منتقدین ترامپ نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. آمریکا با این استدلال که عضو شورای امنیت سازمان ملل است و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز در آن شورا به تصویب رسیده به دنبال فعالسازی مکانیسم ماشه است. البته این موضوع با واکنش منفی «چین» و «روسیه» و همچنین اکراه کشورهای اروپایی مواجه شده است. آمریکا در وضعیت فعلی دو راهکار عملیات روانی و همچنین تحریم سراسری جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت خزانه‌داری خود را دنبال خواهد کرد. در این مسیر وزارت خزانه داری آمریکا به کشورهای مختلف فشار می‌آورد مکانیسم ماشه را عملی کنند تا شامل تحریم‌های خود آمریکا نشوند. این موضوع از نظر حقوقی هیچ جایگاهی ندارد، اما آمریکایی‌های در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سعی دارند یک فضای روانی را در ذیل مکانیسم ماشه ایجاد کنند.

اروپایی‌ها هر زمان بخواهند می‌توانند مکانیزم ماشه را فعال کنند

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت:‌ ترامپ سه بار تا کنون به شورای امنیت هجمه آورده و هر بار با در بسته مواجه شده و آنها گفته‌اند اقدامات تو غیر حقوقی است. اما ترامپ به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد و دیدیم که مدعی است قطعنامه‌ها به خواست او بازگشته و یک تنه و خودسرانه می‌خواهد آنها را اجرا کند. این نشان می‌دهد موضوعیتی حقوق بین‌الملل موضوعیتی برای کشورهای در حال توسعه ندارد. این یک توافق است بین قدرت‌ها. امروز آمریکا می‌گوید من قدرت اولم و هر چه می‌گویم باید اجرا شود. ترامپ می‌خواهد به زور جلوی مبادله تسلیحاتی با ایران را بگیرد و از زور استفاده می‌کند. حالا باید ببینیم قدرتهای مقابل او یعنی روسیه و چین آمادگی دارند در پایان محدودیت‌های شورای امنیت با ما وارد تجارت نظامی و تسلیحاتی بشوند یا نه؟ این ازمونی است برای نظام جهانی. آقای ترامپ چیز جالبی را نشان داد. اینکه او تهدیدی است علیه نظام بین‌الملل. امروز آمریکا تنها برای ما تهدید نیست. او برای چین و روسیه  و تهدید است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم. ترامپ راهبرد گفتمان چند جانبه چین را قبول ندارد و با آن مقابله می‌کند. ترامپ نمی‌خواهد روسیه دوباره به عنوان یک قدرت جهانی قد علم کند و به حیات خلوت او نفوذ می‌کند و مناقشه درست می‌کند. او منزوی است ولی می‌خواهد خودش را ارباب دنیا معرفی کند موضوعی که کشورهای دیگر نمی‌پذیرند و ما باید از این فضا استفاده کنیم و منفعل نباشیم.

رسانه‌های اصلاح طلب

شرق: آمریکا نزدیک دو ماه قبل از شورای امنیت تقاضا کرد که با توجه  به آنچه عملکرد تهدیدآمیز جمهوری اسلامی می‌خواند، تحریم معاملات تسلیحاتی ایران که دوره ۱۰ساله آن براساس برجام در مهرماه امسال به پایان می‌رسد، تمدید شود.

چرا آمریکا دست بر ماشه دارد؟

روزنامه شرق یادداشتی را به قلم فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین‌الملل، منتشر کرده است که در ادامه آن را می خوانیم:‌ این تقاضا از سوی شورای امنیت تأیید نشد و حتی کشورهای غربی حامی آمریکا به آن رأی ندادند. آمریکا یک ماه قبل اجراشدن مکانیسم ماشه مندرج در قرارداد برجام را اعلام کرد، این تقاضا از سوی اعضای شورای امنیت تأیید نشد، زیرا آمریکا از برجام خارج شده است و منطقا نمی‌تواند به ابزارهای الزام‌آور آن استناد کند. این تعبیر مورد قبول دولت ترامپ نیست، به‌همین‌دلیل برای پایان یک‌ماهه آغاز مکانیسم ماشه که در آستانه آن هستیم خط‌ونشان کشیده و اعلام کرده به‌طور یک‌جانبه آن تحریم‌ها را اجرا می‌کند و کشورها و شرکت‌هایی را هم که برخلاف آن عمل کنند، تحریم خواهد کرد. ظاهرا تهدید آمریکا گواه بر این است که می‌داند تحریم‌های مکانیسم ماشه را فقط با تحمیل می‌تواند عملی کند. ترامپ در این میان قرارداد صلح امارات متحده و اسرائیل و تفاهم‌نامه‌ای هم میان بحرین و اسرائیل در کاخ سفید به امضا رساند که نگرانی از تهدید ایران را دلیل آن برشمرد، اما کیست که از گرمی روابط کشورهای جنوبی خلیج فارس با اسرائیل از چندین سال پیش و در واقع از همان زمان که مذاکرات برجام در اروپا در جریان بود، آگاه نباشد؛ اما انتخاب این زمان برای ترامپ جنبه تبلیغاتی و تهدید هم دارد، شاید به این امید که در انتخابات پیش‌رو آرای بیشتری نصیب او کند.

ترامپ و آخرین ابزارهای فشار

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل، ‌نوشت: موضوعی که برای دونالد ترامپ بسیار حائز اهمیت است اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران و فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران است زیرا با این اقدام درحقیقت لابی صهیونیستی کمک سیاسی و مالی خود را در اختیار دونالد قرار خواهد داد. نمونه آن کمک ۵۰میلیون دلاری یک سرمایه‌دار یهودی مقیم آمریکا به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود که بعد از مراسم عادی‌سازی رابطه بین امارات و بحرین با رژیم‌صهیونیستی از سوی این سرمایه‌دار یهودی به تیم ترامپ پرداخت شد. لذا به نظر می‌رسد شانس پیروزی دونالد ترامپ با توجه به شکست‌های متعددی که در منطقه و جهان با آن مواجه شده و همچنین تظاهرات گسترده‌ای که طی ۴ ماه اخیر در ۳۰ ایالت آمریکا آغاز شده، کاهش یافته و به همین دلیل برای جلب رضایت لابی صهیونیستی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده درحالی‌که هم اتحادیه اروپا هم شورای امنیت و هم روسیه و چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالفت کرده‌اند.

خشاب ترامپ؛ پر یا خالی؟

جلال خوش چهره در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت:‌ دیدگاه‌ها درباره اقدام واشنگتن برای فعال کردن «سیستم ماشه» دوگانه است؛ برخی آن را اسلحه‌ای با خشاب خالی تعبیر می‌کنند. برخی دیگر اقدامی ماجراجویانه و برخاسته از ساختار هژمونیک نظام سیاسی ایالات متحده که اکنون ابرقدرت بی‌رقیب جهان به‌شمار می‌آید. این دو دیدگاه پیامدهای متفاوتی را در تشدید تنش روابط میان ایران و آمریکا در توالی انتخابات ریاست جمهوری ایالات ‌متحده در نوامبر (آبان ماه) آینده پیش‌بینی می‌کنند. هنوز نمی‌توان درباره آینده تنش روبه تزاید ایران و آمریکا روشن و محکم پیش‌بینی داشت. دلیل این امر می‌تواند مانورهای تاکتیکی هر یک از دو بازیگر و دیگر عوامل محیطی آن در موقعیت پیش رو باشد. اما آنچه ‌روشن است ‌اینکه ‌واشنگتن در تلاش برای وادار کردن تهران به ‌قبول خواست‌هایش مقید به رویه حقوقی و قواعد جاری در نظام حاکم در تعاملات بین‌المللی نیست. «اراده مبتنی بر قدرت» همچنان در دستور کار دولت «دونالد ترامپ» قرار دارد. مخالفان سیاست‌های ترامپ‌ علاوه‌بر تفسیر دلایل اقدام‌های او در نزدیک شدن به انتخابات نوامبر، از پیامد آنچه به پایان برجام می‌انجامد توجه داشته و اوضاع کنترل ناپذیر آینده را خطر جدی برای امنیت جهانی می‌شمارند. نادیده گرفتن رویه‌های حقوقی و ناکارآمد شدن توافق‌های بین‌المللی به معنای بی‌اعتباری نهادهایی است که وظیفه حفظ صلح را در جامعه‌جهانی به عهده‌دارند. در نگاه مخالفان سیاست یکجانبه‌نگر ترامپ، نتیجه آنچه اکنون واشنگتن برای تحمیل خواست‌های خود به تهران دنبال می‌کند، جز بی‌ثباتی و تشدید بی‌اعتمادی‌ها در جهان سرشار از منافع متعارض نخواهد بود.

موقعیت تیره دیپلماتیک امریکا

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: ادامه واکنش‌های سرد مقام‌های اروپایی و کشورهای طرف برجام با ادعای آمریکا مبنی بر آغاز روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، عملا عملیاتی شدن مکانیسم ماشه را زیر سوال برده است. با ‌این‌که آمریکا کشورهای دیگر را تهدید کرده است که اگر در بازگرداندن تحریم‌های گذشته سازمان ملل علیه ایران در کنار آمریکا قرار نگیرند با محدودیت‌هایی از سوی این کشور ‌روبه‌رو خواهند شد، اما شواهد نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل اهمیت چندانی برای این تهدید قائل نشده است. در همین حال روز گذشته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص تاکید کرد که مسکو علیرغم تهدیدهای آمریکا به اعمال تحریم، به همکاری دفاعی با ایران ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری تاس، معاون وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد که ما از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم، به آن‌ها عادت داریم و این امر هیچ تاثیری در سیاست ما نخواهد داشت. او ادامه داد که همکاری ما با ایران چندجانبه است و همکاری دفاعی نیز طبق نیازهای دو کشور و تمایل دوجانبه پیش خواهد رفت. بر اساس این گزارش، اظهارات ریابکوف در پی این مطرح می‌شود که آمریکا مدعی شده است روند بازگردانی تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آغاز کرده است که تحریم تسلیحاتی نیز شامل آن است. این در حالی است که روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا آمریکا را به سبب خروج از توافق هسته‌ای فاقد جایگاه قانونی برای بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران دانسته و گفته‌اند تمام تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران طبق توافق هسته‌ای هنوز لغو هستند. تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر سال میلادی جاری به پایان می‌رسد.

تهران در دام ترامپ نمی‌افتد

نادر کریمی‌جونی، در یادداشتی در روزنامه  جهان صنعت نوشت: وقتی ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تلاش کرد یا توان خود را صرف راه‌اندازی مکانیسم ماشه کرد، امیدوار بود که در مقابل، تهران اقدامی عملی انجام دهد و این پاسخ عملی، دستمایه جنجال‌آفرینی، بازی‌های تبلیغاتی و جنگ روانی شود. اما تهران به همان رفتارها و فعالیت‌های دیپلماتیک بسنده و از وارد شدن در دام کاخ‌سفید پرهیز کرد. نتیجه عملی این هوشیاری تهران آن بود که تمام تهدیدها و لفاظی‌های دولتمردان ایالات متحده بی‌پاسخ ماند و هیچ موقعیتی به نفع ترامپ و دوستانش پدید نیامد. در حال حاضر نیز تهران تصمیم گرفته آرام و بی‌صدا اهداف خود را دنبال کند و از غلتیدن در دام بازی‌های انتخاباتی آمریکا که می‌تواند رای‌دهندگان آمریکایی را تهییج کند و در نهایت به نفع ترامپ تمام شود، پرهیز کند. تهران فعلا تصمیم دارد از پایان تحریم تسلیحاتی خویش استفاده و ناوگان نیروی هوایی خود را به برندهای فوق استراتژیک روسی مجهز کند؛ امری که در سفر آتی ظریف به مسکو مطرح و اقدامات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ضرورت تغییر و به‌روزرسانی استراتژی ایران از «تنش» به «تعامل با نظام بین‌الملل»

علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین‌الملل، با درج سرمقاله ای در روزنامه ستاره صبح نوشت:‌ تحریم‌های تازه‌ای که شب گذشته آمریکا علیه ایران اعمال کرد، اگرچه دور تازه‌ای از تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را آغاز کرده اما برای مردم ایران چندان اهمیتی ندارد؛ زیرا تحریم‌هایی که برای مردم آزاردهنده باشد، آمریکا قبلاً اعمال کرده بود. تحریم‌های تازه به عبارتی تحریم‌های مانوری هستند که تأثیر چندانی ندارند و اقدام پرهزینه‌ای نیستند و قطعاً این دوره تازه تنش‌ها به مرحله خصومت نظامی میان دو کشور کشیده نخواهد شد. در شرایطی که آمریکا در آستانه انتخابات است، امکان هرگونه درگیری نظامی منتفی است؛ اما باید منتظر ماند و دید در انتخابات نوامبر آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد.

ماشه تندروهای داخلی به کدام سو نشانه رفته؛ مردم ایران یا آمریکا؟

آفتاب نیوز در گزارشی آورده است: ساعاتی پس از بامداد یکشنبه ۳۰ شهریور که آمریکای مغلوب در شورای امنیت، به تنهایی بازگشت غیرقانونی تحریم­‌های پیشین مرتبط با برنامه هسته­‌ای را اعلام کرد، آنچه در فضای سیاسی کشور رخ داد از منظر منافع ملی قابل تامل است. با وجود عدم همراهی شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای مهم اتحادیه اروپا با تصمیم مخالف عرف بین­‌الملل آمریکا و نیز پاسخ مستدل دستگاه دیپلماسی کشورمان، آنچه باعث نگرانی و ابهام است، تندروی­‌هایی است که از آن زمان تاکنون از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا مشاهده می­‌شود؛ آنهم در شرایطی که واکنش‌های بین‌المللی و موضع دبیرکل سازمان ملل خبر از شکست و ناتوانایی آمریکا برای برقراری مکانیسم ماشه­ ادعایی دارد و واکنش وزارت امور خارجه نیز بیانگر رویکرد هوشمندانه و منطبق با منافع ملی به دور از هرگونه برخورد احساسی است؛ آنجا که این وزارتخانه با یادآوری اینکه آمریکا «به دروغ» مدعی بازگشت قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت ملل متحد علیه ایران است، تاکید کرد «چنانچه آمریکا رأسا یا با همکاری معدود دست‌نشانده‌های» خود اقدامی در راستای این تهدیدها انجام دهد، با «واکنش جدی ایران» مواجه خواهد شد.

دو هدف عمده آمریکا از اعلام اجرای مکانیسم ماشه

غلامرضا کریمی عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اصرار آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه با وجود اعلام بی‌اعتباری این اقدام از سوی جامعه جهانی گفت: در ارتباط با پروسه مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک» که در بند ۱۱ و ۱۲ برجام است، روال پیش‌بینی شده این است که اگر یکی از اعضای امضاکننده توافق برجام، از طرف‌های دیگر به خاطر عدم انجام یا نقض تعهدات شکایت کنند این شکایت باید در کمیسیون برجام بررسی و در صورت عدم توافق، پرونده به شورای امنیت ارجاع شود. اما آمریکایی‌ها براساس مفروض خودشان، شکایت خود را بدون اینکه در کمیسیون برجام بررسی شود در شورای امنیت مطرح کردند و از آنجا که بر مبنای برجام اگر یک عضو دائم شورای امنیت از حق وتو استفاده کند، دیگر نیازی به رأی‌گیری از سایر اعضای شورای امنیت نیست، لذا از نگاه آمریکایی‌ها تمامی تحریم‌های شورای امنیت به طور خودکار علیه ایران برمی‌گردد و همه مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ که شدیدترین قطعنامه علیه ایران بوده، عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ایران در یادداشتی بر شکست مکانیسم ماشه تاکید کرد و نوشت:  مکانیسم ماشه محکوم به شکست است. روزهای پایانی شهریور، هنگامه عبور از دشت لاله های این سرزمین است، مرور قصه مقاومت و ایستادگی مردم این دیار، خوانش دوباره حکایت مردان مرد، در رشادت، شجاعت، پایمردی، جانبازی و جانفشانی، زمزمه دوباره رمز یا زهرا (س) در روزهای عطشناک رمضان، قراویز و طلائیه، والفجر، بیت المقدس و کرخه.... شرحی بی نهایت، از حماسه در هشت سال دفاع مقدس با جنگی نابرابر، که به مردم این سرزمین تحمیل شد. یادآور التهاب روزهای عملیات، خاکریز، خط مقدم، وداع یاران، نامه ، سنگر و همسنگران...، یادآور ایستادگی ملت بزرگ ایران در عرصه های مختلف، که از خط سرخ سیدالشهداء الگو گرفته و با ولایتمداری استمرار یافته است، تا آنجا که این مردانگی، ایستادگی و مقاومت، موازانه های قدرت را در جهان برهم زده و جمهوری اسلامی ایران را به یکی از موثرترین ارکان اقتدار در جهان امروز مبدل ساخته است.

جمع بندی:

واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه ایران و از جمله وزارت دفاع وضع کرده است. این موضوع در حالی صورت پذیرفت که آمریکایی ها بعد از فعال سازی مکانیسم ماشه با مخالفت کشورهای مختلف در جهان مواجه شدند و حتی وزیران خارجه تروئیکای اروپایی به طور رسمی در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فاقد اثر قانونی قلمداد کردند. با وجود این عدم همراهی جهانی و همچنین پاسخ قاطع و مستدل دستگاه دیپلماسی کشورمان به زیاده خواهی های آمریکا، آنچه که جای تعجب دارد، موضع گیری های خصمانه شماری از رسانه های داخلی علیه مواضع سیاست خارجی و تخریب مسوولان این عرصه است.

نظر شما