شناسهٔ خبر: 42811046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مشاور وزیر بهداشت:

۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار اختلال حافظه می شوند

مهسا شمس

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با اشاره به روند صعودی بیماری آلزایمر، گفت: ۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار اختلال حافظه می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی جغتایی، روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل سبک زندگی و افزایش امید به زندگی بیماری‌هایی مانند آلزایمر افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بین ۶۵ تا ۷۴ سال هستند ۱۶ درصد، بین ۷۵ تا ۸۴ سال هستند ۴۵ درصد و ۳۶ درصد افراد بالای ۸۵ سال، به اختلال حافظه دچار می‌شوند.

جغتایی بیان کرد: بین ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال در جهان به بیماری اختلال حافظه دچار هستند و در ایران هم بالای ۵۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: امسال می‌خواهیم مقدمات غربالگری بیماران آلزایمری را آماده و فراهم کنیم و از دستگاه‌های همراه هم برای این کار دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اختلالات حافظه و شناختی بسیار زیاد به سبک زندگی بستگی دارد و اگر سبک زندگی خوبی را هر فرد برای خودش داشته باشد امکان ابتلاء به این بیماری در آنها کاهش پیدا می‌کند.

جغتایی گفت: برای افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند تخت توانبخشی نیاز نداریم مگر اینکه مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیگر باشد و مشکلات ذهنی و رفتاری داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، افزود: فعالیت‌های بدنی و ورزش فاکتورهای مغز را فعال می‌کند و این موضوع خود یک راه جلوگیری از آلزایمر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای توسعه مراکز مراقبت از این بیماران دارد یا خیر، گفت: تأمین مراکز مراقبتی با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه است و وزارت بهداشت برای تأمین واکسن و داروها وظیفه دارد.

مشاور وزیر در امور توانبخشی ادامه داد: اختلالات دمانس داروهای درمانی ندارد و فقط داروهای حمایتی دارد که این داروها در کشور ما وجود دارد و مشکلی در تهیه این داروها نداریم.

نظر شما