شناسهٔ خبر: 42809502 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تاکید سازمان جهانی بهداشت بر همکاری بین المللی در تولید واکسن کرونا

ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد تنها راه مقابله با این تهدید مشترک (شیوع کرونا)، اتخاذ رویکردی مشترک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، تدروس ادهانوم در نشستی خبری که در مرکز این نهاد برگزار شد، تاکید کرد تلاش می‌شود رسیدن به واکسن به جای رقابت، به همکاری بین المللی تبدیل شود و همه کشورها به صورتی مناسب واکسن در اختیار داشته باشند و این واکسن به شکلی عادلانه در اختیار گروه‌های که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، مانند کارکنان بخش بهداشت و درمان یا سالمندان قرار بگیرد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت هر زمان که لازم باشد ما از ماسک استفاده می‌کنیم و همواره ماسک و ضدعفونی کننده را همراه خود داریم. باید در نظر داشته باشیم که همواره باید هشیار و محتاط باشیم. امروز هفتاد و پنجمین سالگرد بنیانگذاری سازمان ملل است. هفتاد و پنج سال پیش کشورهای جهان­ بعد از جنگ جهانی دوم کنار هم جمع شدند تا اعلام کنند تنها راه جایگزین برای دهشت منازعات بین المللی، همکاری‌های بین المللی است.

وی ادامه داد: شاید از جنگ جهانی دوم به این سو، هیچ بحرانی روشن‌تر از کووید-۱۹ نشان نداد که چرا ما سازمان ملل را بنیان گذاشتیم. تنها راه مقابله با این تهدید مشترک، رویکردی مشترک است. سازمان جهانی بهداشت افتخار دارد که بخشی از خانواده سازمان ملل باشد. در حالی که کشورهای دنیا برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی دیدار می‌کنند، سازمان جهانی بهداشت سه پیام روشن دارد. اول اینکه این همه گیری باید این انگیزه را در ما ایجاد کند که تلاش‌های خود را مضاعف سازیم تا به توسعه‌ای پایدار برسیم نه اینکه بهانه‌ای برای از دست دادن این هدف باشد. دوم اینکه از هم اکنون باید آماده همه گیری بعدی باشیم و سوم اینکه همه تلاش‌های خود را به کار بگیریم تا دسترسی برابر به دارو، درمان و واکسن تضمین شود.

ادهانوم خاطرنشان کرد: ما همچنان از همه کشورها درخواست می‌کنیم از هر ابزاری که در اختیار دارند استفاده کنند تا انتقال این بیماری متوقف و جان انسان‌ها تا زمانی که به واکسن دسترسی داشته باشیم و همچنین بعد از آن دوران، نجات داده شود. از زمان شروع این بحران، سازمان جهانی بهداشت پیشتاز تلاش‌های جهانی برای دستیابی به­واکسن بود.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: ما همچنین برای اولویت بندی در تولید واکسن و ایجاد پرتکل‌هایی در این زمینه، مشخصات لازم تولیدی را تهیه کرده ایم و همچنین با تولید کنندگان واکسن و دانشمندان برای معیاربندی مقالات، الگوهای حیوانی و دیگر شیوه‌های معمول در تعامل هستیم. در ماه آوریل، سامزان جهانی بهداشت، کمسیون اروپا و بسیاری از شرکا دسترسی به ابزارهای مربوط به کووید-۱۹ را برای تسهیل تولید واکسن و نیز شیوه‌های درمانی بیشتر را برای دسترسی عادلانه برای همه کشورها افزایش دادند.

وی گفت: تلاش ما همچنین برای این است که همه کشورها در عین حال به بزرگترین تلاش‌ها برای تولید واکسن دسترسی داشته باشند، بخصوص افرادی که بیش از دیگران در خطر این بیماری قرار دارند: مانند کارکنان بخش بهداشت و درمان، سالمندان و دیگرانی که با خطر بیشتری روبرو هستند. برای کارآمد بودن هیچ کدام از واکسن‌هایی که در حال حاضر در حال توسعه هستند، تضمینی نداریم. هر قدر­پیشنهادات بیشتری دریافت کنیم، شانس بیشتری برای یافتن واکسنی ایمن و تاثیرگذار خواهیم داشت. در حال حاضر نزدیک به دویست نوع واکسن در مراحل آزمایش بالینی و پیش-بالیینی هستند و تاریخچه واکسن نشان داده است که در برخی از این موارد موفق و در برخی موارد ناکام خواهیم ماند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: تسهیلات و تلاش‌های انجام شده تضمین این موضوع خواهند بود که همه کشورها بتوانند در زمان مناسب به واکسن برای جلوگیری از انتشار بیماری دسترسی داشته باشند. مهم‌تر از همه، این ساز و کار باعث هماهنگی جهانی بیشتر برای تاثیر بیشتر خواهد شد. این ساز وکار کمک می‌کند که همه گیری تحت کنترل قرار گیرد و جان انسان‌ها نجات یابد، بهبود اقتصادی تسریع شود و این تضمین به دست آید رسیدن به واکسن نه بر اساس یک رقابت، بلکه براساس همکاری باشد.

وی افزود: این خیریه نیست بلکه به سود همه کشورهاست، ما یا در کنار هم غرق می‌شویم یا در کنار هم شنا می‌کنیم. هر چه این همه گیری سریعتر پایان گیرد و اقتصاد جهانی هر چه سریعتر بهبود یابد مستلزم این است که اطمینان یابیم برخی‌ها در همه کشورها واکسینه شوند نه اینکه همه در برخی از کشورها؛ نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که اکثریت قاطع مردم از دسترسی مناسب به واکسن حمایت می‌کنند و هدف ما نیز رسیدن به دو میلیارد دوز از واکسن تا پایان دو هزار و بیست و یک است. ما از اینکه بسیاری از کشورها خود را به تسهیلات مرتبط با کووید-۱۹ متعهد می‌دانند دلگرم شده ایم، ولی ما با برخی از چالش‌ها نیز روبرو هستیم.

نظر شما