شناسهٔ خبر: 42808765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افزایش ۱۷ درصدی کشت زعفران در آذربایجان غربی

علی غیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشت زعفران طی سال گذشته در ۴۸ هکتار انجام شد که پیش بینی می‌شود امسال هشت هکتار برابر با ۱۷ درصد افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، رسول جلیلی رییس جهاد کشاورزی استان افزود: سطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۵۶ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته‌است.

وی با بیان اینکه کشت این محصول از اوایل شهریور تا دهه اول مهر است، اظهار داشت: کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

وی با اشاره به پیش بینی برداشت ۷۲ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان گفت: به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان شروع شده و رو به افزایش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۷۰ کیلوگرم از مزارع زیر کشت این محصول، زعفران برداشت شد که شهرستانهای ارومیه، نقده، میاندواب، شوط، پیرانشهر و سلماس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

جلیلی بیان کرد: کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده‌است، توصیه می‌شود.

وی اظهار کرد: پیاز زعفران در موقع کشت،همه ساله توسط شرکت های خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند عرضه می‌شود و متقاضیانی که در سطح انبوه نسبت به کشت زعفران اقدام نمایند، به استان خراسان جنوبی جهت تهیه پیاز معرفی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما