شناسهٔ خبر: 42808579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

حمیدرضا علومی یزدی:

تحریم های آمریکا زندگی روزمره مردم ایران را هدف قرار داده است

نماینده ایران در پرونده نقض معاهده 1955 میان ایران وآمریکا با تاکید بر اینکه تحریم‌های ایالات متحده علیه دولت‌های ثالث نبوده بلکه مشخصا زندگی روزمره مردم ایران را هدف قرار داده از دیوان بین المللی دادگستری خواست تا صلاحیت خود را در این پرونده احراز نموده و وارد رسیدگی ماهوی به پرونده شود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| دور دوم و پایانی مدافعات شفاهی ایران در پرونده نقض معاهده 1955 میان ایران و ایالات متحده به جهت وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، روز گذشته در شهر لاهه برگزار شد.

 

 در این مرحله نمایندگان و وکلای ایران ضمن رد ادعاهای ایالات متحده مبنی بر فقدان صلاحیت دیوان در رسیدگی به پرونده به جهت ارتباط کامل آن با برجام، اظهار داشتند که اقدامات خصمانه ایالات متحده در وضع مجدد تحریم‌ها پس از 8 مه 2018 ناقض مواد مختلفی از معاهده 1955 بوده و رسیدگی به آن در حیطه صلاحیت دیوان قرار دارد.

 

دکتر حمیدرضا علومی یزدی، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در این پرونده، در دفاع از حقوق ملّت ایران نزد دیوان اعلام نمود که بر خلاف ادعاهای واهی ایالات متحده، تحریم‌های ایالات متحده علیه دولت‌های ثالث نبوده بلکه مشخصاً زندگی روزمره مردم ایران را هدف قرار گرفته است.

 

وی یادآورشد: سیاست «فشار حداکثری» ایالات متحده بر مردم ایران مشکلات عدیده ای از جمله در تجارت با سایر کشورها، واردات مواد غذایی و داروی حیاتی، دسترسی به نظام بانکی بین المللی و نقل و انتقال پول، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملّی ایجاد کرده و به طور روز افزون بر همه امور زندگی مردم تأثیر منفی گذارده است.

 

 بر اساس اظهارات نماینده ایران نزد دیوان، ایالات متحده نه تنها تفسیر یکجانبه و مغرضانه‌ای را از مواد معاهده و همچنین قواعد دیوان ارائه می دهد بلکه هیچ احترامی برای اصول و قواعد بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت قائل نیست و کشورهای دیگر را تهدید کرده است که در صورت رعایت این قطعنامه آنها را مجازات خواهد کرد. 

 

نماینده و وکلای جمهوری اسلامی ایران در نهایت از دیوان درخواست کردند که با رد اعتراض مقدماتی ایالات متحده، صلاحیت خود برای رسیدگی به شکایت ایران را احراز نموده و وارد رسیدگی ماهوی به پرونده شود.

 

پس از استماع مدافعات پایانی ایران، دیوان بین‌المللی دادگستری ختم جلسه رسیدگی به پرونده را اعلام نمود. پیش بینی می‌شود که رأی دیوان در مورد اعتراض ایالات متحده ظرف چند ماه آینده صادر شود. 

 

منبع: ایرنا

نظر شما