شناسهٔ خبر: 42808211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

واکنش رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به افزایش قیمت تخم مرغ

تنها ۵۰ درصد نهاده های دامی مورد نیاز کشور تامین شده است/ یارانه به زنجیره تولید داده شود

ساداتی نژاد، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: برای حل مشکل افزایش قیمت تخم مرغ باید به سراغ حذف یارانه از نهاده‌های دامی رفته و این یارانه را به پایان زنجیره تولید بدهیم.

صاحب‌خبر -

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ و مشکلات ایجاد شده در این بخش، گفت: در دو بٌعد می توان مشکلات مربوط به افزایش قیمت  تخم مرغ را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه تولید کننده و مصرف کنند تخم مرغ از هم جدا نیستند، اظهارداشت: این بدین معناست که اگر تولید کننده، تولید نکند و این محصول کم شود قیمت تخم مرغ افزایش خواهد یافت بنابراین باید این دو بخش را در هر گونه حمایتی لحاظ کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به کمبود نهاده های دامی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۵۰ درصد نهاده های دامی وارد کشور شده است و متاسفانه ما در تهیه نهاده‌های دامی به بیرون از کشور وابستگی داریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: درحال حاضر ۹.۲ میلیون تن ذرت و ۴.۲ میلیون تن سویا دریافت کردیم بنابراین وقتی ۵۰ درصد از نهاده ها وارد کشور شده این بدین معناست که ۵۰درصد نهاده دامی در بازار کم است و این خود می تواند باعث افزایش قیمت نهاده های دامی شود.

ساداتی نژاد بیان داشت: در صورت ناکافی بودن نهاده دامی مرغ دار مجبور است نهاده های دامی را دو الی سه برابر قیمت تهیه کند و وقتی مرغ دار نهاده های دامی را با قیمت دو الی سه برابریش تهیه کرد این بدین معناست که محصولش - مرغ و تخم مرغ - اش گران تمام خواهد شد.بنابراین در این شرایط نمی توان توقع داشت که او محصولش را پایین تر بفروشد.

وی تاکید کرد: اگر در این زمینه به مرغدار فشار وارد شود، نهایتا جوجه ریزی نکرده و کمبود در بازار ایجاد می شود و  این مسئله خود به خود قیمت مرغ و تخم مرغ را افزایش خواهد داد، بنابراین ما باید این دو مقوله را در کنار هم ببینیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای حل مشکل در این بخش باید به سراغ حذف یارانه از نهاده‌های دامی رفته و این یارانه به پایان زنجیره تولید بدهیم.

نظر شما