شناسهٔ خبر: 42807902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار درباره فعالیت اطلاعاتی برخی شرکت‌های آمریکایی در عراق

عضو کمیسیون انرژی در پارلمان عراق ضمن انتقاد از اهمال شرکت‌های آمریکایی حاضر در این کشور در بخش انرژی گفت که برخی از این شرکت‌ها در عراق دارای فعالیت‌های اطلاعاتی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمود الزجراوی» عضو کمیسیون انرژی در پارلمان عراق به صراحت تاکید کرد که شرکت‌های آمریکایی فعال در عراق صرفا برای منافع کشور خود فعالیت می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: شرکت‌های آمریکایی فعال در عراق برای کشور خود کار می‌کنند و با وجود سالها فعالیت و حضور در عراق و اختصاص میلیاردها دینار به آنها برای اجرای پروژه‌ها، تاکنون هیچ دستاورد حقیقی برای عراق نداشتند.

الزجراوی افزود که در این میان برخی از این شرکت‌های آمریکایی حاضر در عراق، فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند و در پرونده‌های مختلف حضور دارند. این شرکت‌های آمریکایی و سایر شرکت‌های وابسته به کشورهای همسایه تاکنون در بخش اقتصادی و نفتی و سایر بخش‌های حیاتی دستاوردی برای عراق رقم نزدند.

این نماینده عراقی توضیح داد: شرکت‌های آمریکایی طی سالهای گذشته، قراردادهای دارای مبالغ مالی هنگفت برای اجرای پروژ‌های خود در بخش‌های حیاتی عراق از جمله انرژی امضا کردند اما عملا کاری نکردند.

 بغداد طی هفده سال گذشته  بیش از چهل میلیارد دلار تنها برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

هر ساله در فصل تابستان با افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق و اقدام دولت به سهمیه‌بندی برق شهری، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور به ویژه استانهای جنوبی برگزار می‌شود.

 امسال نیز شمار زیادی از شهروندان عراقی در استان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی، توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

 «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان درباره دلیل عدم حل و فصل بحران برق در عراق می‌گوید: «آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. مشکل برق عراق اساسا سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا از آنجا که برق، شریان اساسی زندگی و اقتصاد این کشور است، حکومتی ناکام در عراق باقی وجود داشته باشد».

انتهای پیام/ص 

نظر شما